کد مطلب: ۷۷۶۷۵۴

هشدار مجلس درباره کمبود دارو

هشدار مجلس درباره کمبود دارو

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مسئله را اعلام می کنیم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش بر می خوریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دکتر حسینعلی شهریاری ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت کیمیاگران امروز در شهرک صنعتی شازند که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینکه در هر حاکمیتی تامین امنیت و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: خوشبختانه امنیت کشور به همت سربازان گمنام امام زمان حاصل شده است و در بحث سلامت نیز موفقیت هایی حاصل شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت دارو و با بیان اینکه این مسئله به کرات مطرح شده است، افزود: در تمام جلسات بدون استثنا مشکلات حوزه سلامت به رییس جمهوری منتقل شده است و دستوراتی هم از سوی وی داده می شود، اما چالش ها همچنان وجود دارند و نتوانسته ایم در مفهموم سلامت به نتیجه ای مشخص با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسیم.

شهریاری با بیان اینکه در قانون مقرر شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای تامین نقدینگی شرکت های دارویی اختصاص داده شود و ارز مورد نیاز به موقع تامین شود اما این امر محقق نشد، گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ نگرانی جدی در حوزه دارویی کشور را مطرح کرده ام و مکاتبات بسیاری با سران سه قوه داشتم. تمام مشکلات امروز در صنعت دارویی کشور از سال گذشته در حال مطرح شدن است.

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، اما سالانه ارز بسیاری برای مواد اولیه هزینه می شود و شاید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه از چین و هندوستان وارد می شود. این مواد براساس ارز در اختیار تامین می شود، البته مواد اولیه ای که چین به اروپا می دهد به دلیل دریافت پول بیشتر، مرغوب تر است.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله دارو بسیار حساس است و نمی توان با آن بازی کرد، گفت: متاسفانه با سازمان برنامه و بودجه به یک زبان مشترک نرسیده ایم و در سال آینده قطعا در بحث دارو با چالش جدی روبرو خواهیم بود، ارز مورد نیاز تامین دارو امسال به صورت کامل تخصیص نیافت در حالی که باید مشکلات را پذیرفت.

وی افزود: در سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مسئله را اعلام می کنیم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش بر می خوریم.

وی اضافه کرد: سه میلیارد دلار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است تا بتوان بخشی از نیازها را رفع کرد، بیمه ها محدودیت هایی دارند که نمی توانند خلق پول کنند و پیشنهاد شد که این حوزه از ریال جدا شود تا مشکلاتش رفع شود، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این کارخانه از صفر تا صد محصول تلاش و فهم جوانان ایرانی است و بدون وابستگی به هیچ کشوری فعال است و باعث افتخار است که از محصولات نفتی خود می توانیم استفاده کنیم.

وی افزود: در گذشته های دور یا انگیزه نبود یا بر اساس سیاست های غلط اجازه داده نمی شد از علم جوانان ایرانی استفاده شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در این کارخانه در شهرستان شازند ماده اولیه داروی استامینوفن تولید می شود. امروز در خاورمیانه در تولید این ماده اول هستیم و این مهم با همکاری دولتمردان و تلاش بخش خصوصی در این شرکت نتیجه داده است.

احمدی بیغش بیان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف به سبب بیماری های مختلفی، مردم استامینوفن مصرف می کنند و امروز این کارخانه موفق به تولید ماده اولیه این دارو شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.