کد مطلب: ۲۳۸۱۱۹

هند امضای قرارداد تجارت ترجیحی با ایران را بررسی می‌کند

هند امضای قرارداد تجارت ترجیحی با ایران را بررسی می‌کند

هند در جهت توافقات انجام شده بین دو کشور در جریان سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور در بهمن‌ماه سال گذشته در حال بررسی امضای یک قرارداد تجارت ترجیحی (پی‌تی‌ای) با تهران است.

مقام‌های دولت دهلی نو می گویند که تمرکز هند برای دسترسی به بازار ایران برای صادرات محصولاتی مانند دارو، فیبرهای ساختمانی، برنج و قطعات خودرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این گزارش، ایران از پیشتر خواهان امضای قرارداد تجارت ترجیحی با هند بوده اما دهلی نو به دلیل قراردادهای مشابه با سایر کشورها از امضای این قرارداد خودداری کرده بود.

اما اکنون مقام‌های هندی به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط تغییر کرده و دهلی نو به امضای این قرارد داد با تهران علاقه مند شده است. دهلی نو معتقد است پس از لغو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، فرصت‌های تجاری جدیدی در این کشور ایجاد شده و بازار ایران برای هند امیدوار کننده است.

فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، فهرستی از اقلام که به عقیده آن امکان افزایش صادرات آنها به ایران وجود دارد را به وزارت بازرگانی این کشور ارسال کرده است.

'آجی ساها' رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند ابراز اطمینان کرده است که یک قرارداد تجارت ترجیحی با ایران برای صادرکنندگان هندی بسیار سودمند خواهد بود.

به عقیده وی، جایگاهی که هند در طول تحریم‌های ایران در بازار این کشور بدست آورد و همچنین نبود رقابت گسترده سبب خواهد شد که امضای این قرارداد برای دهلی نو سودمند و به افزایش صادرات هند منجر شود.

پایگاه هندو بیزنس لاین نوشت: یکی دیگر از مسائلی که ممکن است هند را به امضای توافق تجارت ترجیحی ترغیب کند گسترش روابط ایران و پاکستان و تلاش دو کشور برای گسترش قرارداد تجارت ترجیحی است.

اسلام آباد می‌تواند رقیب دهلی نو برای فروش چندین مورد کالا در بازار ایران باشد و اگر پاکستان به یک امکان صادرات برتر در ایران دست یابد این امر منافع هند را با خطر روبه رو خواهد کرد.

دولت دهلی نو به تازگی موافقت‌نامه اجتناب از مالیات دو جانبه بین هند و ایران را تصویب کرده است. این توافقنامه سبب تسریع جریان سرمایه گذاری و جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد شد.

کابینه دولت هند همچنین با یادداشت تفاهم با ایران در خصوص کشاورزی و بخش‌های مربوطه موافقت کرده است. این یادداشت تفاهم در طول سفر ماه فوریه حسن روحانی به هند میان دو کشور امضا شد.

این یادداشت تفاهم شامل مبادله آموزش پزشکان و دیگر متخصصان بهداشتی، کمک به توسعه منابع انسانی و ایجاد امکانات بهداشتی، قانون گذاری محصولات دارویی، وسایل پزشکی و لوازم آرایشی و تبادل اطلاعات می‌شود.

یک مقام هندی گفت: اراده سیاسی از سوی ایران و هند برای افزایش روابط در زمینه اقتصاد وجود دارد. زمان خوبی برای امضای قرارداد تجاری ترجیحی میان دو کشور است. این قرارداد به نفع طرفین خواهد بود.

پایگاه هندو بیزنس لاین افزود: صادرات ایران به هند در سال 2017-18 به ارزش 11.11 میلیارد دلار برآورد شده است که این مقدار یک افزایش 5.76 درصدی را نسبت به سال گذشته آن نشان می‌دهد.

اما صادرات هند به ایران در طول سال مالی 2017-18 با یک رشد 11 درصدی به ارزش 2.65 میلیارد دلار رسید. عدم تعادل تجاری میان دو کشور غالبا به دلیل واردات نفت هند از ایران است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.