کد مطلب: ۶۲۲۶۴۹

جزئیات نشست خبری خطیب‌زاده/آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند

جزئیات نشست خبری خطیب‌زاده/آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند

خطیب‌زاده سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نشست خبری امروز خطیب‌زاده با خبرنگاران چه گذشت؟

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری، درباره وقفه در مذاکرات وین گفت: از این وقفه‌ها در مذاکرات وین چند باری داشته‌ایم.

به گفته خطیب‌زاده مذاکرات وین در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه و در برخی موضوعات پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده است. آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به مذاکرات وین برمی‌گردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند و مطالبات به حق ایران را صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها نهم بهمن ماه متوقف شد، قرار شد مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ به پایتخت‌های خود باز ‌گردند.

دولت کانادا اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه صفحه رسمی توئیتر وزارت خارجه کانادا از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده است؛ گفت: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است. نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد.

به گفته خطیب زاده دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند. جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار دو روی دولت کانادا را می‌بیند که از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند، این اظهارات ارزش حقوقی ندارد و به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد.

پرونده بدهی‌های کره یک‌بار برای همیشه بسته شود

خطیب زاده درباره بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی های قطعی به ایران دارد، امیدواریم یکبار برای همیشه این پروند بسته شود. متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات مقامات کره ای نداریم.

در پی لغو حق رای ایران از سوی سازمان ملل به دلیل بدهی‌ها، جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری میلادی از کره جنوبی خواسته بود این مبلغ را از محل این دارایی‌ها به سازمان ملل پرداخت کند.

کره جنوبی اعلام کرده بود که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.

منابع دولتی کره جنوبی اواخر ماه دی اعلام کرده بودند که رایزنی این کشور با ایران، آمریکا و سازمان ملل متحد برای پرداخت بدهی تهران به این سازمان از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران در جریان است.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آخرین وضعیت روابط با کشورهای منطقه گفت از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم، هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند همکاری‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات تهران و ریاض و اینکه‌ آیا تجارت بین دو کشور می‌تواند پیش بینی شود؟ پاسخ داد بین دو کشور تحول خاصی رخ نداده است و هر چقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است.

برخی گروهک‌ها تلاش می‌کنند از کولبران استفاده کنند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تردد کولبران و بازارچه‌ها مرزی گفت: یکی از موضوعات مهم بین ما و برخی کشور‌ها در مرز‌های غربی همین تردد‌ها بوده که بعضا مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه از بازارچه‌های مرزی قانونی حمایت کرده و می کنیم. موضوع کولبران موضوعی بوده که نهاد‌های داخلی و وزارت کشور اقداماتی را صورت داده‌اند. وزارت خارجه از حوزه مرزی و همکاری‌های کشور‌ها تلاش کرده تسهیل‌گر و معین باشد، ولی نهاد‌های مجری نهاد‌های دیگری هستند. اتباع ما باید در همه جا صیانت شوند و وزارت خارجه در این زمینه قویا ورود کرده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: برخی گروهک‌ها تلاش می‌کنند از کولبران استفاده کنند؛ ما تلاش کردیم آن‌ها را به سمت تجارت قانونی هدایت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفتگوی تلفنی رئیسی و ماکرون هم گفت ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در چارچوب ۱+۴ و در سطح مذاکره کنندگان در وین و در سطح عالی با هم گفتگو داشتند و گفتگوی تلفنی قبلا هم انجام شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین و برخی نکات مورد توجه قرار گرفت.

آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین و این‌که توافق نزدیک است نیز یادآور شد آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل‌های ساختگی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ماکرون اظهار داشت: ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در چارچوب ۱+۴ و در سطح مذاکره کنندگان در وین و در سطح عالی با هم گفتگو داشتند و گفت وگوی تلفنی قبلا هم انجام شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین و برخی نکات مورد توجه قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین و این‌که توافق نزدیک است نیز خاطرنشان کرد: آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل‌های ساختگی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ در بحث رفع تحریم‌ها موضوعات قابل توجه باقی مانده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. الان از فاز ایده‌ها رد شدیم و خلاقانه هیأت ایران طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم در کم ترین زمان ممکن به بحث رفع تحریم‌ها به نتیجه خوب برسیم.

به گفته خطیب زاده دولت سیزدهم در موازی با آنچه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی سازی رفع تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیایر قابل توجهی داشته است. همه چیز را به آنچه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم.

آخرین اخبار جامعه تجارت‌نیوز را از صفحه جامعه تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    برای بدهی های چین که بیشتر از کره جنوبی هست چه برنامه ای دارید؟

  • ناشناس

    بدهی چین و روسیه و عراق و سوریه و …..چی می شود؟ چرا فقط به کره گیر می دهند؟