کد مطلب: ۳۴۸۷۸۸

یک کارشناس بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

نگرانی‌ها نسبت به بازار ارز چقدر جدی است؟

نگرانی‌ها نسبت به بازار ارز چقدر جدی است؟

یک کارشناس امور بانکی با اشاره به عدم اطمینان از آینده صادرات نفتی و غیرنفتی ایران گفت: این که نمی‌دانیم صادرات ایران در سال آینده چه روندی را طی خواهد کرد و همچنین مشکلات احتمالی قابل پیش‌بینی مبادلات ارزی، نگرانی‌ها بابت ورود پول به بازار ارز و طلا را افزایش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسفند ماه سال گذشته بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات ارزی سه سیاست را اجرا کرد که از این بین فروش سکه و گواهی اوراق سپرده مورد استقبال قرار گرفت ولی به پیشنهاد افتتاح سپرده ارزی توجه چندانی نشد.

اسفند ماه سال 1396 بانک مرکزی 240 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده با سود 20 درصد فروخته که اواخر بهمن ماه تا نیمه اسفند ماه سال جاری، 288 هزار میلیارد تومان سررسید می‌شود. این عدد معادل 17 درصد کل حجم نقدینگی است و این نگرانی وجود دارد که بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و موجب نوسان قیمتی شود.

میثم رادپور، کارشناس امور بانکی از وجود یک فرصت برای صاحبان سپرده گفت: گواهی سپرده‌ای که بانک‌ها فروخته‌اند قابل بازخرید به خود بانک‌هاست، این فرصت تا ابتدای اسفند ماه در اختیار سپرده‌گذارن است تا سپرده‌های خود را به پول تبدیل کنند. پس از سررسید سپرده‌گذاران باید تصمیم بگیرند که دارایی‌های خود را در سپرده‌های موجود که نرخ سود کمتر از 20 درصد سرمایه‌گذاری کنند یا به بازارهای دیگر ببرند. از نظر ساختاری گواهی سپرده‌ها شبه پول هستند. پیش‌بینی این است که ابتدای اسفند ریسکی از جنس گواهی سپرده بانکی با سود 20 درصد پیش روی سپرده‌گذاران نخواهد بود.

وی در این باره افزود: بخشی از صاحبان گواهی سپرده ممکن است پس از سرسید به جای این که دارایی‌های خود را از یک شبه پول به شبه پول دیگری تغییر دهند، سپرده‌های خود را به حساب‌های جاری ببرند و با مبادلاتی که انجام می‌دهند نرخ سود بیشتری بدست بیاورند. این گواهی سپرده‌ها موجود است و چیزی نیست که تزریق شده باشد و موضوع این است که در زمان سررسید این فرصت مشابه در اختیار سپرده‌گذاران نیست.

وی همچنین درباره نگرانی‌ها از ورود این دارایی‌ها به بازار گفت: یک نگرانی این است که بخشی به پول تبدیل و آماده انجام مبادلات شود. در غیاب فرصت مشابه در اوایل اسفند ماه حتما بخشی از این گواهی‌ها به عنوان سپرده جاری وارد بازار مبادلات می‌شود.

حذف صفر از پول ملی

رادپور معتقد است که با عدم اطمینان از آینده صادرات ایران، نگرانی‌ها از ایجاد تلاطم‌های ارزی بیشتر می‌شود.

این کارشناس بانکی درباره تاثیر این دارایی‌ها روی قیمت دلار بیان کرد: تغییر نرخ دلار بستگی به این دارد که آیا در ابتدای اسفند ماه نگرانی از افزایش قیمت دلار وجود دارد یا خیر. انتظار داریم حجم بیشتری از این دارایی‌ها وارد بازار ارز شود، در غیر این صورت شانس این که حجم زیادی وارد این بازار شود کاهش می‌یابد. به طور کلی ما هنوز از دوران پرنوسان ارزی خارج نشده‌ایم و هنوز عدم اطمینان‌های پی‌درپی در این بازار موجود است. بازار به طور مستمر عدم اطمینان‌ها را بررسی می‌کند و برآوردهای خود را از آینده‌ای که روشن نیست تجدید می‌کند.

رادپور در ادامه گفت: ما در دوره‌ی پرنوسان ارزی هستیم، چون نمی‌دانیم درآمد ارزی ما در سال آینده در چه وضعیتی است. یک سری عدم اطمینان‌ها نسبت به صادرات غیرنفتی و کاهش صادرات این بخش نیز وجود دارد که مشکلاتی برای تبادلات ارزی پیش بیاید. در این شرایط اگر بخشی از شبه پول تبدیل به پول شود احتمال این که بازار ارز تحریک شود افزایش می‌یابد. حجم این پول نسبت به کل نقدینگی ناچیز نیست بنابراین اگر آماده مبادلات شود نگرانی‌ها افزایش می یابد.

وی درباره پیش‌بینی بازار ارز و آینده قیمت دلار عنوان کرد: چشم‌انداز آینده، چشم‌اندازی با عدم اطمینان جدی است. افق پیش روی ما افق شفاف و جدی نیست. حجم صادرات نفتی و غیرنفتی نشانه‌هایی است که بازار بر آن‌ها مستقر می‌شود. این دو مورد به سهولت نقل و انتقالات ارزی در بازارهای بین‌المللی ربط دارد. اگر آمریکا فشار تحریم را بیشتر کند نقل و انتقال ارزی در دنیا برای ما سخت‌تر می‌شود و به تبع آن صادرات نفتی و غیرنفتی ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بازار را دچار تلاطم می‌کند.

وی در پایان ابراز کرد: در این شرایط اگر پولی مثل سررسید گواهی سپرده آماده مبادلات باشد ما را نگران می‌کند که وارد بازار ارز و طلا شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.