خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۸۲۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۲۱۳ درصدی واردات میلگرد/ خروج سنگین ارز از کانال‌های آلیاژی

رشد 213 درصدی واردات میلگرد/ خروج سنگین ارز از کانال‌های آلیاژی

مصرف و به تبع آن واردات میلگرد آلیاژی ایران در سال جاری 213 درصد بیشتر از سال پیش شده است؛ موضوعی که منجر به ارزبری شدید از کانال محصولات آلیاژی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که در ایران مازاد میلگرد فولادی وجود دارد، آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد حاکی از رشد چشمگیر واردات میلگرد در 9 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته است.

کارشناسان می‌گویند این میزان از واردات مربوط به نوع آلیاژی این محصول است که در شمار بسیار کم تولید و آن هم صادر می‌شود؛ چیزی هم که باقی می‌ماند استاندارد لازم را ندارد.

واردات میلگرد 213 درصد رشد کرد

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد از صادرات و واردات محصولات فولادی در 9 ماه نخست امسال نشان می‌دهد که از فروردین تا پایان دی سال جاری 72 هزار تن میلگرد به ایران وارد شده است.

این در حالی است که در مدت مشابه از سال گذشته 23 هزار تن میلگرد به کشور وارد شده بود. این ارقام به این معناست که در سال جاری ایران 213 درصد (49 هزار تن) میلگرد بیشتری نسبت به سال گذشته وارد کشور شد.

همچنین براساس آمار یادشده مصرف ظاهری میلگرد در داخل کشور از پنج میلیون و 164 هزار تن در 9 ماه نخست سال گذشته به شش میلیون و 337 هزار تن در سال جاری رشد کرده بود و مصرف تنها 23 درصد (یک میلیون و 173هزار تن) رشد داشت.

صادرات میلگرد نیز از یک میلیون و 770 هزار تن در 9 ماه نخست سال گذشته به یک میلیون و 901 هزار در 9 ماه نخست سال جاری رشد کرد و هفت درصد (131 هزار تن) رشد داشت.

تولید میلگرد نیز از شش میلیون و 911 هزار تن از فروردین تا آذر سال گذشته به هشت میلیون و 166 هزار تن افزایش یافت و رشد 18 درصدی (یک میلیون و 255 هزار تن) داشت.

محصول داخلی بدون استاندارد و قابلیت صادرات

با توجه به شرحی که از تولید، صادرات، مصرف و واردات میلگرد داده شد، این نتیجه حاصل می‌شود که از بیش از شش میلیون میلگردی که در 9 ماه نخست سال جاری در ایران مصرف شد، 72 هزار تن آن وارداتی بوده است.

این واردات در حالی صورت گرفته که ایران در سال جاری برخلاف دیگر کشورهای دنیا تولید میلگرد فولادی را افزایش داده و در مجموع تولید فولاد رتبه تولید را از 10 به هفت کاهش داده است. با این تفاسیر واردات چه لزومی دارد؟

محمدرضا محمدی، کارشناس صنعت فولاد، در گفتگو با تجارت‌نیوز میلگردهای وارداتی را جزو اقلام آلیاژی این محصول معرفی کرد و گفت: در ایران مازاد میلگرد ساختمانی وجود دارد، بنابراین اقلام وارداتی آلیاژی هستند. میزان تولید آلیاژی‌ها در ایران کم است و زیرساخت لازم برای افزایش تولید آنها در کشور وجود ندارد. در حال حاضر تنها شرکت فولاد آلیاژی یزد این محصول را تولید می‌کند و فولاد روهینا هم به‌تازگی به این عرصه وارد شده است.

محمدی افزود: تولیدکنندگان ایرانی میلگردهای آلیاژی ترجیح می‌دهند محصول خود را در بازارهای صادراتی عرضه کنند و در مقابل مصرف‌کنندگان داخلی هم نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند.

علی جابریان، مدیرعامل فولاد روهینا، هم علاوه بر تایید گفته‌های محمدی این را اضافه کرد که بیشتر میلگردهای تولیدشده در ایران از انواع A3 و A4 است. اگر هم محصول آلیاژی در واحدهای کوچک تولید شود، تولیدکننده استاندارد بودن را تضمین نمی‌کند؛ در نتیجه مصرف‌کننده داخلی اقلام وارداتی را ترجیح می‌دهد.

واردات میلگرد آلیاژی به ایران در 9 ماهه نخست امسال در حالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 213 درصد رشد داشت که واردات آن در کل سال 1400 نسبت به سال 1399، تنها 19 درصد بیشتر بود و در سال 1399 نسبت به 1398، 21 درصد هم کاهش داشت؛ بنابراین اگر جریان افزایش نیاز صنایع ایران به میلگرد آلیاژی ادامه داشته باشد، ایجاد نشدن زیرساخت‌های لازم برای تولید میلگرد آلیاژی و نیاز به واردات هر چه بیشتر آن به معنای خروج چشمگیر ارز از کشور است.

برای مطالعه بیشتر خبر فولاد؛ صنعتی ارزبر یا ارزآور؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.