کد مطلب: ۶۱۱۷۴۳

هشدار هواشناسی به عشایر و کشاورزان

هشدار هواشناسی به عشایر و کشاورزان

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و پیش بینی بارش باران، به عشایر و کشاورزان توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: امروز با ورود سامانه بارشی در برخی مناطق جنوب غرب و جنوب کشور همچون استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، نیمه جنوبی اصفهان، یزد، فارس، کرمان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد داریم.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه علاوه بر استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، نیمه جنوبی اصفهان، یزد، فارس، کرمان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و برخی نقاط غرب کشور بارش رخ خواهد داد.

حقیقت گفت: در جزایر خلیج فارس، شمال بوشهر، جنوب خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، شمال شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان بارش از شدت بیشتری برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول، طی امروز و فردا در نیمه جنوبی دامنه های البرز و شمال شرق ناپایداری و انباشت آلاینده های جوی داریم.

وی از ورود سامانه بارشی دیگر به کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی، یکشنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی به جنوب و جنوب غرب کشور به نظر می رسد که در بسیاری از مناطق کشور طی ۷ تا ۸ روز آینده بارش انتظار می رود.

حقیقت در توصیه ای به عشایر گفت: با توجه به شرایط جوی و احتمال آبگرفتگی به عشایر جنوب و جنوب شرق توصیه می شود که از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان جنوب و جنوب شرق از انجام هر گونه کودپاشی، محلول پاشی و سم پاشی تا یکشنبه هفته آینده اجتناب کنند.

وی در توصیه ای به زنبورداران گفت: با توجه به بارش و احتمال آبگرفتگی زنبورداران از اتراق در جنوب کشور اجتناب کنند.

حقیقت ادامه داد: با وجود بارش های مناسب، کشاورزان سیستم های آبیاری تحت فشار جنوب و جنوب شرق را خاموش کنند چرا که مزارع نیازی به آبیاری ندارد.

کاهش ۴۳ درصدی بارش نسبت به سال قبل‌

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار متوسط بارش کشور از ابتدای سال زراعی نسبت به سال قبل ۴۳.۵ درصد و دوره بلندمدت ۳۸.۳ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، با وجود بارش های مناسب در جنوب کشور در هفته آینده میزان کم بارشی در مقایسه با سال قبل کمتر می شود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار در خیلی از مناطق نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش داریم و تنها در استان های یزد، البرز، مرکزی و گیلان افزایش بارش داشتیم.

حقیقت بارش های زمستان را نرمال و قدری بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: البته بارش های نرمال زمستان، کم بارشی قبل را جبران نمی کند.

وی گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون بارش ها نسبت به دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل همچنان کمتر از نرمال است، اما در دی ماه بارش در اکثر نقاط نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.