کد مطلب: ۲۸۶۷۶۷

هیچ یک از استانداردهای ۸۵گانه خودرو حذف نمی‌شود

هیچ یک از استانداردهای ۸۵گانه خودرو حذف نمی‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه همه قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری نیستند، اعلام کرد: طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، خودروسازان مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو حذف نمی‌شود.

نیره پیروزبخت در نشستی خبری که صبح امروز در محل ساختمان سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد که خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد. این قطعات شامل آنهایی است که داخلی بوده و علامت استاندارد دارند و نیز قطعاتی است که وارداتی بوده و از علامت استاندارد برخوردار نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز،رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما اینکه تک تک قطعات توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد، این گونه نیست و اگر خودروسازان شکایتی در خصوص برخی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و هیچ مشکلی در زمینه بررسی در این راستا وجود ندارد. در نهایت آنچه باید به آن تاکید کرد این است که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.

وی همچنین در خصوص آخرین موضع این سازمان در ارتباط با تعدیل یا حذف برخی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی بیان کرد: هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی حذف نخواهد شد اما ممکن است که در مورد رعایت برخی استاندارد زمان مورد نظر تمدید شده و جهت اجرا توسط خودروساز افزایش یابد.

پیروزبخت ادامه داد: تا زمانی که کار نهایی نشود و به تصمیم قاطع نرسیم، اسم خودرویی اعلام نخواهد شد و از ابتدای دی ماه سال جاری نیز آخرین مرحله از اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی کلید خواهد خورد. از تاریخ اعلامی کار خود را شروع کرده و به ترتیب پیش می رویم. ما در این رابطه نگرانی خاصی نداریم و بر اساس گزارش‌های واصله شاهد آن هستیم که خودروسازان در حال وفق دادن محصولات خود با استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چه علت اسامی ۴۲ موتورسیکلتی که خط تولید آنها از ابتدای تیرماه سال جاری به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۲۵گانه مربوطه اعلام نمی‌شود، گفت: موتورسیکلت‌های مربوطه مشخص شده‌اند و انواع و مدل آنها بعدا اعلام می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوال دیگری مربوط به اینکه آیا نظارت سازمان ملی استاندارد در بنزین و نازل‌های سوخت کم شده است، گفت: نظارت بر بنزین کم نشده است اما سازمان محیط زیست متولی اصلی است و سازمان ملی استاندارد با کمک وزارت نفت کمک‌ها و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد. در مورد نازل‌های سوخت نیز چه در تهران و چه در شهرهای دیگر کنترل های لازم را انجام می‌دهیم؛ هر چند در ماه‌های اخیر شکایت کمتری به دست ما رسیده است حتی به صورت سرزده نیز بازرسی‌ها انجام می‌شود اما موردی دیده نشده است. در عین حال بر برخی نارضایتی‌های مردم واقف هستیم و می دانیم در فضای مجازی گله‌هایی در این رابطه مطرح می‌شود.

در نظر گرفتن بسته حمایتی برای واحدهای تولیدی

رئیس سازمان ملی استاندارد از در نظر گرفتن بسته حمایتی برای واحدهای تولیدی خبر داد و اعلام کرد: در گذشته تولیدکنندگان خودشان باید هزینه نمونه‌برداری را پرداخت می‌کردند اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بسته حمایتی برای واحدهای تولیدی تضمین شده هزینه‌ای به تولیدکنندگان بابت نمونه‌گیری تحمیل نشود.

پیروزبخت همچنین به نظارت بر واردات کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: در این راستا نظارت خاص بر برنج و ذرت صورت می‌گیرد.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت طرح بازرسی ادواری اجباری آسانسورها بیان کرد: استاندارد آسانسورها در زمان نصب اجباری است و این مسئله توسط شرکت‌های معتبر سازمان استاندارد انجام می‌شود و مجموعه آسانسور مورد بازرسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر مشکل موجود مربوط به بازرسی ادواری آسانسورهاست که باید در این رابطه کمک‌های لازم مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم طرح را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان استاندارد همچنین در خصوص کاهش وزن چانه نان و آسیب‌هایی که به بافت و کیفیت نان وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: در ارتباط با نان سنتی، سازمان استاندارد مسئولیتی ندارد و در خصوص کم‌فروشی آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات باید ورود کنند و در بحث کیفیت نان، مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.