کد مطلب: ۳۰۲۵۸۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران:

هشدار نسبت به توقف عرضه شیرخشک

هشدار نسبت به توقف عرضه شیرخشک

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره وضعیت تولید شیرخشک گفت: بسیاری از مواد اولیه این صنعت در گمرک مانده و اجازه ترخیص داده نشده و در نتیجه سطح تولید و میزان ذخایر کارخانه‌ها کاهش یافته و اگر دولت چاره‌ای نیندیشد عرضه این محصولات در سطح کشور متوقف خواهد شد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، این روزها علاوه بر چالش‌هایی که پیش‌روی فعالان صنعت شیرخشک قرار گرفته حالا کارخانه‌داران لبنی نیز بر سر افزایش قیمت محصولاتشان با دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. در این میان برخی فعالان صنعت غذا معتقدند با ادامه این شرایط نابه‌سامان، بحران در صنعت غذای کشور دور از انتظار نیست.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره دلیل گرانی محصولات لبنی به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی به برخی موضوع‌های ریشه‌ای و زنجیره‌ای مربوط می‌شود. از ابتدای سال تاکنون قیمت نهاده‌های تولید شیر خام و مرغ افزایش چشمگیری داشته است. در حقیقت دولت به تولیدکننده اجازه نمی‌دهد تا بر اساس تورم موجود قیمت محصولات لبنی را افزایش دهد، در نتیجه تداخل در نحوه تصمیم‌گیری‌ها پیامدهای منفی همچون کاهش تولید و عرضه را در بازار به همراه داشته است.

کاوه زرگران در ادامه اظهار‌ کرد: کاهش عرضه شیر خام و به دنبال آن تغییرات فصلی و افزایش دمای هوا به چالش این صنعت افزوده که کمبود و افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی از جمله نتایج تصمیمات غیراصولی است.

او عنوان‌ کرد: اصرار دولت بر پایین نگه داشتن قیمت‌ها باعث شده که کارخانه‌های لبنی و دامداران توافقی خارج از عرف داشته باشند که همین مساله هم به خودی خود منجر به عدم تولید شده و گرانی محصولات را به همراه داشته است.

این فعال بخش‌خصوصی در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت لبنی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: چنانچه دولت تمهیداتی اصولی نیندیشد با ادامه این وضعیت می‌توان اشاره کرد که امکان تولید برخی محصولات در بازار کمتر خواهد شد. به عنوان مثال برخی محصولات پنیری از چرخه تولید حذف می‌شوند.

سرنوشت شیرخشک

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بخش دیگر سخنانش درباره سرنوشت صنعت شیرخشک هم گفت: این صنعت گرفتار یکسری تغییرات بخشنامه‌ای بانک مرکزی شده است. به طوری‌ که اولویت تخصیص ارز به مواد اولیه شیرخشک اطفال از یک به گروه دو انتقال یافته و این موضوع از زوایای مختلف این صنعت را دچار چالش کرده است. همچنین در این شرایط یک دوگانگی رفتاری میان دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه کدام یک از این دستگاه‌ها متولی صنعت شیرخشک هستند ایجاد شده است. با این وضعیت هم سازمان یا مرجع موثقی برای دفاع از حقوق این فعالان وجود ندارد.

زرگران افزود: شیرخشک‌هایی که با دلار چهار هزار و 200 تومان وارد بازار شدند عملا به دلیل برخی نگاه‌های دستوری سازمان تعزیرات صادر نشده‌اند و در حقیقت صادرات این نوع کالای خوراکی عملا متوقف شده است. همچنین بسیاری از مواد اولیه این صنعت در گمرک مانده و اجازه ترخیص داده نشده و در نتیجه سطح تولید و میزان ذخایر کارخانه‌ها کاهش یافته و بنابراین اگر دولت چاره‌ای نیندیشد عرضه این محصولات خوراکی هم در سطح کشور متوقف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.