کد مطلب: ۸۱۶۷۲۲

پیشرفت همکاری بین ایران و آژانس انرژی اتمی/ نصب دوربین در سایت‌های غنی‌سازی ایران

پیشرفت همکاری بین ایران و آژانس انرژی اتمی/ نصب دوربین در سایت‌های غنی‌سازی ایران

گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی قرار است در روزهای آینده به ایران سفر کند. وی امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در برخی از موارد همکاری با ایران پیشرفت داشته ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی به پیشرفت‌ها در همکاری‌های آژانس و ایران اشاره کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود.
گروسی افزود: ما روی چند موضوع با ایران کار می‌کنیم و در برخی از آن‌ها پیشرفت داریم و در برخی نه.

تازه‌ترین گزارش رافائل گروسی قرار بود روز سه‌شنبه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار بگیرد و قرار است این گزارش در نشست هفته آتی شورای حکام در دستور کار قرار گیرد.

ایران اجازه نصب تجهیزات نظارتی در دو سایت غنی سازی را به آژانس داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود مدعی شده میزان ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

رویترز بر اساس گزارشی که مدعی شده به رویت این خبرگزاری رسیده نوشته آژانس اقدام به نصب دوربین در یک نقطه در اصفهان کرده است. دراین مکان قطعات سانتریفیوژ ساخته می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود مدعی شده میزان ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

رویترز درباره این گزارش اعلام کرد: کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همچنان به افزایش خود ادامه می دهد و اکنون ۲۳ برابر محدوده ۲۰۲.۸ کیلوگرمی تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) یعنی ۴.۷ تُن است. آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همچنین گزارش داد که پس از سال‌ ها تحقیق و عدم پیشرفت با ایران در توضیح ذرات اورانیوم (ادعایی) یافت شده در ۳ سایت، ایران پاسخ قانع‌ کننده‌‌ای به یکی از آنها برای توضیح وجود ذرات اورانیوم در آنجا داده است.

طبق گزارش آژانس که امروز از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس مشاهده شده، ایران ۲ موضوع مورد تحقیق باقیمانده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حل و فصل کرده است.

آسوشیتدپرس در این بار نوشت: در گزارش آژانس آمده است که بازرسان همچنین تحقیقات خود در مورد آثار اورانیوم (ادعایی) کشف شده با منشا انسانی در مریوان را بسته‌اند. بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در رابطه با ذرات اورانیوم (ادعایی) یافت شده با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو ندارند و پاسخ دو سوال برجسته خود را از ایران گرفته‌اند.

هدف سفر گروسی به ایران

برخی از منابع معتبر طی اظهاراتی از سفر گروسی به ایران طی روزهای آینده خبر داده‌اند. گروسی قبل از تشکیل جلسه شورای حکام برای حل و فصل برخی از موضوعات بین ایران و آژانس اتمی به ایران سفر خواهد کرد.

در سفر اسفندماه گروسی به ایران درباره نقشه جامع هسته ای کشور و حل موضوع غنی سازی بررسی‌هایی صورت گرفت و به گفته مسئولان کشور نتیجه ایران و آژانس رضایت بخش بوده است.

این درحالی است که به گفته برخی از کارشناسان مسائل بین الملل بعید است توافق ایران و آژانس بتواند کمکی به زنده ماندن برجام کند و صرفا می‌تواند بحران را به تاخیر بیندازد.

پس از سلطان عمان دستاورد سفر گروسی به ایران چه خواهد بود؟ آیا سفر گروسی می‌تواند تاثیری بر احیای برجام و حل معضلات مذاکرات هسته‌ای داشته باشد؟

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.