کد مطلب: ۳۱۵۳۷۳

«نه» بازار به تهدید و دستور

«نه» بازار به تهدید و دستور

شمارش معکوس برای شروع رسمی تحریم‌های نفتی ایران آغاز شده و 12 روز دیگر یکی از حساس‌ترین روزهای تاریخ صنعت نفت ایران خواهد بود.

اگرچه از اردیبهشت ماه و با خروج امریکا از برجام بخشی از تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران نمایان شده است. با نزدیک شدن به تاریخ 13 آبان یعنی زمان بازگشت دور جدید تحریم‌های امریکایی، نگرانی‌های امریکا از عدم موفقیت فشارهای ناشی از این تحریم بیشتر شده و مدام در حال بررسی شرایط هستند. طی آخرین اقدام یک مقام بلندپایه دولت امریکا به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: امریکا به روسیه هشدار داده است حتی به فکر کمک به ایران برای دورزدن تحریم‌های نفتی امریکا نباشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ظاهرا مقامات امریکایی از همکاری‌ها و دیدارهای اخیر وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه احساس خطر کرده‌اند. بیژن زنگنه هفته گذشته سفری یک روزه به مسکو داشت که احتمال می‌رود مو‌ضوع کمک به صادرات نفت خام ایران ازمباحث مطرح شده در دیدار او با الکساندر نواک بوده. روس‌ها پیش از این نیز محموله‌های نفت خامی در قالب یک قرارداد از ایران خریده بودند. قراردادی مبنی بر فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام ایران به روسیه که البته مقصد محموله‌ها کشوری است که روسیه تعیین می‌کند.

در همین حال در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران که ماه گذشته (سپتامبر) به میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برگزار شد و در آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حضور داشت، ایران و روسیه قراردادی بستند که براساس آن ایران به روسیه نفت صادر خواهد کرد و روسیه این نفت را در پالایشگاه‌های خود فرآوری کرده و سپس محصولات فرآوری شده را به بازار جهانی صادر خواهد کرد. حال مقام ارشد امریکایی می‌گوید: «به نفع روسیه است که فرار ایران از تحریم‌های امریکا را تسهیل نکند.»

تکلیف نامعلوم معافیت‌ها

تهدید روسیه در کنار سختگیری‌هایی که امریکا برای اعطای معافیت به خریداران نفت ایران می‌کند، باعث شده که تکلیف خریداران نفت ایران نامعلوم باشد. البته برخی از خریداران مانند هند و چین اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند خرید نفت از ایران را متوقف کنند. اما در همین حال کره جنوبی از خردادماه خرید نفت از ایران را به صفر رسانده است. در همین حال کشورهای اروپایی به دنبال راهکاری برای نادیده گرفتن تحریم‌های واشنگتن هستند و اعلام کرده‌اند که برجام را حفظ خواهند کرد. با در نظر گرفتن اظهارات در این باره استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار کرد: «گرفتن معافیت از تحریم‌ها برای مشتریان نفتی ایران سخت‌تر از دور قبل خواهد بود.»

او می‌گوید: «انتظار ندارم صادرات نفت ایران در نوامبر به صفر برسد، اما تلاش‌های دولت امریکا برای دستیابی به این هدف است.» در همین حال ایران نیز دست روی دست نگذاشته و در تلاش است که به هر طریقی تحریم‌های امریکا را خنثی کند. ظاهرا تاکنون این تلاش‌ها نیز موفق بوده و به گزارش سازمان اوپک تنها 100 هزار بشکه از میانگین تولید نفت خام ایران کم شده است.

میزان صادرات نفت خام همچنان محرمانه است و وزارت نفت رقمی را برای آن مطرح نمی‌کند. اما از آنجایی که گزارش‌های اوپک بر مبنای گزارش‌های منابع ثانویه و پیگیری تردد نفتکش‌هاست، می‌توان ادعا کرد که وقتی تولید نفت خام ایران هنوز بالاتر از 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز گزارش می‌شود؛ یعنی تحریم‌ها هنوز تاثیر چندانی بر صادرات نفت خام ایران نداشته است.

نفت و خاشقچی

المانیتور به نقل از باربارا اسلاوین، عضو اندیشکده «شورای آتلانتیک» نوشت: تایید قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول خبری ناخوشایند برای ترامپ بود. در مورد نقض حقوق بشر عربستان موضع دولت ترامپ به خصوص در ابتدا دوگانه بود و این موضوع بی‌ارتباط با مراودات سیاسی و اقتصادی دو کشور امریکا و عربستان نیست.بویژه در بازار نفت و علیه ایران.

بازار نگران تحریم نفت عربستان در نتیجه این اقدام بی‌رحمانه است. وزیر انرژی عربستان می‌گوید: احتمال تحریم فروش نفت این کشور در واکنش به وضع تحریم‌های احتمالی از سوی کشورهای غربی به دلیل قتل جمال خاشقچی، منتفی است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.