کد مطلب: ۶۰۹۳۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار جدید از ضرر نفتی چین به ایران/ روسیه شریک نفتی جدید ایران می‌شود؟

آمار جدید از ضرر نفتی چین به ایران/ روسیه شریک نفتی جدید ایران می‌شود؟

به گفته وزیر نفت، ظرفیت تولید برخی از چاه‌های نفت ایران از ۵۰ هزار به هزار بشکه رسیده است. ایران نیاز دارد با همکاری کشورهای دیگر ظرفیت تولید این چاه‌ها را افزایش دهد و حالا روسیه این کار را بر عهده گرفته چون چین هم تکنولوژی این کار را ندارد و هم با سه برابر قیمت این کار را انجام می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر نفت چند روز پیش اعلام کرد که ظرفیت تولید در برخی از چاه‌های نفت ایران از ۵۰ هزار بشکه به هزار بشکه رسیده است.

به گفته حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی به تجارت‌نیوز، روس‌ها حالا در حال کار با برخی چاه‌های ایران هستند تا ظرفیت تولید نفت آن‌ها را افزایش دهند. اما چرا چینی‌ها که تقاضای کار با چاه‌های ایران را داشتند، این اقدامات را انجام ندادند؟

حسینی توضیح می‌دهد: چینی‌ها نه تکنولوژی مخصوص برای ترمیم چاه‌های ما را دارند و نه دانش فنی در زمینه تخصصی نفت دارند.

او با تاکید بر عدم دسترسی چینی‌ها به تکنولوژی‌های جدید و به‌روز، ادامه می‌دهد: چین در میدان آزادگان با ضریب ۵ درصدی برای ایران نفت تولید کرد. این در حالی است که همان زمان غربی‌ها اعلام کردند که می‌توانند با ضریب ۱۸ درصدی نفت تولید کنند. اما ایران پروژه میدان آزادگان را به چین داد!

ضریب ۵ درصدی بازیافت یعنی چین تنها ۵ درصد از نفت یک چاه را استخراج می‌کند و کشورهای غربی ۱۸ درصد را.

او با مقایسه وضعیت بازیافت نفت ایران و عراق می‌گوید: همان زمان که چین با ضریب بازیافت ۵ درصدی در میدان آزادگان مشغول کار بود، آمریکا برای عراق نفت را با ضریب ۲۵ درصد استخراج می‌کرد.

ایران روسیه را جایگزین چین کرد؟

حسینی می‌گوید ایران حالا برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود به سراغ روسیه رفته و احتمالا آنها این کار را به دست بگیرند. اما نکته مهم این است که در سال‌های گذشته چین اولین شریک نفتی ایران بوده و بر اساس قرارداد ۲۰ ساله‌ای که با ایران منعقد کرده اولویت واگذاری پروژه‌های نفتی ایران همچنان با چین است.

اما حمید حسینی می‌گوید: چین اگر در زمینه تکنولوژی و دانش نفتی از ما ضعیف‌تر نباشد، قوی‌تر هم نیست. چینی‌ها با سه برابر هزینه شرکت‌های ایرانی، نفت میدان آزادگان را استخراج کردند.

به گفته حسینی تولید نفت در میدان آزادگان با شرکت‌های چینی بود. آن‌ها ۷۰ هزار بشکه نفت در میدان آزادگان تولید کردند و بشکه‌ای ۳۰ هزار دلار هزینه روی دست ایران گذاشتند. این در حالی است که «شرکت ایرانی مت» همین میزان نفت را با یک سوم قیمت چینی‌ها تولید کرد. یعنی ما با ۱۰ هزار دلار نفت تولید کردیم و چین با ۳۰ هزار دلار.

بر اساس گفته‌های حسینی، چینی‌ها برای تولید نفت در ایران سه برابر شرکت‌های داخلی و خارجی دیگر، به ایران هزینه تحمیل می‌کنند. اما ضرر نفتی چین به ایران محدود به این مورد نمی‌شود.

پیش از این رویترز در گزارشی اعلام کرد که ایران روی هر بشکه نفت حدود ۵ تا ۶ دلار تخفیف به مشتریان نفتی خود و به خصوص چینی‌ها می‌دهد. عددی که نشان می‌دهد ایران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به چین تخفیف نفتی می‌دهد. یعنی عددی معادل کل یارانه نقدی ایرانیان!

اما در مقابل چین در دوره تحریم‌ها نفت عربستان را جایگزین نفت ایران کرده است. به گزارش اتاق تهران، در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی، چین ۱۱ میلیون دلار نفت از ایران خریده. اما در همین دوره میزان خرید نفت ایران از عربستان ۲۳ میلیارد دلار بوده است، یعنی حدود دو هزار برابر!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مرگ بر امریکا!

  • مازیار

    140 سال صنعت نفت داریم باز مجبوریم تکنولوژی وارد کنیم. نروژ کلا 20-30 ساله وارد این بازار شده تکنولوژی صادر میکنه.