کد مطلب: ۲۳۸۷۸۶

نفت آمریکا در حال جایگزینی نفت ایران در آسیا

نفت آمریکا در حال جایگزینی نفت ایران در آسیا

پلاتز طی گزارشی نوشت تلاش‌های خریداران آسیایی نفت ایران در متنوع‌سازی منابع تامین نفت و میعانات گازی‌شان، به کاهش خرید از ایران منجر شده و تقاضای آسیا برای نفت خام آمریکا از اوایل سال ۲۰۱۷ تاکنون روند افزایشی داشته است.

پایگاه خبری پلاتز طی گزارشی از آماده شدن خریداران آسیایی نفت ایران برای مقابله با طوفان احتمالی بازگشت تحریم‌های ایران و مسدود شدن متعاقب صادرات نفت این کشور خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نوشته این گزارش، تلاش‌های خریداران آسیایی نفت ایران در متنوع‌سازی منابع تامین نفت و میعانات گازی‌شان، به کاهش خرید از ایران منجر شده و آنها در موقعیت خوبی در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها قرار داده است.

چندین منبع آگاه در پالایشگاه‌های شرق آسیا گفتند در انتظار مشخص شدن قصد واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها هستند.

منابع صنعتی و تحلیلگران گفتند با این حال، مشتریان بزرگ نفتی ایران در آسیا احتمال بازگشت تحریم‌ها را در نظر گرفته‌اند و در صورتی که با مشکلاتی در دسترسی به نفت ایران مواجه شوند، شرکت‌ها در موقعیت خوبی برای یافتن جایگزین‌هایی قرار دادند.

یک منبع آگاه در یک پالایشگاه در شمال شرق آسیا گفت: واردات نفت ایران کاهش یافته است از این رو حتی بدون نفت ایران برای ما مشکلی ایجاد نخواهد شد.

ما هنوز امید داریم شفافیتی در مورد تحریم‌ها داشته باشیم زیرا برای ترتیبات ارسال محموله‌ها با کشتی مشکلاتی خواهیم داشت.

بر اساس آخرین آمار شرکت ملی کره، واردات نفت و میعانات گازی کره جنوبی از ایران در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37.4 درصد کاهش یافته است که پنجمین کاهش ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نوامبر 2017 به شمار می‌رود.

بررسی‌های پلاتز بر اساس آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نشان داد که واردات نفت این کشور از ایران در سال 2017 نسبت به سال 2016 کاهش 24.2 درصدی را ثبت کرده و میزان واردات در 2 ماه نخست سال 2018 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش 12.3 درصد کاهش یافته است.

در عین حال، واردکنندگان آسیایی در سال‌های اخیر، تا حدی به علت کاهش صادرات میعانات گازی از پارس جنوبی و افزایش صادرات از آمریکا، نیازهای خود را که با انواع نفت و میعانات گازی ایران تامین می‌شد، متنوع ساختند.

با کاهش قیمت نفت خام آمریکا و همچنین توانایی برخی از پایانه‌های ساحلی در خلیج فارس برای بارگیری نفتکش های بسیار بزرگ، تقاضای آسیا برای نفت خام آمریکا از اوایل سال 2017 تاکنون روند افزایشی داشته است.

یانگوآن جانگ، استاد دانشگاه آجو و مشاور پیشین در وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی گفت: واردکنندگان کره جنوبی در تلاش برای جایگزینی نفت سنگین و میعانات ایران با تامین کنندگان امریکایی هستند.

«در صورتی که معافیت‌ها منقضی شوند، در کوتاه مدت و میان مدت، واردکنندگان کره‌ای بدون هیچ جایگزین دیگری، بیشتر به تامین کنندگان آمریکایی اتکا خواهند کرد.»

مصرف کنندگان کره جنوبی نیز از اواخر سه ماهه سوم پارسال با خرید میعانات گازی از گینه استوایی و نروژ، برای یک کاهش شدید در عرضه نفت بسیار سبک ایران آماده می‌شوند.

ژاپن نیز برای نخستین بار در ماه ژانویه از موزامبیک میعانات گازی وارد کرد؛ اقدامی که نشان داد با توجه به احتمال کاهش تدریجی عرضه نفت ایران، این کشور تلاش‌هایش برای تتمین نفت بسیار سبک را شدت داده است.

پالایشگاه‌های هندی نیز واردات از عراق و تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس را افزایش دادند که می‌تواند در صورت بروز مشکل در دسترسی به نفت ایران نقش حیاتی داشته باشد.

یک منبع آگاه در شرکت بهارات پترولیوم گفت: در صورتی که خرید نفت از ایران دوباره مشکل ساز شود، هند ممکن است به واردات بیشتر از عراق نیاز داشته باشد.

فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشورتی اف جی ایی در کنفرانسی در ابوظبی گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام در 12 می، صادرات نفت ایران تا پایان سال 200 تا 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد و در سال 2019 یک کاهش 500 تا 700 هزار بشکه در روز دیگر رخ می‌دهد.

وی افزود: اگر ترامپ معافیت‌ها را در ماه می ملغی کند، مدت زمانی که خرید نفت کاهش باید کاهش یابد، یک روز نیست، بلکه آن آغاز یک دوره ارزیابی کاهش خرید نفت از ایران است.

«اگر ترامپ یک دوره 180 روزه را برای کاهش خرید در نظر بگیرد و نخواهد که در اجرا تاخیر داشته باشد، احتمالا نخستین دوره ارزیابی در نوامبر 2018 خواهد بود.» وی افزود آمریکا حجم واردات نفت ایران از سوی واردکنندگان را در بازه می 2018 تا نوامبر 2018 با نوامبر 2017 تا می 2018 برای یک «کاهش چشمگیر» بررسی خواهد کرد.

یاسوشی کیمورا، رئیس اتحادیه نفت ژاپن در 19 آوریل گفت پالایشگاه‌های ژاپن قصد دارند تا دسترسی دولت آمریکا برای رصد حجم واردات در صورت اعمال تحریم‌های ایران را بررسی کنند.

وی در کنفرانس خبری در توکیو گفت: ما نیاز داریم تا یک دسترسی احتمالی برای دولت آمریکا نظیر چگونگی بررسی واردات نفت ایران از سوی ژاپن و درخواست برای واردات را بررسی کنیم.

همچنین یک مقام پالایشگاهی ژاپن گفت این شرکت در نظر دارد تا در قرارداد با شرکت ملی نفت ایران، چیزی لحاظ کند که درصورتی که تحریم‌ها اعمال شد و این شرکت نتوانست به تعهدات قراردادی خود عمل کند، انعطاف لازم را به آن بدهد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.