کد مطلب: ۴۴۶۰۱۰

روحانی:

نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود / تقسیمات جدید کشوری بر مبنای ابتلای کرونا

نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود / تقسیمات جدید کشوری بر مبنای ابتلای کرونا

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود، اگر می‌شد خیلی خوب بود، گفت: پیشنهاد جدید این است که کشور یک تقسیمات جدید کشوری پیدا کند که نه بر مبنای استان و نه بر مبنای شمال و جنوب و شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلای به این کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان معیار قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور امروز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، ضرورت داشتن ماسک و دستکش هنگام ورود به متروها را از مصوبات جلسه امروز اعلام کرد و گفت: وزارت کشور زمان اجرای این مصوبه را اعلام می‌کند.

مهمترین صحبت‌های اقتصادی رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید.

نکته ای که می‌خواهم به آن تأکید کنم، محدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است که همچنان بر آن تأکید داریم. خدایی ناکرده بازگشایی‌های کسب و کار باعث نشود که یک برداشت دیگری داشته باشیم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده، این بیماری از بین می‌رود و ما هم باید دنبال زندگی روزمره خودمان برویم.

نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود، اگر می‌شد خیلی خوب بود یعنی اگر مسئولین بهداشتی و درمانی کشورمان می‌توانستند به ما بگویند کرونا تا یکی- دو ماه دیگر قطعاً تمام می‌شود ما هم برای برنامه‌ریزی خودمان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سایر مسایل، خیلی راحت‌تر بودیم اما متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا بر روی دوش خود مردم برمی‌گردد.

اگر دچار مشکل بهداشتی و یک بیماری خطرناکی به نام کرونا یا کووید ۱۹ شدیم که ما را گرفتار کرده، تنها راهش مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مراقب از خودمان است و اساس، مسأله مراقبت شخصی و حفظ پروتکل هایی است که بخش بهداشتی اعلام می کند که باید همه آنها را مراعات کنیم تا از این مسأله عبور کنیم.

باید اینگونه در نظر بگیریم که کرونا برای مدتی وجود خواهد داشت و متأسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. حالا چگونه باید از این کرونا پرهیز کنیم؟ راهش تقوا است. همانطوری که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان ، تقوا و پرهیز و فاصله گرفتن از گناه و تخلفات الهی است اینجا هم راهش این است که از همه چیزهایی که می‌تواند ما را مبتلا کند، فاصله بگیریم. پس اساس مساله، خودداری و خودنگهداری، خودحفظی و خود مراقبتی است. اینها ریشه مسأله است که همه ما باید مراعات کنیم.

الحمدالله تاکنون اکثریت قاطع‌ مردم به همه اصول توجه و آنها را مراعات کردند، دلیل مراعات آنها هم آماری است که هر شب می‌بینیم و در آن دقت می‌کنیم و با شب‌های پیش مقایسه می‌کنیم.

پیشنهاد جدید این است که کشور یک تقسیمات جدید کشوری پیدا کند که نه بر مبنای استان و نه بر مبنای شمال و جنوب و شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلای به این کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان معیار قرار می‌دهد. مثلاً اگر در یک شهرستانی دیدیم ورودی به این بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده است.

ویژگی‌هایش را خودشان برای مردم توضیح می‌دهند و اگر یک هفته مردم کسی مراجعه نکرده و فوتی هم نداشتیم و نگاه می‌کنیم که در یک هفته همه فوتی‌ها صفر است. ورودی ها صفر است و بهبودیافتگان الحمدالله بهبود پیدا می‌کنند و اگر این یک هفته، ۲ هفته شد و فوتی و ورودی جدید نبود در اینجا وزارت بهداشت و درمان طبق معیارهای خودش می‌گوید این منطقه، شهرستان و بخش سفید است و مناطق دیگر یا زرد یا قرمز‌اند بنابراین در نقشه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش روی مردم قرار می‌دهد بر مبنای سفید، زرد و قرمز کشور را تقسیم‌بندی می‌کنیم و تبلیغ می‌کند و می‌گوید این شهرستان‌ها سفید هستند که اگر مردم مراعات کنند ان شاءالله تا آخر سفید هستند.

اگر وقتی مراعات نکنند ممکن است این سفید تبدیل به زرد شود یا حتی قرمز شود این را دیگر برای مردم توضیح می‌دهند؛ تا زمانی که سفید باقی می ‌مانند آنجا یک شرایط جدیدی حاکم می شود و درباره این شرایط جدید فعلا در این جلسه راجع به اماکن مذهبی و مساله نماز جماعت بیشتر بحث کردیم.

در هفته های آینده راجع به موارد دیگر هم می توانیم بحث کنیم که آیا در مناطق سفید اگر دیدیم دو یا سه هفته منطقه کامل سفید است می‌توانیم گشایشی برای مشاغلی که تقسیم‌بندی کرده بودیم مثلا پرریسک، برای آنها ایجاد کنیم یا نه؟ البته در این هفته در بحث ما نبوده و کمیته‌های ما هم در این زمینه بررسی نکردند؛ ولی چیزی است که بعدا می توانیم در این زمینه کار کنیم.

نکته بعدی این بود که در مصوبه قبل گفته شد که پاساژها ساعت ۱۸ بسته شوند اما در مناطق گرمسیر شرایط به گونه‌ای است که این پاساژها عمدتا از ساعت ۴ بعدازظهر باز می کنند برای اینکه آنها در مضیقه قرار نگیرند بنا شد که استاندارها مجاز باشند در جاهایی که این چنین است ساعت ۱۸ را تا ساعت ۲۰ هم بتوانند افزایش دهند و تصمیم در این موضوع در اختیار آنهاست که ان شاءالله انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.