کد مطلب: ۱۴۲۱۴۹

هر کیلو هندوانه صادراتی ۶۰۰ تومان

هر کیلو هندوانه صادراتی ۶۰۰ تومان

صادرات محصولات آب‌بر در کنار ارزآوری برای کشور، آب مجازی فراوانی را از کشور خارج می‌کند که با در نظر گرفتن قیمت آب برای کشور صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد.

ایران به واسطه رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، در کشت و صادرات برخی از صیفی‌جات از جمله هندوانه ظرفیت بالایی دارد و هر ساله حجم بالایی از تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

در این بین برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که صادرات محصولاتی، چون هندوانه که آب‌بر است به نوعی صادرات آب مجازی محسوب می‌شود و با وجود کم‌آبی در کشور تولید چنین محصولاتی صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

نکته حائز اهمیت این است که اکثر کشورهای خریدار هندوانه، مانند برخی از کشورهای اروپایی خود توان کشت این محصول را دارند، اما به دلیل آب‌بر بودن تولید این محصول برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی خود به این درک رسیده‌اند که واردات به‌صرفه‌تر از تولید است.

در همین راستا ناصر شاه نوشی، کارشناس کشاورزی در خصوص افزایش صادرات محصولات آب‌بر به‌ویژه هندوانه گفت: چون ایران کشور کم‌آبی است باید برای تولید محصولاتی تلاش کنیم که به منابع آبی ما لطمه وارد نکند و از طرفی برای کشاورزان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه دولت در بخش کشاورزی سیاست‌های جهت‌داری ندارد و از این‌رو کشاورزان نیز با توجه به تجربه خود مجبور به کشت محصولی می‌شوند که در آن سود بیشتری داشته باشند.

در این میان آمار گمرک در شش‌ماهه نخست سال ۹۵ صادرات بیش از ۵۶۱ هزار تن هندوانه به کشورهای مختلف جهان را نشان می‌دهد و در بین کشورهای مختلف، عراق بزرگ‌ترین خریدار هندوانه از ایران بوده است.

این در حالی است که صادرات هندوانه در ۱۲ ماهه سال ۹۵ به رقم ۷۲۴ هزار و ۵۰۷ تن رسید که بر اساس آن حدود ۱۲۳ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵ دلار ارز نصیب کشور شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۳۸۲ میلیارد و ۶۱۶ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۴۹۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش در سال ۹۵، هندوانه ایرانی به بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله اتریش، هلند، آلمان، انگلستان، اوکراین، افغانستان، ترکیه، عراق و ترکمنستان صادر شده است.

در میان کشورهای ذکرشده، عراق با خرید بیش از ۹۰ میلیون دلار هندوانه از ایران بزرگ‌ترین خریدار هندوانه از کشور بوده است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.