کد مطلب: ۴۶۴۷۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی شاخص هم‌وزن نصف شاخص کل بورس! / کدام نمادها در تیر ماه بیشترین بازدهی را داشتند؟

بازدهی شاخص هم‌وزن نصف شاخص کل بورس! / کدام نمادها در تیر ماه بیشترین بازدهی را داشتند؟

در پایان تیر ماه اگر چه شاخص کل بورس بیش از ۵۰ درصد رشد کرد اما رشد ۲۳٫۷ درصدی شاخص کل نشان داد که رشد بازار سهام در تیر اصلا یکنواخت نبوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تیر ماه اگر چه شاخص کل بورس بیش از ۵۰ درصد (۵۰٫۸ درصد) رشد داشته است، اما نگاهی به شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد که بازدهی کل بازار به اندازه شاخص کل نبوده است. در یک ماه گذشته شاخص کل هم‌وزن کمتر از نصف شاخص کل بازدهی داشته و توانسته رشدی ۲۳٫۷ درصدی را به ثبت برساند.

با وجود این، در این بازار رو به رشد، نمادهایی نیز بودند که توانستند رشدی بسیار بیشتر از شاخص کل داشته باشند و البته نمادهایی نیز بوده‌اند که بیش از ۲۰ درصد به سهامدارنشان ضرر زده‌اند.

2

در ماهی که اکثر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز وضعیت خوبی داشتند، یک نماد سیمانی عنوان پربازده‌ترین نماد بازار را به نام خود ثبت کرد. سیمان خزر (سخزر) که در یکسال اخیر حدود ۱۶۰۰ درصد بازدهی داشته است، در تیرماه توانسته رشدی ۱۷۷ درصدی را به ثبت برساند. بعد از این نماد نیز کگهر (سنگ‌آهن ایران‌زمین) بوده که با احتساب افزایش سرمایه ۱۰۳ درصدی بیش از ۱۳۹ درصد بازدهی داشته است. نماد شتران و خپارس نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند و پترول که بعد از حدود دو ماه بازگشایی ۱۰۰ درصدی را به ثبت رساند پنجمین نماد پربازده بورس در تیرماه بود.

1

از سوی دیگر، در میان نمادهای زیان‌ده رتبه نخست در اختیار تکمبا قرار دارد که در تیرماه زیانی ۳۱ درصدی به سهامدارانش زده است و پس از آن تلیسه، فاما، زمگسا و زگلدشت رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب در فهرست نمادهای زیانده، حضور نمادهای کشاورزی و برخی نمادهای دارویی در میان آنهاست که نشان از عملکرد ضعیف این دو گروه در اولین ماه تابستان است. در مجموع در تیرماه ۲۰۰ سهم از ۶۵۵ سهم بازار بازدهی منفی داشتند که حاکی از این موضوع است که رشد بازار سهام در این ماه اصلا یکنواخت نبوده است.

آخرین اخبار و اطلاعات از نمادهای بورسی را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    میریم به سمت شاخص هم وزن ….

  • امید

    با این کارها دارن ما و سرمایه را از بورس فراری میدهند،اگر شاخص نباید به ۲تومان برسه ۱کارشناس بی طرف بیاد به همه مردم توضیح بده که چرا و چه ضرری به چه کسانی میرسه اگر هم توضیحی ندارید که همینطور ساکت بشینید و به این کارهاتون ادامه بدید تا بورس و عرضه اولیه و صندوق ETF هاتون بماند برای خودتان.

    • ناشناس

      یعنی دلشون برا فروش دارا بعدیهاشون هم نمیسوزد! چرا! این یکی را لااقل بلدند گمونم!

    • حبیب از زاهدان

      پس سهام شستا کجا قرار میگیره

    • حبیب از زاهدان

      سهام شستا کجا قرار میگیره

  • ناشناس

    بهتر نیست شاخص هم وزن روتعطیل کنند تا دولت زودتر به نتیجه دلخواهش برسد جون انگار شاخص هم وزن مسولیت منفی خوردن وسهم های دولت مثبت های آنچنانی دارد بس کنید کثافت کاری هم حدی دارد