خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۸۹۹۵

صالح آبادی: به دولت تنخواه ندادیم

صالح آبادی: به دولت تنخواه ندادیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگرچه می‌توانستیم 60 هزار میلیارد تومان به دولت تنخواه بدهیم، اما امسال تنخواهی به دولت داده نشد و این خلاف روال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال تنخواهی به دولت بر خلاف روال سال‌های گذشته ندادیم.

مالیات سوداگری باید بالاتر از تولید باشد

صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفت: سفته بازی و سوداگرای در دنیا مشمول مالیات است و بسیار بالاتر از تولید است. قانون مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا باعث شده تا سرمایه‌ها به سمت تولید برود لذا انتظار داریم تا تصویب این مالیات در مجلس و اجرای آن منجر به کاهش سوداگری و تقویت تولید شود.

صالح آبادی بیان کرد:‌افزایش دستمزد ۵۷ درصدی امسال رقم عجیب غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی نخواهد بود. دولت قطعا افزایش حقوق را کنترل می کند و قطعا افزایش این عدد نخواهد بود.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری امروز درباره آمارهای کلان بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم، پایه پولی و نقدینگی اظهارداشت: پایه 5 درصد بوده است. روند رشد نقدینگی از ابتدای کار دولت و امسال نزولی بوده است.

رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد رسید

صالح آبادی با بیان اینکه برنامه ریزی بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی به زیر 30 درصد در سال جاری است؛ گفت: برخلاف روال سالهای گذشته امسال تنخواهی به دولت پرداخت نکردیم؛ می توانستیم طبق قانون بودجه 60 هزار میلیاردتومان تنخواه بدهیم.

رییس کل بانک مرکزی به خرید ارزهای دولت توسط این بانک اشاره و تاکید کرد: بشدت کنترل می‌کنیم این ارزها در بازار فروخته و ریال آن از بازار جمع آوری شود. مطالبات بانک مرکزی از دولت موضوع مهم دیگری بود که صالح آبادی به آن اشاره و تصریح کرد: باید سیاست های پولی به گونه ای وضع شود که بازار با کسری نقدینگی مواجه نشود.

وی گفت: کنترل ترازنامه بانکها حائز اهمیت ویژه ای است که بانک مرکزی در دستور کار دارد؛ بانکها رتبه بندی شده اند و براساس رتبه آنها رشد ترازنامه‌شان را در بانک مرکزی کنترل کردیم. هم اکنون این عدد برای هر بانک مشخص و اعلام شده است؛ رتبه هر بانک با بانک دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: دولت منضبط عمل می‌کند و رئیس سازمان برنامه بودجه خط قرمز عدم استقراض از بانک مرکزی را شخصا دنبال می‌کند. فروش نفت و درآمدهای مالیاتی بهبود قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

صالح آبادی گفت: تورم ناشی از مردمی سازی یارانه‌ها نیز تخلیه شده است. بنابراین سال آینده حتما وضعیت تورم بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد. نا آرامی‌های اخیر هم در تحریک انتظارات بازار ارز و سایر بازارها موثر بوده اما تنها دلیل نبوده است.

نیازهای واقعی کشور و مردم به ارز در سامانه‌های نیما و متشکل تامین می‌شود.

صالح آبادی گفت: در سامانه نیما تا کنون ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله انجام شده که نسبت به ۱۹.۶ درصد دوره مشابه ۶۴ درصد رشد داشته است. در بازار متشکل که بخش خدمات و موضوع اسکناس ارز است ۲.۱ میلیارد دلار فروخته شده که سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار بوده و نشان از رشد ۴۵ درصدی دارد.

وی اظهار داشت:‌بازار غیررسمی عمق نامشخص و محدودی دارد یا حتی در معاملات فردایی که ارزی جابجا و معامله نمی‌شود و حجم بسیار پایینی هم دارد مبنای نرخ می‌شود که غلط است.نسبت به حساب‌های اجاره ای بارها هشدار داده‌ایم که معمولا می‌تواند عواقب سنگینی مثل پولشویی و قمار و قاچاق به دنبال داشته باشد.

رئيس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مبادلات ارزی کشور که اتفاقا می‌بایست در تحلیل ها استفاده شود همین بازار نیما و متشکل است که واقعی و شفاف است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار غیر رسمی بازار محدود و غیرشفاف است و بازار نیما و متشکل است که به صورت شفاف ارز کشور را تامین می‌کند. بنابراین باید هنگام تحلیل بازار مد نظر داشته باشیم که کدام بازار را تحلیل می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.