کد مطلب: ۳۱۶۸۴۸

هجوم اعراب برای خرید ملک به ایران

هجوم اعراب برای خرید ملک به ایران

کاهش ارزش پول ملی کشور باعث شده تا بسیاری از همسایگان ایران برای خرید وارد کشور شوند و این خرید نه تنها شامل مایحتاج روزانه و کالاهای کشور می‌شود بلکه اکنون معاملاتی در بخش املاک به ویژه در مرزها و شمال کشور صورت می‌گیرد که می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد.

پیش از این حضور اعراب در شهر مشهد مشکلات اجتماعی فراوانی به وجود اورد و اخبار آن به قدری گسترش پیدا کرد که وب‌سایت روزنامه انگلیسی «گاردین» روز ۱۷ اردیبهشت امسال گزارشی تکان‌دهنده در مورد حضور زوار عراقی در مشهد منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حال شرایط برای حضور اعراب در ایران فراهم‌تر شده چرا که ارزش پول ملی ما در مقابل پول آنها با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبروست. نکته حائز اهمیت این است که شرایط مالی اعراب با توجه به منابع نفتی و تعاملاتشان بسیار مساعد است به قدری که می توانند سرمایه‌های خود را در کشورهای دیگر برده و از آن استفاده بهینه‌ای داشته باشند.

اما اکنون تب خرید در شهرهای مرزی و به ویژه شمال ایران که یکی از بهترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران است و با پیشرفت خشکسالی می‌تواند ارزش بیشتری نیز پیدا کند در میان اعراب افتاده و شاهد خرید زمین و مسکن توسط آنها هستیم. این در حالی است که بسیاری از مردم جامعه خود ما مستاجر هستند.

بر اساس «آیین‌نامه چگونگی تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی غیرمقیم در جمهوری اسلامی ایران» نیز اتباع خارجی که بدون داشتن پروانه اقامت دائمی به منظور سیاحت و استفاده ییلاقی مسافرت‌های منظم فصلی در سنوات متعدد و متوالی به ایران ‌می‌کنند هر گاه بخواهند در ایران محلی را برای سکونت شخصی خریداری کنند باید تقاضای خود را در اظهارنامه‌ای در بر دارنده مشخصات ذکر شده در این آیین‌نامه و مدارک و‌ اسناد مربوط از طریق یکی از نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا استانداری محل وقوع ملک به همراه مدارک و‌اسناد مربوط به وزارت امور خارجه تقدیم کند.

پس از آن مراجع یادشده مکلفند، تقاضا و اسناد و مدارک مربوط و بررسی، آنها را به وزارت امور خارجه ارسال کنند. وزارت امور خارجه پس از کسب نظر از مراجع مربوط (‌وزارت کشور و وزارت اطلاعات) موضوع را مورد بررسی قرار داده و در خصوص قبولی یا رد‌ تقاضا بنا به مقتضیات سیاسی اعلام نظر می‌کند و در صورت موافقت تقاضا را به منظور تصمیم‌گیری به هیات وزیران، ارائه خواهد کرد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پس از انتقال قطعی ملک به متقاضی، مشخصات مالک و ملک مورد معامله را در دفتر مخصوص، ثبت و جریان امر ‌را جهت درج در دفتر خاص به وزارت امور خارجه اعلام می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که روند قانونی اجرای آن از طریق مراجع یادشده زمان‌بر است اما در مناطق شمالی کشور شاهد خریدوفروش‌های زیادی هستیم که نمی‌توانند در مدت زمان کاهش ارزش پول ملی ما همگی با هم اقدام کرده و پاسخ مثبت دریافت کرده باشند. از این رو می‌توان گفت در شرایط فعلی در نقل و انتقال املاک به اتباع خارجی غیرمقیم روندی طی می‌شود که نمی‌تواند خیلی با آیین‌نامه مذکور همخوانی داشته باشد.

منبع: روزنامه عصر اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    علی برکتلا تبریک به مسئولین نظام