کد مطلب: ۶۸۷۶۷۸

واردات بنزین صحت دارد؟

واردات بنزین صحت دارد؟

عضو کمیسیون انرژی واردات بنزین را تکذیب کرد و گفت: ایران در حال تلاش است تا مسیر باری منطقه شود مسائلی که در مورد واردات بنزین مطرح شده است برای این این موضوع است نه برای مصرف داخلی و مردم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات بنزین صحت دارد؟

به نقل از فارس، هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شایعات اخیر در مورد نیاز کشور به سوخت گفت: به میزان کافی و حتی بیش از نیاز کشور گازوئیل تولید می شود.

وی ادامه داد: میزان تولید و مصرف بنزین تقریبا لب به لب است؛ یعنی میزان تولید و مصرف تقریبا برابر است، که تا چند وقت دیگر میزان تولید بنزین هم افزایش پیدا می کند، چرا که تعمیراتی در مراکز تولید بنزین در حال انجام است که با تمام شدن آنها میزان تولید افزایش خواهد داشت به همین دلیل اصلا احتیاجی به واردات بنزین نیست.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه واردات بنزین به طور کل تکذیب می شود،گفت: ایران در حال تلاش است تا مسیر باری منطقه شود که این امر یعنی باری را دریای خزر تحویل بگیرد و در دریای عمان تحویل دهد ممکن است مسائلی که در مورد واردات بنزین مطرح شده است برای این مساله باشد نه برای مصرف داخلی و مردم.

تناقض عجیب ۲ وزارتخانه

در روزهای اخیر برخی رسانه‌های داخلی مدعی شده بودند بر اساس شنیده‌ها به دلیل نابسامانی بنزینی، به واردات بنزین از کشورهای همسایه نیاز داریم.

سخنگوی وزارت صمت گفت: وزارت صمت هیچ مجوزی جهت صادرات فراورده برای بخش خصوصی صادر نکرده و طبق قانون صادرات فراوده و نفت در حوزه مسئولیت شرکت ملی نفت است.

در همین ارتباط امید قالیباف گفت: صادرات فرآورده‌ها با شرکت ملی نفت و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است و قانونا وزارت صمت تاکنون هیچ مجوزی را برای صادرات فراورده به بخش خصوصی نداده است.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: وزارت صمت هیچ مجوزی برای جهت صادرات فراورده برای بخش خصوصی صادر نکرده و طبق قانون صادرات فراوده و نفت در حوزه مسئولیت شرکت ملی نفت است.

محمود خاقانی کارشناس حوزه انرژی نیز به ایلنا گفت: اصولا بخش خصوصی ایران تجربه صادرات نفت، گاز و فراورده و در کل انرژی را نداشته، صادرات در این حوزه در حیطه اختیارت دولت و یا در دست بخش خصولتی است، زیرا نفت صنعتی است که سرمایه‌های کلان در آن فعال است و مردم با سرمایه‌های خرد و پایین نمی‌توانند در تجارت آن حضور داشته باشند. ضمن اینکه بنزین کالایی نیست که براحتی امکان صادرات داشته باشد.

وی افزود: اگر بخش خصوصی واقعا در این حوزه فعال است و بنزین را از مسیر قانونی صادر کرده باید شرکتی باشد که در چارچوب قانون تجارت ثبت و مدیریت شود و باید ترازنامه مالی سالیانه منتشر کرده و تجارت آشکار داشته باشد، اگر بخش خصوصی ترازنامه را منتشر کند مشخص می‌شود با چه قیمتی بنزین را خریداری کرده و چقدر هزینه کرده تا برای صادرات به مرز برساند و با چه قیمتی به فروش رسانده است، اما هیچکدام شفاف نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.