کد مطلب: ۷۹۵۱۵۳

لاوروف مطرح کرد:

آماده‌سازی نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه

آماده‌سازی نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه

وزیر امور خارجه روسیه از تهیه مقدمات برای برگزاری نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در آینده خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل ازآن‌طور که خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشته است، سرگئی لاوروف روز جمعه در نشست مطبوعاتی مشترک با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک خود افزود که مقدمات برای برگزاری نشستی بین وزرایسرگئی خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در جریان است و طرفها روی تعیین زمان های مناسب برای انجام آن و آغاز روند عادی سازی روابط ترکیه و سوریه کار می کنند.

وی ادامه داد: اینکه جلساتی در قالب وزیران دفاع، روسای اطلاعات و معاونان وزیر خارجه از دسامبر سال گذشته و همچنین در مارس و آوریل امسال برگزار شده، بیانگر آن است که این روند آغاز شده است. این یک پروسه هست و همانطور که تاکید کردیم و گفتیم همه مسائل در یک جلسه حل نمی‌شوند، ما نیاز به ایجاد ارتباط، افزایش اعتماد، افزایش شفافیت و همچنین توافق بر سر این داریم که چگونه در نهایت بین منافع، منافع مشروع افراد درگیر در این امر تعادل ایجاد کنیم.

حل بحران اوکراین

لاوروف همچنین درباره بحران اوکراین گفت: مذاکرات برای حل بحران اوکراین زمانی اتفاق خواهد افتاد که نگرانی ها و منافع مشروع روسیه در آن لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری و دیگر مقامات روسیه همواره تاکید کرده اند که ما مذاکره را رد نمی کنیم اما کشورهای غربی دغدغه های روسیه را انکار می کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آماده بررسی هر طرح جدی برای مذاکره با آمریکا هستیم.

ساخت یک هاب گازی در ترکیه

لاوروف، ساخت یک هاب گازی در ترکیه برای انتقال انرژی روسیه به منطقه و همچنین نیروگاه اتمی این کشور را دیگر موضوع مذاکراتش با چاووش اوغلو اعلام کرد.

وی همچنین، مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را دچار رکود و عقبگرد ارزیابی کرد و خواستار مذاکره مستقیم بین طرفین با محوریت سازمان ملل در چارچوب طرح موسوم به «دو دولتی» شد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک، درباره شدت یافتن جنگ اوکراین در فصل بهار ابراز نگرانی کرد و گفت: این جنگ برنده ای ندارد و تلاش می کنیم با مذاکره و پیگیری یک سیاست متوازن، به آن پایان دهیم.

چاووش اوغلو خواستار رفع همه موانع انتقال غلات و کود روسیه به بازارهای جهانی شد.

عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان

وی، عادی‌سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان را دیگر موضوع گفت‌وگوها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با رسیدن به یک توافق صلح فراگیر بین ایروان و باکو، شاهد ثبات منطقه باشیم.

به نوشته اسپوتنیک، چاووش اوغلو و لاوروف آماده کردن زمینه ها برای برگزاری نشست وزیران خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه را نیز بررسی کردند.

چاووش اوغلو از روسیه برای برگزاری نشست معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در مسکو در تاریخ 4 آوریل تشکر کرد و گفت: امیدواریم فرایند حل بحران سوریه مثل گذشته به صورت شفاف ادامه یابد.

دو طرف همچنین تحولات لیبی را بررسی و بر اتحاد نیروها در لیبی برای ایجاد یک نیروی امنیتی واحد تاکید کردند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.