کد مطلب: ۶۴۹۱۶۴

تجارت‌نیور بررسی کرد:

۲۶ هزار زوج باتاخیر وام گرفتند/ ۲۵ میلیون تومان برای چه کاری خوب است؟

۲۶ هزار زوج باتاخیر وام گرفتند/ ۲۵ میلیون تومان برای چه کاری خوب است؟

انتظار دو ساله بیست و شش هزار زوج برای دریافت وام ازدواج پایان یافت. بالاخره بانک عامل مشکل تامین اعتبار را حل کرد. ارزش این وام ۲۵ میلیون تومان است اما این پول چقدر ارزش دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از گذشت نزدیک به دو سال، وام ازدواج بیش از بیست و شش هزار زوج پرداخت شد. اما در شرایط فعلی با وام بیست و پنج میلیون تومانی ازدواج چه کاری می توان کرد؟

بنابر اعلام صندوق بازنشستگی کشوری با حل شدن مشکل تامین منابع، بیست و شش هزار و سیصد و نود و پنج کارمند بازنشسته توانستند برای فرزندان خود وام ازدواج بگیرند.

وام گیرندگان افرادی هستند که تاریخ ازدواجشان بین اول فررودین ماه سال ۹۹ تا بیستم مرداد ماه سال ثبت شده بود.

بنابر اعلام خدامی، مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی این وام به صورت خودکار به حساب متقاضیان واجد شرایط واریز خواهد شد.

کارمزد این تسهیلات ۴ درصد و مهلت بازپرداخت آن ۳۶ قسط است. گویا دلیل به تاخیر افتادن این پرداخت مشکلات بانک عامل برای تامین منابع مالی لازم بوده است. وامی که اگر در وقت خودش پرداخت می شد باید طی پنج سال و با کارمزد ۱۰ درصد باز پرداخت می شد.

این وام ازدواج چقدر ارزش دارد؟

میان مشاوران اقتصادی، نقل قول مشترکی هست و آن اینکه در شرایط تورمی دریافت تسهیلات بانکی می تواند حرکتی عاقلانه باشد.

دلیل این توصیه شرایط به نسبت راحتی است که در چنین موقعیت هایی برای تادیه دیون بانکی وجود دارد.

اگر تسهیلات دریافتی به عقلانی ترین صورت ممکن هزینه شوند، وام گیرندگان تحت تاثیر بی ارزش شدن ارزش پول، چندان برای تسویه حساب زیر فشار نمی‌مانند.

اما با بیست و پنج میلیون تومان وجه نقد چه کارهایی می توان انجام داد؟ افزایش تورم در فاصله دو سال گذشته مشهود و غیر قابل کتمان است. اتفاقی که به معنی گرانتر شدن قیمت خدمات و کالاها در این فاصله زمانیست.

بافرض اینکه رقم وام ازدواج درحال پرداخت در بازه زمانی مورد اشاره ثابت مانده است. ارزش وام اخیر را اینطور ارزیابی می کنیم:

در این بازه زمانی نرخ تورم نوسان زیاد داشت. ابتدای سال ۹۹ از ۴۱ درصد عبور کرد و برای ابتدای سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ درصد رسید و در نهایت برای امسال حول و حوش ۴۰ درصد ایستاد.

به بیان دیگر اگر در نهایت اغماض و ارفاق مجموع تورم ادواری دو سال گذشته ۸۰ درصد باشد. به همین میزان قدرت وام کاهش یافته است.

برای درک بهتر ماجرا، تغییرات حداقل حقوق و دستمزد این مدت را مرور می کنیم: در سه سال ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حداقل دستمزد به ترتیب ۲٫۵ میلیون، ۳٫۵ میلیون و ۵٫۷ میلیون تومان بوده است.

مقایسه این ارقام نشان می دهد که در همین مدت حداقل درآمد یک کارگر ساده بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

مقایسه وام ازدواج با تغییرات بازار مسکن و ارز

در سال ۹۹ هم قیمت متوسط هر متر مربع خانه به ۲۳٫۸ میلیون تومان رسید. این نرخ برای سال ۱۴۰۰ این مبلغ تا ۳۳ میلیون تومان رسید و برای امسال هم هرچند وضعیت راکد است اما واضح است که با این وام ازدواج دیگر نمی توان حتی یک متر مربع خانه خرید.

از آنجا که معیار قیمت گذاری قریب به اتفاق کالاها و خدمات بهای ارز است. برای روشن تر شدن بهتر این موضوع نگاهی تغییرات قیمت دلار در دو سال گذشته انداختیم.

سال ۹۹ برای دلار سال پرنوسانی بود. قیمت دلار از کانال ۱۴ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان جابجا شد و عاقبت در کانال ۲۴ هزار تومان ایستاد.

برای سال ۱۴۰۰ هم نوسان قیمت ارز از کانال ۲۴ هزار تومان تا ۳۱ هزار تومان ادامه داشت و عاقبت در کانال ۲۹ هزار تومان متوقف شد.

برای امسال هم تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می توان فهمید که قدرت خرید این وام ازدواج از حدود ۱۷۰۰ دلار در سال ۹۹ به حدود ۸۹۰ دلار در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

به بیان دیگر قیمت گذاری کالاها و خدماتی که مبنایی دلاری دارند تا این حد تغییر داشته است.

در این دو سال کلی بلا سر پولی ملی آمد. اما هنوز ۲۵ میلیون تومان وام بانکی با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۳۶ ماه ارزشش را دارد.

این از آن بابت است که وام گیرندگان از توصیه غالب مشاوران اقتصادی جانمانند. ۲۵ میلیون تومان هنوز معادل چهار ماه و خرده ای دستمزد یک کارگر ساده ارزش دارد. پس اگر فرصت و امکانش را دارید از این تسهیلات نهایت استفاده را بکنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب چرا به ۹۸ که مانده بودند ندادید به ۴۰۱ دادید حتما بچه های خودتان ۴۰۱ ازدواج کردن

  • ناشناس

    ما که بهمن 98مانده ایم که 4 بارهم ثبت نام کردیم چرا ندادین

  • رجب

    سلام ا
    من در اردیبهشت۱۴۰۰ ثبت نام کر ده ام شامل من میشود
    کی……