خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۰۸۰۳

مانع رئیس مجلس بر سر راه ورود خودروهای خارجی

واردات خودرو باز هم به تعویق افتاد؟

واردات خودرو باز هم به تعویق افتاد؟

درحالی که وزیر صمت وعده می‌دهد فرآیند واردات خودرو از هفته آینده آغاز می‌شود، رئیس مجلس از آیین‌نامه مربوطه سه ایراد گرفت و آن را برگشت داد. آیا این به معنای عقب‌افتادن چندباره اجرای واردات خودرو به کشور است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحث واردات خودرو به کشور همچنان با ابهامات فراوانی همراه است. درحالی که وزیر صمت وعده داد فرآیند واردات خودرو از هفته آینده آغاز شود، رئیس مجلس سه ایراد جدی از آیین‌نامه واردات خودرو گرفت.

بر اساس نامه منتشرشده از محمدباقر قالیباف چند بخش آیین‌نامه مغایر با قانون است. ارزش گمرکی خودرو، سود بازرگانی واردات و تغییر مرجع قانونی تعیین وضعیت ایراداتی هستند که رئیس مجلس به آن تأکید داشت.

حال با انتشار این نامه چند سوال اساسی مطرح می‌شود. ازجمله اینکه آیا واردکنندگانی که هنوز نام آن‌ها مشخص نیست با مانع و وقفه جدیدی مواجه هستند؟ همچنین اینکه مجلس تا چه میزان حق دخالت و ورود به موضوع آیین‌نامه را دارد و چرا از ابتدا نمایندگان چنین ایراداتی را مطرح نکردند؟

دولت باید پاسخگو باشد؛ نه وزارت صمت!

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، به تجارت‌نیوز گفت: طبق قانون و مصوبه دولت، آیین‌نامه واردات خودرو تنظیم شد و در واقع دولت پاسخگوی مشکلات این آیین‌نامه است؛ نه وزارت صمت.

او در رابطه با اختیارات قوه مقننه برای ورود به این ماجرا نیز توضیح داد: مجلس می‌تواند در رابطه با آیین‌نامه نظر بدهد و دولت هم با توجه به تعاملات خود، ایرادات را در نظر می‌گیرد. اگر ایرادات مجلس و حتی کارشناسان حوزه خودرو و تجارت مورد قبول باشد، آن را اصلاح می‌کنیم. طبیعتاً اگر ایرادی بر آیین‌نامه وارد باشد، وزارت صمت اصراری بر اجرای واردات خودرو با شرایط اشتباه ندارد.

واردات خودرو دچار وقفه می‌شود؟

قالیباف درباره وقفه چندباره در موضوع واردات خودرو نیز اعلام کرد: ایرادات واردشده قرار نیست که اجرای این طرح را با تاخیر همراه کند. این ایرادات در تطابق آیین‌نامه تدوین‌شده با قانون رخ داده و وزارت صمت درحال رفع ابهامات است.

او در پایان تأکید کرد: اشکالات وارده به آیین‌نامه به‌زودی اصلاح و نتیجه آن در اسرع وقت تقدیم مجلس می‌شود. چراکه عزم دولت و مجلس برای واردات خودرو جدی است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان سال اعتبار دارد، باید دید که برخلاف نظر کارشناسان و واردکنندگان که معتقدند طرح واردات ظرفیت عملی شدن ندارد، وزار صمت چگونه از فرصت ۵٫۵ماهه خود استفاده می‌کند؟

برای مطالعه بیشتر خبر ایرادات رئیس مجلس از مصوبه واردات خودرو را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مسخره بازی جدید

  • ناشناس

    اینها تمام بازی سیاسی تا چندی که تحریم ها برداشته نشه دولت هیچ کار ی نمی تونه بکنه دولت امروز فردا می کنه تا شاید فرجی بشه

  • ناشناس

    اینها همش بازی سیاسی هست تا چندی که تحریم ها برداشته نشه همینه باز شد بسته شد