خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۳۳۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عملکرد پاویون ایران در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۳ چگونه بود؟

عملکرد پاویون ایران در نمایشگاه فیتور 2023 چگونه بود؟

نمایشگاه گردشگری فیتور 2023 از 28 دی تا 2 بهمن در مادرید اسپانیا برگزار شد. اما از حضور ایران در این نمایشگاه روایت‌های مختلفی وجود دارد و معمار سازنده پاویون آن مشخص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایشگاه فیتور 2023 در روز دوم بهمن ماه پس از 5 روز برگزاری به پایان رسید. این نمایشگاه که هر سال در شهر مادرید اسپانیا برگزار می‌شود، یک رویداد شاخص جهانی در بخش گردشگری است. تنوع و استعداد فراوانی که فیتور در کنار هم قرار می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند که حوزه‌های کاملاً تخصصی در آن وجود داشته باشد.

فیتور یا نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نقطه ملاقات جهانی برای متخصصان گردشگری و نمایشگاه تجاری پیشرو برای بازارهای ورودی و خروجی در آمریکای لاتین است و پیش از تمام نمایشگاه‌های گردشگری در سال میلادی برگزار می‌شود. صنعت گردشگری محرک اصلی اقتصاد جهانی و داخلی است. علاوه بر این، پتانسیل بهبود کیفیت زندگی جوامع را نیز دارد.

این نمایشگاه شامل بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری، تجارت و کسب‌وکار، تکنولوژی و علم و دانش می‌شود. در شرایط فعلی که ایران‌هراسی در افکار عمومی جهان به بالاترین حد خود رسیده است این نمایشگاه پراهمیت و معتبر فرصتی بود تا ایران در پاویون مخصوص به خود برای جذب مسافران خارجی و احیای گردشگری تلاش کند.

آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های فعال در حوزه توریسم محلی، سازمان‌های رسمی اسپانيایی و خارجی فعال در صنعت گردشگری، تور گردانان، شرکت‌های حمل‌ونقل، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، شرکت‌های خدماتی، مطبوعات و رسانه‌های فعال در زمینه صنعت گردشگری، انجمن‌های تجاری، مراکز آموزش خدمات جهانگردی و گردشگری، برگزارکنندگان، کنگره‌ها و همایش‌های مشوق گردشگری و تورهای داخلی اسپانیا، ازجمله شرکت کنندگان این رویداد معتبر محسوب می‌شوند.

فیتور 2023 همچنین یک مجمع منحصر به فرد برای ارتقای برندها، معرفی محصولات جدید، آشنایی با آخرین ترندها و یافتن ارتباطات و فرصت‌های جدید به شمار می‌آید. پنج روز برگزاری این نمایشگاه هزاران فرصت برای ارتباط گرفتن، آغاز پروژه‌ها و نوشتن قرارداد است. این نمایشگاه را یک هزار و 170 رسانه پوشش می‌دهند و این نشان‌دهنده اهمیت آن در سطح جهانی است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از پتانسیل حضور رسانه‌ها برای ارتقای مقصد تجارت خود استفاده کنند.

عملکرد ایران در فیتور 2023 چگونه بود؟

در این نمایشگاه بیش از 8 هزار شرکت و 30 هزار بازدیدکننده حضور یافتند. اما نکته جالب توجه این است که در چنین شرایطی پاویون ایران در این نمایشگاه نه تنها در رسانه‌های خارجی بلکه در رسانه‌های داخلی نیز هیچ بازتابی نداشت. با این حال کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حضور ایران در فیتور 2023 را قدرتمند توصیف کرد.
با تغییر جوامع، گردشگری نشان دهنده تنوع در سلایق و ترندهایی است که بخشی از زندگی افراد هستند. این نمایشگاه به توسعه متنوع‌تر و پایدارتر گردشگری کمک می‌کند.

برگزاری شب ایرانی، دعوت از تور اپراتورها، اجرای موسیقی اقوام ایرانی، عرضه سوغات و نمایش صنایع دستی، برپایی چایخانه ایرانی و انتشار ویژه نامه تخصصی گردشگری ایران، از جمله برنامه های پاویون ایران در این دوره از نمایشگاه بود.

به‌ گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، پاویون جمهوری اسلامی ایران با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با الهام از آثار تاریخی تخت جمشید، آرامگاه حافظ شیراز و نمادهای ایرانی اسلامی در فضایی 300 متری با حضور آژانس‌ها، شرکت‌های خدمات مسافرتی و فعالان گردشگری کشور برپا شد و با استقبال گسترده بازدیدکنندگان از سراسر جهان مواجه شد.

طبق این گزارش نمایندگان ایران، در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور 2023 با ارائه اقلام فرهنگی، تبلیغاتی، برگزاری نشست‌های مختلف با حضور دست‌اندرکاران صنعت گردشگری دیگر کشورها، به معرفی ظرفیت‌های متنوع ایران در حوزه گردشگری و صنایع وابسته پرداختند.

اما بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه، حضور ایران در فیتور امسال را ناموفق توصیف کرده است. به گفته فعالان گردشگری ایرانی حاضر در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۳ میلادی، غرفه ایران در این نمایشگاه رونق چندانی نداشت و استقبالی که انتظار می‌رفت، از آن صورت نگرفت.

با وجود اینکه برای اداره پاویون ایران در این نمایشگاه مناقصه‌ای بین معماران مختلف برگزار می‌شود، اما نامی از معمار این پاویون برده نشده و مشخص نیست کدام گروه وظیفه طراحی و اجرای آن را بر عهده داشته است. سجاد شالیکارفعال گردشگری مدیرعامل شرکت گردشگری «راد سفر نوین آریا» نیز در گفتگو با عصرمیزبان گفته است: «براساس مشاهدات عینی و مذاکرات رو در رو با شرکت‌های خارجی، متاسفانه برایند تقاضا برای ایران کم شده است و خیلی از شرکت‌ها مقصد ایران را از پروفایل خود حذف کرده‌اند».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.