کد مطلب: ۵۴۵۲۹۲

گزارش تجارت‌نیوز از هزینه‌های تحمیلی به بیماران:

سرقت در اتاق عمل! / شیوه عجیب بیمارستان‌ها برای درآمدزایی

سرقت در اتاق عمل! / شیوه عجیب بیمارستان‌ها برای درآمدزایی

هزینه‌های درمان و بستری در بیمارستان زیاد است. اما برخی از بیماران و مدیران بیمه‌ها می‌گویند بیمارستان‌ها و پزشکان هزینه‌های اضافی به بیماران تحمیل می‌کنند. بیمار یا پول وسایلی را می‌دهد که استفاده نکرده، یا بیش از حد لازم بستری می‌شود و یا بیمارستان‌ها تجهیزات اتاق عمل را گران می‌فروشند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید آخرین جایی که برای سرقت به ذهنمان می‌رسد، اتاق عمل و بیمارستان باشد. جایی که آخرین پناه برای بیمارانی است که چشم امید برای برگشتن به زندگی معمولی خود را دارند.

شرایط اقتصادی این روزها زندگی را برای خیلی از مردم سخت‌ کرده است اما هزینه‌های درمان بیش از پیش روی شانه‌های مردم سنگینی می‌کند. بسیاری از مردم نمی‌دانند عددی که پشت باجه حسابداری بیمارستان می‌شنوند گاهی بسیار بیشتر از هزینه واقعی خدماتی است که گرفته‌اند. اما آنها مجبورند این هزینه را -هرچقدر هم زیاد- پرداخت کنند تا بتوانند مرخص شوند.

این آغاز یک قصه بلند است که برخی از بیماران، کادر درمان و بیمه‌ها از آن حرف می‌زنند. قصه‌ای که در آن بیمار فقط یک قربانی است و یا آنطور که معاون مدیریت درمان یکی از بیمه‌ها می‌گوید: «بیمار در بیمارستان مانند مشتری سوپر مارکت است.»

تجهیزات پزشکی خاص برای سود بیشتر

برخی از عمل‌های جراحی نیاز به تجهیزات پزشکی خاصی دارد. تجهیزاتی مانند پین و پلاتین تا انواع موارد دیگر. بیمار این امکان را دارد که این وسایل را خود تهیه کند. اما یکی از ترفندهای بیمارستان و پزشکان این است که یا خودشان آن تجهیزات را در بیمارستان به بیمار می‌فروشند و یا او را به خرید از مکان خاصی تشویق می‌کنند. مانند زمانی که پزشک روی خرید تجهیزات از یک برند خاص تاکید می‌کند.

اسدی، معاون درمان بخش اسناد یکی از شرکت‌های بیمه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برخی از پزشکان خودشان شرکت دارویی دارند یا با شرکت دارویی مشخصی تبانی کرده‌اند. برخی مواقع هم مدیر بیمارستان به پزشک سفارش می‌کند که بیمار را به فلان شرکت دارویی معرفی کنید. در این حالت پزشک طوری حرف می‌زند که ته دل بیمار خالی شود. مثلا می‌گوید اگر از این برند نخرید تضمین نمی‌دهم که عمل جراحی موفق باشد. آنها از نگرانی و ترس بیمار استفاده می‌کنند و هر کدام سهم خود را برمی‌دارند.»

سرقت در اتاق عمل!

پریسا از تجربه گم شدن پلاتین عمل جراحی پایش در اتاق عمل می‌گوید. تجربه‌ای که به گفته خودش شبیه سرقت بوده. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پای راست من از دو ناحیه شکسته بود. قرار شد پلاتین را ما تهیه کنیم. اما درست در آستانه عمل دکتر گفت این پلاتین خوب نیست و قرار شد از پلاتین خود بیمارستان استفاده کنیم. درد زیادی داشتم و در آستانه عمل، انتخابی نداشتم. بعد از عمل جراحی سراغ پلاتین را گرفتم گفتند پلاتین اضافی را تو برداشته‌ای! درحالی که من در طول عمل بیهوش بودم. چطور می‌توانستم پلاتین را برداشته باشم!»

مدیر بخش درمان یکی از بیمه‌های درمانی نیز با تائید این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برخی از پزشکان تجهیزات بیشتری برای عمل از بیمار می‌خواهند. مثلا چهار پین و یک پلاتین برای جراحی لازم است اما از بیمار می‌خواهند ۱۲ پین تهیه کند. قیمت این پین‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. این یعنی بیمار حداقل ۲.۵ میلیون تومان بیشتر هزینه می‌کند! آن هم فقط برای چهار پین کوچک! ۴ پین استفاده می‌شود و از باقی خبری نیست. بیمار هم بیشتر مواقع اصلا نمی‌داند چه تعداد پین برای جراحی استفاده شده است. اگر هم بداند و جویا شود بخش جراحی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. این پین‌ها برای عمل بعدی استفاده می‌شود و پولش را بیمار دیگری به بیمارستان می‌دهد!»

سعید به تجارت‌نیوز می‌گوید: «همسرم در حالت اورژانسی عمل آپاندیس در بیمارستان فوق تخصصی کودکان انجام داد. بعد از ترخیص متوجه شدم که پول بیشتری در صورت‌حساب ما نوشته‌اند شیرخشک، پوشک و تجهیزاتی که برای زایمان در صورت‌حساب بقیه می‌نویسند برای ما هم نوشته بودند! وسایلی که هیچ ربطی به عمل آپاندیس نداشت.»

مرادی مسئول یکی از بیمه‌های دیگر هم می‌گوید: «گاهی فاکتورهایی برای ما ارسال می‌شود که اعداد عجیبی دارد. مثلا در یک پرونده، فقط ۵ میلیون تومان از بیمار کرونایی پول دستکش و الکل و ماسک گرفته بودند! بیمار این هزینه را داده چون آن زمان افراد فقط می‌خواهند از بیمارستان ترخیص شوند. بسیاری بعدا که برای دریافت پول بیمه می‌آیند متوجه کلاهی می‌شوند که سرشان رفته.»

درآمدزایی از بستری اضافه

اما این ماجرا به خرید تجهیزات لازم برای عمل ختم نمی‌شود. برخی از بیماران بعد از عمل جراحی نیاز به بستری دارند. برخی هم بدون عمل جراحی باید دوره‌ای در بیمارستان بستری باشند. برای بستری عمل‌های جراحی در بیمارستان استانداردهایی وجود دارد. از سوی دیگر با آمدن کرونا برخی افراد، عمل‌های غیرضروری خود را کنسل کرده‌اند. موضوعی که باعث شده از درآمد برخی بیمارستان‌ها کم شود. اما گویی راهی برای جبران آن پیدا کرده‌اند!

مدیر بخش درمان یکی از بیمه‌ها درباره هزینه‌های بعد از عمل که به بیمار تحمیل می‌شود، به تجارت‌نیوز می‌گویند: «در برخی از بیمارستان‌ها صورت‌حساب‌ها را شارژ می‌کنند. تجهیزاتی که بیمار استفاده نکرده، در صورت‌حساب بیماران نوشته می‌شود. یا برخی پک‌هایی که در اتاق عمل استفاده می‌شود، از آن به طور کامل برای بیمار استفاده نمی‌شود اما هزینه کامل آن را می‌گیرند و باقی آن پک برای بیمار دیگر استفاده می‌شود.»

او می‌گوید: «برخی بیمارستان‌های خصوصی بیش از استاندارد وزرات بهداشت بیمار را در بیمارستان بستری می‌کنند. مثلا دو شب باید بستری باشد اما یک هفته بیمار را نگه می‌دارند. هر شب اقامت در بیمارستان خصوصی مانند هتل است. هزینه بالایی دارد.»

براساس تعرفه مصوب هیات وزیران، در بخش خصوصی هزینه اتاق دو نفره هر شب یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. اتاق خصوصی بیش از دو میلیون تومان است. این مدیر می‌گوید تصور کنید که گاهی بیمار را ۴ تا ۵ شب بیشتر نگه می‌دارند! به خصوص زمانی که تخت خالی وجود دارد. بیمار گاهی ۱۰ میلیون فقط هزینه اضافی برای یک تخت در بیمارستان می‌دهد.

او می‌گوید: «تجربه زیادی داشتیم که بیمار دو شب باید در بخش آی سی یو می‌ماند، اما او را بیشتر نگه داشتند. یا بیمار در طول روز یک بار نیاز به ویزیت متخصص دارد در حالی که در پرونده او چند بار ویزیت را ثبت می‌کنند، حتی گاهی پزشک ویزیت نکرده و فقط مهر پزشک روی ویزیت است. با این روش‌ها تا ۳۰ درصد درآمد بیمارستان بیشتر می‌شود.»

مشکلی که باید بررسی شود

این هزینه‌های بالا شرکت‌های بیمه را به ستوه آورده. چون نهایتا آنها با بیماران طرف هستند. مجتبی عطری، دبیر سندیکای بیمه‌گران ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: « هزینه و شارژ اضافه‌ای که از بیماران گرفته می‌شود از معضلات بیماران، بیمه‌ها و به طور کل بیماران آزاد است. این موضوعی است که باید کارگروهی برای بررسی و حل آن تشکیل شود و نمایندگان بیمه‌ها، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها در آن حضور داشته باشند.»

افراد زیادی هستند که در پیچ و خم وضعیت اقتصادی اکنون با بیماری مواجه می‌شوند. برخی حتی بیمه هم ندارند تا بخشی از هزینه درمان خود را از این طریق جبران کنند. اگر در چنین شرایطی هم قرار بگیرند برایشان سخت‌تر از بیماران دارای بیمه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم هیچ کسی مریض نشه که این به اصتلاح دکترها بروندچوپانی کنند

  • ناشناس

    خدا هیچ بنده ی رو به دارو و درمان نکشه

  • ناشناس

    هر چی در مورد پزشکان میگن درسته.بس که پولکی هستن

  • ناشناس

    انشاالله این پول اضافی که بیمار میگیرن خرج کفن و دفنشون بشه به حق امیرالمؤمنین

  • ناشناس

    خیر نبینن انشاالله هر روز سواره و پیاده باشن هیچوقت به پول نرسن.

  • اسماعیل

    درود بر شرفت آقای دکتر ورییسان بیمارستانها که مردم را اینجوری سرکیسه میکنید

  • ناشناس

    با توجه‌ به‌ تجربه شخصی خومطلب ارائه شده کاملا درست است و متأسفانه پزشکان سوگند خود را فراموش کردند و کوچکترین اهمیتی به بیمار و مشکلات جسمی او و شرایط مالی او نمی‌دهند و یک هدف دارند : اخذ درآمد بیشتر
    بهتر است تدبیری اندیشیده شود تا جلوی این سرقت ها گرفته بشه

  • ناشناس

    همسرم چند ماه پیش با درد پهلو به بیمارستان عرفان مراجعه کردیم از ابتدای ورود مان رفتار کاسبکارانه را متوجه شدیم و همسرم چند بار خواست از بیمارستان خارج شود ولی چون من نگران بودم اصرار به ماندن کردم خلاصه دو روز انجا ماند و ما دیدیم که هیچ کاری انجام نمی دهند با رضایت خودمان نرخیص شد بعد که صئرت حساب را دریافت کردیم مواردی در آن لیست شده بود که اصلا انجام نشده بود هر چند این بستری دو روزه هزینه سنگینی داشت اما خوشبختانه ما زود متوجه شدیم و از یک غارت بزرگ خود را نجات دادیم .

  • بابک

    اگر ایموجی دو دست را به سر کوفتن سراغ داشتم هزاران میگذاشتم شیون و واویلا واویلااااااابه کجا میرویم به کجا میبرندمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!

  • اميرحسين

    من ران پام شکسته ولی دبار پلاتین تاخل شکسته
    ولی پول ندارم که عمل کنم زاهدان