کد مطلب: ۶۰۷۵۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷ برابر درآمد نفتی ایران هزینه فوتی‌های آلودگی هوا

۷ برابر درآمد نفتی ایران هزینه فوتی‌های آلودگی هوا

حدود هفت برابر درآمد نفتی ایران برای مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، کرج و مشهد هزینه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ تنها برای سه شهر تهران، کرج و مشهد هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا شده است. این در حالی است که درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ به گفته فرهاد دژپسند، وزیر وقت اقتصاد ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

به عبارتی حدود هفت برابر درآمد نفتی ایران برای مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹ تنها در سه شهر هزینه شده است.

هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا

عباس شهسوانی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا به ایسنا گفت: «در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در تهران ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است.»

او گفت: «تعداد مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شهر کرج در سال ۱۳۹۹، ۵۸۶ نفر بوده است و هزینه اقتصادی این مرگ‌ها ۴۰۴ میلیون دلار یا ۸۷۷۹ میلیارد تومان برآورد شده است.»

شهسوانی ادامه داد: «تعداد کل مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در مشهد در سال ۱۳۹۹، ۱۱۱۶ نفر به طور میانگین بوده است که هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در مشهد بالغ بر ۶۸۹ میلیون دلار یا ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.»

اثر مازوت بر سلامتی

دلایل مختلفی برای آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران گفته شده اما آنچه که اخیرا بیشتر روی آن تاکید می‌شود مازوت‌سوزی است.

در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد مانند مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌را SO2 تشکیل می‌دهد. SO2 گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد.

به طور کلی سوزاندن مازوت تشدید آلودگی هوا، خطر آسم و حملات قلبی را در پی دارد.

آلودگی مازوت ایرانی، ۷ برابر استاندارد جهانی

حسین احمدی‌کیا، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در تحلیلی برای تجارت‌نیوز نوشته بود: «مازوت تولیدی ایران بیش از ۳ درصد گوگرد دارد که حدود ۷ برابر استاندارد جهانی است. ز طرف دیگر به دلیل قدیمی بودن پالایشگاه‌های ایران و پایین بودن فناوری‌های تولید آنها، بسته به نوع پالایشگاه، حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های ایران به مازوت تبدیل می‌شود که میانگین آن بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است.»

پیش‌تر فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره مازوت‌سوزی گفته بود: «نباید از سوزاندن مازوت بترسیم. باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم زیرا اگر مازوت نسوزانیم ۲۵ درصد کشور خاموش می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    والا واسه ما مردم بدبخت ایران بهتره