کد مطلب: ۶۱۲۲۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نسبت تولید و نیروی کار خودروسازان / آمار تولید خودروسازان خصوصی

نسبت تولید و نیروی کار خودروسازان / آمار تولید خودروسازان خصوصی

در آبان بر اساس گزارش عملکرد خودروسازا، شرکت بهمن موتور با کم‌ترین میزان نیروی کار بیش‌ترین کامیونت را تولید کرده است. نسبت تولید و نیروی کار خودروسازان در بخش سواری و دیزل چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه خودروسازی بهمن دیزل در ماه آبان با توجه به گزارش عملکرد خودروسازان دیزلی -از جمله ایران خودرو دیزل (خاور) و سایپا دیزل (خکاوه)- بیش‌ترین تعداد تولید خودرو را ثبت کرده است.

نکته قابل توجه آن است که بهمن دیزل بر اساس آمارهایی که منتشر کرده در آبان حدود ۲۷۰ دستگاه کامیونت تولید کرده است.

بر این اساس حدود ۵۰ درصد سهم بازار تولید کامیونت ایران در این ماه در اختیار بهمن دیزل بوده است.

تولید کامیونت ایران خودرو در آبان ۱۴۰۰ صفر دستگاه بوده، اما حدود ۸۰۰ دستگاه خودروی سنگین شامل اتوبوس و کامیون تولید کرده است.

همچنین سایپا دیزل در دوره مشابه حدود ۱۷ دستگاه کامیونت تولید کرده است. با توجه به این تعداد دستگاه، سهم سایپا دیزل از تولید کامیونت در آبان ۱۴۰۰ حدود ۳ درصد است.

مابقی بازار نیز در اختیار شرکت‌هایی چون سروش دیزل، سیباموتور، مایان فولاد و آرین موتور قرار دارد.

میزان تولید دستگاه بر مبنای نیروی کار

اما نسبت تولید دستگاه‌های سواری و سنگین به تعداد نیروی کار شرکت‌های خودروساز چقدر است؟

خودروهای سبک

ایران خودرو از ابتدای سال تا پایان آذر ۱۴۰۰ حدود ۲۸۲ هزار خودرو تولید کرده که با حساب ۵۵ هزار نفر کارگر، هر کارگر حدود پنج خودرو تولید کرده است.

سایپا نیز در این بازه زمانی با حدود ۴۳ هزار نیروی کار، حدود ۲۲۰ هزار خودرو را ساخته و به ازای هر نیروی خود ۵ خودرو تولید کرده است.

مدیران خودرو از ابتدای سال تا شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید کرد و با توجه به آخرین اخبار در سایت این شرکت، مدیران خودرو حدود چهار هزار و ۵۰۰ نیروی کار دارد.

بنابراین مدیران خودرو تا پایان شهریور ۱۴۰۰، به ازای هر نیروی کار خود ۲٫۵ خودرو تولید کرده است.

خودروهای سنگین

شرکت بهمن با حدود سه هزار نیروی کار و تولید ۲۷۰ دستگاه کامیونت در کنار آن که ۵۰ درصد بازار را در اختیار گرفته، به ازای هر نیروی کار ۰٫۰۹ دستگاه کامیونت تولید کرده است.

اما تولید کامیونت ایران خودرو با وجود حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار، صفر دستگاه بوده است.

با حساب تولید سایر خودروهای ایران خودرو دیزل که حدود ۸۰۰ دستگاه است، به ازای هر نیروی کار حدود ۰٫۲۲ دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

سایپا دیزل با حدود چهار هزار نفر نیروی کار و تولید تنها ۱۷ دستگاه کامیونت، در کنار آن که حدود سه درصد بازار را در اختیار دارد، به ازای هر نیروی کار ۰٫۰۰۴ دستگاه تولید کرده است.

با حساب تولید سایر خودروهای سنگین تولید شده در آبان ۱۴۰۰، سایپا دیزل با تولد ۹۵ دستگاه خودروی سنگین به ازای هر نفر حدود ۰٫۰۲ دستگاه تولید کرده است.

سهم شرکت‌ها از بازار

خودروسازان ایرانی به خصوص دو تولیدکننده بزرگ کشور، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ را با افزایش قابل توجه تولید آغاز کردند.

تولید خودروهای سواری در فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۵۶ هزار دستگاه بود که مقایسه آن با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۱۴۲٫۲ درصد را نشان می‌دهد.

از طرفی در بین شرکت‌های خصوصی خودروسازی مدیران خودرو و کرمان موتور در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش‌ترین میزان تولید خودرو را ثبت کردند.

مدیران خودرو از ابتدای سال تا شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید کرد و بعد از آن کزمان موتور با تولید هشت هزار خودرو در رتبه دوم تولید خودرو قرار دارد.

بهمن موتور در شش ماه ابتدایی حدود هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به سال گذشته حدود ۲۷۶ درصد رشد داشته است.

بر این اساس به ازای هر نفر پرسنل بهمن موتور ۰٫۳ دستگاه خودرو تولید کرده است.

به گزارش خودرو بانک، خودروسازان خصوصی تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، موفق شدند تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو را به تولید برسانند. اکثر خودروسازان خصوصی بهار ۱۴۰۰ را با رشد تولید به پایان رساندند و در مجموع تولید آن‌ها نسبت به بهار ۱۳۹۹ رشدی معادل ۲۱ درصد را تجربه کرد.

آمار تولید خودروسازان خصوصی

آمار تولید خودروسازان خصوصی تا پایان آبان ۱۴۰۰ چنین نشان می‌دهد که از ۱۵ خودروساز خصوصی کشورمان، تنها ۸ خودروساز فعال بوده‌اند و مابقی آنها، تولیدی را رقم نزده‌اند.

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۱۵۰ هزار خودرو دیگر را وارد بازار کنند که بطور میانگین، ماهانه باید حدود ۱۲٫۵ هزار دستگاه را تولید کرده باشند.

درحالیکه آمار ۸ ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد؛ خصوصی‌ها تا پایان آبان ۱۴۰۰ تنها ۳۳ هزار خودرو را به تولید رسانده‌اند که به معنی عقب‌ماندگی ۶۷ درصدی آنها از برنامه تولید وزارت صمت است.

طبق آمارها، تاپایان مهر ۱۰۰، تولید خودروهای سنگین نیز افزایش یافته است طوریکه در گروه اتوبوس و مینی‌بوس با رشد ۱۲ درصدی و در گروه کامیون، کامیونت و کشنده نیز با رشد ۶۴ درصدی مواجه هستیم.

1 page 0001 10

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.