کد مطلب: ۷۳۳۱۸۵

واشنگتن به برجام پشت کرد؟

واشنگتن به برجام پشت کرد؟

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت: در حال حاضر، برجام در اولویت واشنگتن نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند سال اخیر، برجام به یکی از بحث‌های همیشگی سیاسیت خارجی ایران تبدیل شده است. هر چند که برجام در داخل کشور، مخالفان و موافقان بسیاری دارد ولی احیای برجام دور از ذهن به نظر می‌رسد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر اعلام کرد که دستیابی به توافق در خصوص احیای برجام، در حال حاضر، اولویت واشنگتن نیست.

«رابرت مالی» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر اعلام کرد که دستیابی به توافق درخصوص احیای برجام، در حال حاضر، اولویت واشنگتن نیست.

وی با ادعای این‌که آمریکا مسیر دیپلماسی هسته‌ای را باز نگه می‌دارد، گفت که در شرایط فعلی، توافق در دستور کار ما نیست.

مالی که در نشست «مؤسسه مطالعات سیاسی و بین‌المللی ایتالیا» صحبت می‌کرد، در ادامه ادعاهای خود افزود که دلیل این امر، مجموعه‌ای از انتخاب‌های نادرست ایران از جمله طرح درخواست‌های نامرتبط در مذاکرات وین، ارائه پهپاد به روسیه و ادامه تهدید علیه آمریکایی‌ها است.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که «جو بایدن» رئیس‌‌جمهوری این کشور از زمان روی کار آمدن به دیپلماسی متعهد بوده و این تعهد همچنان به قوت خود باقی است.

قطع امید از احیای برجام

چندی پیش، رییس جمهور فرانسه گفت که فکر نمی‌کند در وضعیت موجود پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای کمک کند.

رییس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران و حمایت از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران،‌ گفت که فکر نمی‌کند در وضعیت موجود پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای (برجام) کمک کند.

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با رادیو فرانسه مدعی شد که در حال حاضر هفت شهروند فرانسوی در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

او علاوه بر این گفت که به نظر او، هیچ گونه طرح پیشنهادی جدیدی نمی‌تواند در آینده نزدیک موجب احیای توافق هسته‌ای شود و احتمالا به «چارچوب جدیدی» برای پرداختن به این موضوع لازم خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال رادیو فرانسه مبنی بر این که آیا فکر ‌می‌کند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی، پس از وقفه‌ای چند ماهه از سر گرفته شود، گفت: من هنوز در این باره بسیار محتاطم. فکر نمی‌کنم هر گونه پیشنهادی که در حال حاضر مطرح شود، (بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کند.)

رییس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران،‌ ادعا کرد که وضعیت سیاسی موجود در داخل ایران که اعتراضاتی در جریان است، وضعیت[پیرامون توافق هسته‌ای] را «تا حد زیادی» تغییر داد و احتمال دست یافتن به توافقی با ایران را «تضعیف کرد.»

او با این وجود،‌ ابراز امیدواری کرد که نشستی بین‌المللی با حضور قدرت‌‎های منطقه از جمله ایران تا پایان سال جاری تشکیل شود.

مکرون با اشاره به اقدامات تحریمی اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت که تحریم‌های بیشتری از سوی اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی اعمال خواهد شد.

او در گفت‌وگو با رادیو اینتر فرانسه، در این باره بیان کرد: کشورهای متعددی هستیم که در تلاشیم تحریم‌های هدفمند اعمال شوند، به ویژه علیه سپاه پاسداران و افراد این رژیم.

رییس جمهور فرانسه در پاسخ به این که آیا از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران ایران، اقدامی که به گفته مقامات اروپایی، اتحادیه اروپا در حال بررسی آن بوده است، حمایت می‌کند یا نه، گفت که با تحولات رخ‌داده، این مسئله باید بررسی شود.

به نقل از شبکه العربیه مکرون همچنین مدعی شد که فرزندان انقلاب ایران درحال انجام انقلاب هستند.

وی تاکید کرد که تحریم‌ها نباید تمام ملت ایران را هدف قرار دهد و بهترین نوع تحریم‌ها آن است که نزدیکان نظام را هدف قرار دهد.

اظهارات رئیس جمهور فرانسه درحالی است که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به طور مستقیم زندگی مردم عادی را هدف قرار می‌دهد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.