کد مطلب: ۳۵۲۵۴۸

واردات کالای لوکس و مصرفی به مناطق آزاد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار مجاز شد

واردات کالای لوکس و مصرفی به مناطق آزاد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار مجاز شد

در جلسه 16 بهمن 97 مقرر شد که تا سقف 140 میلیون دلار واردات کالاهای گروه 4 که کالاهای مصرفی و لوکس را در بر می‌گیرد به مناطق آزاد انجام شود.

بر اساس تصمیم دستگاه‌های مسئول، امکان واردات کالای گروه ۴ به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با شرایطی فراهم شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ممنوعیت ترانزیت و ورود کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی بانک مرکزی و گمرک، خبر می‌‌رسد با حضور تمامی ذی‌نفعان و دستگاه‌های مسئول مقرر کرده تا 1339 قلم کالای گروه 4 با شرایطی بتواند به این مناطق وارد شوند.

براساس این گزارش، در جلسه 16 بهمن 97 مقرر شد که تا سقف 140 میلیون دلار واردات کالاهای گروه 4 که کالاهای مصرفی و لوکس را در بر می‌گیرد به این مناطق آزاد انجام شود.

برخی گمانه‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا سقف هر منطقه برای واردات کالای گروه 4 بالغ بر 15 تا 20 میلیون دلار باشد.

در این مصوبه آمده است: پیرو جلسه کمیسیون اقتصادی دولت مورخ ۱۵ بهمن ۹۷ جلسه بررسی موضوع واردات کالاهای اولویت چهارم به مناطق آزاد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار با محوریت بانک مرکزی و وزارت صمت، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گمرک با موضوعات زیر برگزار شد:

۱- مقرر شد برای پیش فاکتور های جدید مناطق آزاد در صورتی که اولویت گروه کالایی ۴ باشد و کالا جزء لیست مجاز hs وزارت صمت باشد مجوز ثبت سفارش داده شود (صرفا تا تاریخ ۳۱ فروردین سال ۹۸).

۲- ثبت سفارش موضوع بند یک صرفا در صورت وجود قبض انبار قبل از تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷ می تواند به صورت بدون انتقال ارز انجام شود مسئولیت کنترل قبض انبار بر عهده سازمان‌های منطقه آزاد می باشد .

۳- مقرر شد در مورد ثبت سفارشات بدون انتقال ارز مناطق آزاد که پیش از تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷ صادر شده باشند و جز کالاهای موضوع بند یک است، امکان ویرایش فراهم شود.

۴- مقرر شد تا زمان استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد و رفع تعهد ثبت سفارشات مناطق آزاد از طریق تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شود.

۵- مقرر شده لیست hs موضوع بند یک تا تاریخ ۱۷ بهمن ۹۷ تهیه شود.

۶- مسئولیت کنترل سقف ۱۴۰ میلیون دلاری سفارش موضوع بند یک به عهده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

طبق شنیده‌ها احتمالا این مصوبه از هفته پیش رو اجرایی می‌شود. قرار است وزارت صمت طبق مفاد بند یک الزامات تفاهم شده را به سازمان‌های مجری ابلاغ کند.

در تاریخ 3 خرداد 97 از سوی وزیر وقت صمت به رئیس سازمان توسعه تجارت گروه چهارم کالایی شامل 1339 قلم کالا طبق مصوبه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ورود این کالاها به کشور ممنوع شده بود.

اسناد و مدارک مربوط به تصمیمات اتخاذ شده مورخ یک مرداد ماه 97 مربوط برای بررسی مسائل و مشکلات مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور نشان می‌دهد، مصوب شده بود با توجه به استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق ورود کالا از خارج از کشور به محدوده این مناطق بر مبنای قوانین و مقررات و رویه‌های متعارف قبلی صورت پذیرفته و خروج کالا به داخل کشور از این مناطق مطابق با رویه‌های حاکم بر مبادی گمرکی در سرزمین اصلی صورت پذیرد. گمرک در همکاری با مناطق کنترل‌های لازم در این زمینه را معمول خواهد کرد.

طبق این مصوبه ورود کالا منوط به استقرار گمرک در مبادی ورودی این مناطق است. رئیس کل گمرک اخیرا در نشست خبری با حضور خبرنگاران گفته بود در حال استقرار در مبادی ورودی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم.

البته برخی مقامات دبیرخانه مناطق ازاد و ویژه اقتصادی معتقدند در رابطه با نحوه استقرار فیزیکی و سیستمی در مبادی ورودی تفاسیری وجود دارد و به همین دلیل محل اختلاف شده است.

پیش‌تر بانک مرکزی به دلیل برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای ارز بازار آزاد با ورود کالای مصرفی به این مناطق مقاومت می‌کرد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.