کد مطلب: ۴۴۴۰۴۸

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی طلا و شاخص دلار:

چه عواملی موجب نوسانات دلار و طلا در هفته گذشته شد؟

چه عواملی موجب نوسانات دلار و طلا در هفته گذشته شد؟

طرح ترامپ برای بازگشایی کسب‌وکارها، نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش داروی کرونا و انتشار داده‌های مربوط به صادرات چین از مهم‌ترین دلایل نوسانات شاخص دلار و قیمت جهانی طلا در هفته گذشته بود.

در روزهای اول هفته‌ای که گذشت، شاخص دلار موفق شد یک بار دیگر از مرز ۱۰۰ واحد عبور کند. انتشار داده‎های مربوط به صادرات چین در ماه می، یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران و رشد قیمت دلار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این حال این رقم ثابت نماند. به‌دنبال اعلام ترامپ مبنی بر بازگشایی کسب‌وکارها و به‌تبع آن افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، شاخص دلار به سطح ۹۹ واحد بازگشت.

نهایی شدن توافق اوپک‎پلاس از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در هفته گذشته بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته سوم آوریل با رشد ۰٫۲ درصدی مواجه شد.

نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش داروی کرونا موسوم به رمدسیویر، از سوی شرکت آمریکایی گیلیاد، موجب شد روند نزولی دلار در روزهای پایانی معاملات متوقف شود.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته سوم آوریل نشان می‌دهد:

شاخص دلار

رشد ۰٫۲ درصدی شاخص دلار در هفته سوم آوریل

داده‌های منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهد، فعالیت‌های بخش خرده‌فروشی در این کشور در ماه مارس ۸٫۷ درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش یافته است. به‌گفته تحلیلگران، این اعداد نشان می‌دهد خسارت‌های اقتصادی شیوع کرونا بسیار عمیق و طولانی خواهد بود.

بر اساس گزارش جداگانه دیگری که از سوی فدرال‌رزرو منتشر شده، تولید در این کشور در ماه گذشته ۶٫۳ درصد کاهش یافته؛ این بزرگ‌ترین میزان کاهش از فوریه ۱۹۴۶ محسوب می‌شود.

جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد در شرکت بانکداری و خدمات مالی ING، در این زمینه گفته است: با توجه به شرایط موجود، اعمال قرنطینه و تعطیلی‌ها، در بهترین سناریو پیش‎بینی می‌شود اقتصاد آمریکا تا پیش از بازگشایی مجدد حدود ۱۳ درصد کوچک شود. ممکن است بازگشت کامل به کسب‌وکارها ماه‌ها طول بکشد و در نتیجه، بهبودی کامل تا اواسط سال ۲۰۲۲ محقق نخواهد شد.

قیمت جهانی طلا که در معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین سطح هفت سال گذشته رسیده بود، در روزهای پایانی، روند نزولی به خود گرفت و روز جمعه بار دیگر به کانال هزار و ۶۰۰ دلار بازگشت.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که در هفته گذشته فلز زرد از مرز هزار و ۸۰۰ دلار عبور خواهد کرد. با این حال طلا طی هفت روز با افت ۴٫۸ درصدی مواجه شد.

هر اونس طلا که روز دوشنبه با قیمت هزار و ۷۱۵ دلار معامله می‌شود، روز جمعه به هزار و ۶۸۴ دلار کاهش یافت.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت جهانی طلا را در هفته سوم آوریل نشان می‌دهد:

قیمت جهانی طلا

افت ۴٫۸ درصدی طلا در هفته سوم آوریل

طرح سه مرحله‌ای دونالد ترامپ برای برداشته شدن تعطیلی‌های مربوط به شیوع ویروس برای احیای اقتصاد، از مهم‌ترین دلایل افت ارزش فلز زرد در هفته گذشته بود.

انتشار این اخبار موجب شد، تنها در معاملات روز جمعه، قیمت طلا ۱٫۸ درصد کاهش یابد.

ویروس کرونا از روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شیوع یافت و در حال حاضر در کشورهای بسیاری گسترش یافته است.

بر اساس آخرین آمار و ارقام، تاکنون دو میلیون و ۲۱۷ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.