کد مطلب: ۵۴۰۹۴۹

وراث متوفیان سهام عدالت چه کنند؟

وراث متوفیان سهام عدالت چه کنند؟

حدود سه میلیون از مشمولان سهام عدالت، از زمان ثبت نام این سهام تا کنون فوت شده‌اند که تعداد وراث این افراد به حدود ۱۰ میلین نفر می‌رسد. با این حال هنوز انتقال سهام بسیاری از متوفیان به وراثشان صورت نگرفته و به نظر می‌رسد تا فراهم نشدن زیرساخت های آنلاین، این اتفاق رخ ندهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از این اعلام شده بود که وراث مشمولان سهام عدالت پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

در این قسمت مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه می‌شود، ذکر شده است.

پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک مذکور را تحویل می‌دهد و این دفاتر، فرمی که توسط نماینده تکمیل شده است را برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌کنند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می‌کند. در واقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می شود، در غیر این صورت به نماینده اطلاع داده و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

این مباحث درحالی مطرح شده است که حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده که شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم پذیرای مراجعه فیزیکی وراث سهام عدالت باشیم؛ بنابراین بستری در حال ایجاد است که تمام مراحل واگذاری سهام عدالت آنلاین و برخط باشد.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم در حال حاضر جمعیت وراث سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر رسیده‌ است، افزود: در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، این جمعیت ۱۰ میلیون نفری نمی‌توانند برای انتقال سهام عدالت اموات خود حضور فیزیکی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار کرده که در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این افراد و متقاضیان برای انتقال سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، اما نمی‌خواهیم جمعیت ۱۰ میلیون نفری در شرایط سخت نسبت به این حق قانونی خود اقدام کنند. بنابراین بهتر است صبر کنند تا زیرساخت‌های انتقال آنلاین سهام با لینک تمام نهادهای مربوطه آماده شود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فریده

    توراخدا تورا هرکی میپرستی نظرمان را جواب بدید یا بزارید ببینیم هرچی میفرستم فقط ثبت میکنید

  • فاطمه جهانی کیا

    من پدرم جانباز بوده و1سال هست فوت شده و وراثشون من هستم فقط منم جز پدرم سرپرستی ندارم و تا الان عیچ سهام عدالتی از پدرم برام واریز نشده

  • ناشناس

    اره بهتره اول چندصد میلیارد پول بیتوالمال صرف زیر ساختها بشه در این میان خیلی ها قیدشو میزنن خیلیها کل وراث فوت میکنن یه سری رو هم فکر میکنن یه بهانه ای واسه ندادن سهام شون پیدا میکنن بعد میمونه اونهای که یه اشنای سرشناس دارن

  • Ra

    خوب چند سال است که پیگیر سهام عدالت یکی از اعضای خانواده مون هستیم که امروز و فردا می کنند البته قرار است چند نفرمون سهمشان را به یکی از افراد نیازمندتر ببخشیم.
    مسئولان باید پاسخ دهندکه چرا مالی که متعلق به خود مردم است سالها مسدود و غیر قابل دسترس باشد و ذینفعان حق برداشت و بخشش را نداشته باشند؟؟ این کوتاهی چه توجیه شرعی و قانونی دارد؟؟؟
    الان خانواده ای هست که برای عمل چشماش و بدنش به آن پول نیازمنده، اما بخاطر بی مسئولیتی های شما داره کور می شه و یا جانش را از دست میده. خدا شماها را نبخشد.

  • ناشناس

    حالا نکه خیلی سهامی میدن که وارثا نگران باشن

  • ناشناس

    سلام نظامبروکراسی اداری تو ایران وحشتناک کمرشکن دست پاگیر وپیرکننده روح و جسم انسانهاست من یکی از وراثم اما چقدر مگه پول می‌دند ومگه این پول چقدر ارزشش را دارد .یه بار نرم افزاری تهیه کنند با یک دکمه تمام مراحل اداری ومحاسبات را انجام وپول را آزاد کنید. (نسل سوخته این جامعه استثنایی در دنیا)

  • ناشناس

    اول واسه زنده هاروبدیدبدتوفکرمرده هاباشیدقبل ماه رمضان شدپایان رمضان بدگفتیدپایان اردیبهشت اردیبهشت نشدخردادخردادنشدشهریورانشالله تاتاسال نوجدید1401میدیدخخخ میگن یه جاحالامیخان صدتومان بدن اونم سه مرحله جالبه ماهم عمرا رای بدیم

  • ناشناس

    شما به همین زنده ها سهام شون بدین…دق دادین مردم رو…چکار متوفا دارین….اونا نمیخان…خدابیامرزه رفتن…شما به این زنده ها بدین ..فوت شده ها.. خوشحال میشن?‍♀️

  • فرهادعبدلی

    اول فکر زنده ها را بکنید که فقط حرف توخالی تبلیغ میکنید اونوقت به فکر مرده ها بشید وقتی به حال روز زنده ها نیستید صحبت از مرده ها میکنید پونزده ساله سهام سهام میگویید ولی معلوم نیست کی وقت چه زمان بدست ملت میدید الان مردم واقعا نیاز دارند نه اینک ب مثال نوشدارو بعد از مرگ سهراب،

  • ناشناس

    بخدا گفتین وام یک میلیونی ‌چن‌بار شماره ملی زدیم ک همون یکتومن ناچیزو بگیریم ب یک درد مون بزنیم .اجاره ای چیزی ولی همونم واریز نشد .وقتی قرار یچیز بدین .قشر ضعیف روز ب روز ضعیفتر میشن واقعا ندارم ک حتی رهن ده تومنی بدم با دوتا بچه کوچیک اجاره نشینم