کد مطلب: ۳۳۵۹۲۸

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷

هشدارهای ارزی و اعلام حذف یارانه برخی دهک‌ها

هشدارهای ارزی و اعلام حذف یارانه برخی دهک‌ها

روزنامه اطلاعات از کشفیات بزرگ نفتی در کشور خبر می‌دهد. ایران نیز به نقل از وزیر کشور از حذف یارانه 3 دهک برای تا برای توسعه حمل‌و‌نقل، تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت می‌گوید. وطن امروز هشدار سایت‌های ارز دیجیتال را اعلام می‌کند. دنیای اقتصاد با تیتر بورس در کف، نوید پایان فشارهای فروش هیجانی بورس تهران را می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه اطلاعات با تیتر «کشف ذخایر بزرگ نفت و گاز در کشور» از کشف میادین جدید نفت و گاز در منطقه دزفول شمالی و جنوبی، استان فارس و دشت آبادان خبر می‌دهد.

این روزنامه به نقل از مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت می‌گوید: با این کشفیات، ذخایر منابع هیدروکربوری کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت همچنین در خصوص مشترک بودن میادین کشف‌شده هم اضافه می‌کند: در این زمینه مطمئن نیستیم و نیازمند مطالعات بیشتر است اما به احتمال قوی در میادین جدید کشف‌شده، میدان مشترک هم خواهیم داشت.

در این گزارش درباره منابع نفت و گاز نکاتی نیز آمده است که در زیر چند مورد از آن را می‌خوانید:

  • ذخاير هيدرات‌هاي گازي در عمق 800 متري درياي عمان شناسايي شده است.
  • هم‌اكنون از نظر ذخاير نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داريم.
  • مطالعات اوليه اكتشاف ميادين نفت و گاز در بيش از 60 درصد كشور ادامه دارد.
  • در 4 دهه گذشته بيش از 40 ميليارد بشكه نفت خام و 5.2 تريليون مترمكعب گاز برداشت شده است.
  • 40 مخزن نفتي كشف‌شده و توسعه‌يافته داريم كه نشان مي‌دهد بخش اكتشاف از توليد و توسعه جلوتر است.

روزنامه ایران نیز با تیتر «حذف یارانه 3 دهک» از گفته‌های وزیر کشور می‌گوید: عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش روز ملی حمل‌ونقل با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن برای توسعه حمل‌ونقل، تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند، گفت: «میزان هزینه‌های برطرف شدن آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامت مردم بسیار بالاست. ترافیک بخشی از جریان زندگی است و نقش مهمی در جریان زندگی مردم دارد اما باید بتوانیم هزینه‌های آن را کاهش دهیم.»

«برخورد با سایت‌های ارز دیجیتال» نیز خبری است که رئیس پلیس فتای ناجا درباره آن به مردم هشدار می‌دهد و روزنامه وطن امروز گزارش آن را منتشر کرده است.

به گزارش وطن امروز، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس‌پلیس فتای ناجا با اعلام این خبر اظهار داشت: امروز برخی افراد و شرکت‌های خارجی با راه‌اندازی فناوری بلاک‌چین اقدام به تولید رمزارزها کرده و در صرافی‌های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا بوده و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی‌دهند، با عناوین کریپتوکارنسی اقدام به خریدوفروش می‌کنند که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است.

در این گزارش آمده است که فناوری بلاک‌چین در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، تامین منابع مالی، صنایع پزشکی و دیگر زمینه‌ها کاربرد دارد، و رئیس‌پلیس فتای ناجا در این باره می‌گوید: «اگرچه ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین رواج یافته و می‌تواند فرصتی برای برخی کشور‌ها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه رمزارزها به‌ویژه بیت‌کوین به معنای آن است که اینها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است هیچ‌گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد».

«بدون پشتوانه بودن رمزارزها» نیز مشکلی است که در این گزارش آمده و رئیس‌پلیس فتای ناجا در این خصوص می‌گوید: باید دقت داشت که این رمزارزها بدون پشتوانه بوده، عدم نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به‌طوری که دستکاری در قیمت‌ها (ایجاد نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی‌ها) و حمایت از تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه، نشان‌دهنده نفوذ و کنترل بر رمزارزها بوده و باعث افزایش فوق‌العاده ریسک برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در حوزه رمزارزها شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز پاسخ 43 گروه تحلیلی را در تیتری با عنوان « شاخص سهام به کف رسید؟» را تشریح می‌کند و عنوان می‌کند: برای سومین بار در سال جاری، ۴۳ گروه تحلیلی به برآورد سوددهی ۵۹ شرکت بورسی پرداخته‌اند.

تحلیلگران سود سال ۱۳۹۸ را در آذرماه نسبت به مهرماه با ۲۳ درصد کاهش پیش‌بینی کرده‌اند.

طبق این گزارش، دلایل اصلی افت ۲۳ درصدی سود پیش‌بینی‌شده سال ۱۳۹۸ نسبت به آخرین پیش‌بینی در مهرماه در سه عامل خلاصه می‌شود:

یک: انتظار بازار از قیمت دلار از سطوح نزدیک به ۱۱ هزار تومان در مهرماه، به ۹۴۰۰ تومان در پیش‌بینی آذرماه رسیده است (۱۳ درصد افت).

دو: انتظار بازار از قیمت‌های جهانی، شامل فولاد، محصولات پتروشیمی و نفت، به‌طور میانگین ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سه: با اثرگذاری تحریم‌ها بر تولیدکنندگان بزرگ محصولاتی نظیر مس و LPG، آثار تحریم‌ها به‌صورت واضح‌تری لحاظ شده است. (به‌عنوان مثال، پیش‌بینی افت ۲۰ درصدی سود ملی مس نسبت به مهرماه امسال، بیش از هر چیز به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها ارزیابی می‌شود.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.