کد مطلب: ۴۴۶۸۵۲

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چه می‌شد اگر هزینه‌های نظامی صرف بهداشت و درمان می‌شد؟

چه می‌شد اگر هزینه‌های نظامی صرف بهداشت و درمان می‌شد؟

هرچند دولت‌ها استدلال‌هایی برای بودجه‌های نظامی خود دارند، اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که حتی در کشورهای پیشرفته هم نظام‌های بهداشت و درمان با ضعف‌هایی مواجه هستند.

بر اساس گزارش موسسه بین‌الملی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI)، در سال ۲۰۱۹، حدود ۱٫۹ تریلیون دلار صرف تجهیزات نظامی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند دولت‌ها استدلا‌ل‌هایی برای چنین هزینه‌کردهایی دارند، اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که حتی در کشورهای پیشرفته هم نظام‌های بهداشت و درمان با ضعف‌هایی مواجه هستند.

بیماری کووید -۱۹ تاکنون جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته و این در حالی است که برخی کشورها هزینه‌های قابل توجهی صرف تسلیحات نظامی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، عربستان سعودی هشت درصد، ایالات متحده آمریکا ۳٫۴ درصد و هند ۲٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تجهیزات نظامی اختصاص می‌دهند. در فرانسه این رقم ۱٫۹ درصد و در آلمان ۱٫۳ درصد است. اما چه می‌شد اگر این هزینه‌ها صرف نظام بهداشت و درمان می‌شد؟

موسسه گرین‌پیس (Greenpeace)، در جدیدترین تجزیه و تحلیلش، برآورد کرده است که به‌ازای هر یک از ادوات نظامی چه تجهیزاتی را می‌توان برای بخش بهداشت و درمان کشورها خریداری کرد.

به‌عنوان مثال، قیمت یک زیردریایی کلاس ویریجینیا (ساخت آمریکا) ۲٫۸ میلیارد دلار است. این هزینه می‌تواند صرف خریداری بیش از ۹ هزار دستگاه آمبولانس شود.

به همین ترتیب، گرین‌پیس ادعا می‌کند، قیمت ناو چندکاره کلاس FREMM، هزینه دستمزد ۱۰ هزار و ۶۰۰ پزشک در یک سال است.

جت جنگنده F35 که گران‌ترین اسلحه جهاناست، حدود ۸۹ میلیون دلار ارزش دارد. در مقابل با چنین هزینه‌ای می‌توان سه هزار و ۲۴۴ تختخواب ICU تهیه کرد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که به جای هر یک از ادوات جنگی، می‎توان چه میزان تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی تهیه کرد.

هزینه نظامی

تجزیه و تحلیل موسسه گرین‌پیس بی‌شک بسیار جالب است؛ اما مطمئنا هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که کدام تجهیزات پزشکی برای مهار بیماری همه‌گیر بعدی مورد نیاز است.

با این حال، با توجه به خسارات ناشی از شیوع کرونا، شاید بتوان امیدوار بود که دولت‌ها تغییراتی در بودجه‌های سال‌های آتی خود ایجاد کنند و با کاهش بودجه‌های دفاعی، بودجه بیشتری را به نظام‌های بهداشت و درمان خود اختصاص دهند.

منبع: Statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالی بود .ممنون

  • ناشناس

    انشاالله ک تغییری ایجاد بشه

  • ناشناس

    اینجوری که قدرت نظامیو بدیم بهداشت غلطه همه چی عزیز من جای خودش اگه قدرت نظامیمون رو بدیم صرفا بهداشت اونوقت هممون میمیریم خاکمون از دست میره و ایرانمون تکه تکه میشه