کد مطلب: ۸۱۸۵۱۰

نشست شورای حکام آژانس اتمی/ نقش ایران در احیای برجام ناامید کننده است

نشست شورای حکام آژانس اتمی/ نقش ایران در احیای برجام ناامید کننده است

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در دومین روز از برگزاری نشست شورای حکام بیانیه‌ای درباره ایران قرائت کرد. در این بیانیه، آمریکا خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در زمینه اجرای برجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیروز با حضور نمایندگان 35 کشور در وین آغاز شده است.این نشست به مدت 5 روز تا 19 خرداد ماه ادامه دار است.

لارا هولگیت،‌ نماینده آمریکا در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هم‌اکنون در وین در حال برگزاری است، در بیانیه‌ای درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران گفت: «همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. به ویژه آن که ما تاکید کرده‌ایم تولید اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا سطح ۶۰ درصد هیچ هدف باورپذیر صلح‌آمیزی ندارد.»

هولگیت با قرائت این بیانیه افزود: «امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی‌کند که ایران ادعا می‌کند. ما باز هم از ایران می‌خواهیم به این فعالیت عمیقا نگران‌کننده و مغایر با رفتار تمامی کشورهای جهان پایان دهد. استدلال ایران این است که دیگران به طور غیرعادلانه‌ای با آن مخالفت می‌کنند و آن را هدف قرار داده‌اند. واقعیت امر این است که ایران با عملکردش، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. ایران باید تحریکات هسته‌ای خود را که خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی در بر دارد، متوقف کند.»

وی درباره احیای برجام مدعی شد: «ایران در سپتامبر گذشته با درخواست این که وظایف پادمانی به شکلی متفاوت با تمامی دیگر کشورهای عضو یک توافق جامع پادمانی انجام شود، روی امیدها به این بازگشت دوجانبه به اجرای برجام می‌تواند در آینده نزدیک رخ دهد، خط بطلان کشید. اگرچه، ما می‌دانیم که چنین خواسته‌هایی غیرقابل قبول هستند. در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس مواد و فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای و یافت شدن ذرات مواد هسته‌ای در چند محل اعلام‌نشده را نادیده نمی‌گیرند.»

در ادامه بیانیه آمریکا در نشست شورای حکام آمده است: «از زمان گزارش پیشین مدیرکل، ایران نتوانسته است درباره ناهم‌خوانی مقدار مواد هسته‌ای اعلام شده توسط آن در شکافت اورانیوم فلزی شفاف‌سازی کند. توضیحات غلط فنی ایران، به کلی غیرقابل قبول هستند. ما ذیل دستور کار پادمانی، با جدیت به این موضوع و دگیر موضوعات باقی‌مانده پادمانی می‌پردازیم. در حال حاضر، تاکید می‌کنم که سطح همکاری ایران بسیار پایین‌تر از انتظارات مطرح شده توسط شورای حکام در ماه نوامبر است.»

هولگیت همچنین در این بیانیه با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس که در پی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به ایران منتشر شد، گفت: «ما از ایران می‌خواهیم در اجرای کامل اقدامات ذکر شده در بیانیه مشترک به طور کامل با آژانس همکاری کند، از جمله رویکردی که اطلاعات ضبط شده از تجهیزات نظارتی جدید و قبلی را در اختیار آژانس قرار دهد.»

منبع: رویداد24

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.