کد مطلب: ۳۰۲۶۶۸

نروژ سرآمد متنوع‌سازی اقتصادی در بین کشورهای نفتی

نروژ سرآمد متنوع‌سازی اقتصادی در بین کشورهای نفتی

صندوق بین‌المللی پول با تمجید از کاهش وابستگی اقتصاد نروژ به درآمدهای نفتی نوشت این کشور یک نمونه درخشان مدیریت درآمد است.

به دنبال شوک نفتی سال ۲۰۱۴، رشد اقتصادی نروژ بویژه در مناطق نفت خیز این کشور تحت تاثیر قرار گرفت اما نروژ توانست با متنوع سازی اقتصادی، مشکلات خود را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به بهتر شدن روند رشد جمعیتی طی دو دهه اخیر در نروژ ، نیروی کار تازه و جوان، نقش بسیار موثری در افزایش بهره‌وری اقتصادی نروژ داشته است.

حباب مسکن به ویژه در اسلو- پایتخت نروژ یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های بر سر راه اقتصاد این کشور عنوان شده است و به گفته صندوق، قیمت‌ها ۱۱ درصد حباب دارد.

حتی با وجود افزایش پروژه‌های جدید ساختمانی، دولت موفق نشده است به تقاضای بالا مسکن پاسخ دهد و رشد قیمت‌ها را متوقف کند و رشد قیمت بخش مسکن در نروژ در سریع ترین حالت خود از سال ۲۰۱۳ قرار دارد.

در شرایطی که ثروت عظیم صندوق سرمایه‌گذاری نروژ به این کشور امکان داده است تا در زمان کاهش قیمت نفت کسری بودجه خود را کاهش دهد، دولت موفق شده است با محدود کردن نوسانات ارزی از بروز تورم شدید در اقتصاد در هنگام افزایش قیمت نفت جلوگیری کند.

صندوق در بخش دیگری از گزارش خود درخصوص اقتصاد نروژ گفته است که این کشور توانسته است دستمزدها را به نحو مطلوبی افزایش دهد.

منبع: صندوق بین‌المللی پول

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.