کد مطلب: ۶۸۴۲۲۲

نقدینگی در کشور رکورد زد

نقدینگی در کشور رکورد زد

آمارهای بانک مرکزی نشان داد کل نقدینگی خرداد ماه امسال به ۵ هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهم پول در نقدینگی خرداد ۱۴۰۱ چقدر است؟

به نقل از اقتصادنیوز، روند شاخص های کلان اقتصادی در خرداد ماه تقریبا نزولی بوده است. در این میان مهمترین کاهش در آمار پایه پولی رخ داده که رشد ماهانه آن منفی شده و این شاخص را در مقایسه با ماه قبل خود تقریبا ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان کاهش داده است.

این در حالی است که رشد نقدینگی سیری صعودی را در بعد ماهانه ثبت کرده است. این رشد در سومین ماه امسال برابر با ۳٫۳ درصد ثبت شده که رشد بالایی به حساب می آید.

اما آن چه در بررسی نقدینگی از اهمیت بالاتری برخوردار است روند اجزای سازنده آن در اقتصاد است. این اجزا پول و شبه پول بوده که آمارها نشان می دهند سهم پول از این شاخص در یک مسیر صعودی قرار داشته و اکنون به بالاترین سطح خود در بازه ده ساله رسیده است.

به طور کلی اقتصادادانان اعتقاددارند رشد پول نمادی از انتظارات تورمی در حال بوده و شبه پول علامتی از این انتظارات در آینده است. یعنی زمانی که سهم پول افزایش پیدا می کند افراد نسبت به حال بدبین هستند و زمانی که شبه پول رشد داشته باشد این بدبینی نسبت به آینده بیشتر بوده و نسبت به حال خوش بینی بی.

به همین علت بیان مرز صحیح میان این دو متغیر یکی از ضروریات برای سیاست گذار است. چرا که این مرز مانند راداری بوده که هر چه سیاست گذار درست تر رصد کند سیاست های کلان را بهتر تدوین خواهد کرد. در غیر این صورت به ناچار درکنار ناملایمات دیگر، سیاست گذار نیز در مسیر کور به راه خود ادامه خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.