کد مطلب: ۷۰۳۱۵۲

واکسن آنفولانزا را چه زمانی تزریق کنیم؟

واکسن آنفولانزا را چه زمانی تزریق کنیم؟

اگر در چند ماه گذشته علیه کووید-۱۹ واکسینه نشده‌اید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) می گوید باید پاییز امسال یک واکسن تقویت کننده جدید دریافت کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان اینکه در این فصل شیوع آنفولانزا را خواهیم داشت بنا به گفته‌ی CDC تقویت کننده های جدید ویروس کرونا را می توان همزمان با واکسن آنفولانزای فصلی تجویز کرد. اما آیا باید هر دو تزریق را به طور همزمان دریافت کنید یا آنها را از هم جدا کنید؟ در ادامه مطلب به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

اقتصادآنلاین نوشت، بسیاری از کارشناسان، از جمله دکتر آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید، می‌گویند که باید به محض اینکه واجد شرایط شدید، تقویت‌کننده کووید-۱۹ خود را دریافت کنید - یعنی حداقل دو ماه پس از آخرین دوز واکسن یا سه ماه پس از آخرین عفونت SARS-CoV-2 شما.

همچنین در مصاحبه اخیر با دکتر Ashish Jha، هماهنگ کننده COVID-19 کاخ سفید، توصیه کرد که در هالووین تقویت شوید تا مطمئن شوید که برای تعطیلات و فصل معمول ویروس زمستان از شما محافظت می شود.

زمان‌بندی تقویت‌کننده پیشنهادی دکتر Jha مطابق با توصیه CDC در مورد واکسن آنفولانزا، یعنی واکسینه شدن تا پایان اکتبر است. و او پیشنهاد کرده است که مردم هر دو شات را یکجا دریافت کنند. دکتر Jha در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت: "من واقعاً معتقدم که به همین دلیل است که خدا به ما دو بازو داد - یکی برای واکسن آنفولانزا و دیگری برای واکسن کووید."

گرفتن هر دو شات واکسن کرونا و انفولانزا در یک روز بی خطر است. هر دو واکسن می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند - از جمله درد در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، خستگی و دردهای عضلانی - بنابراین ممکن است در صورت دو برابر شدن عوارض احساس بدی داشته باشید اما هیچ دلیل پزشکی برای اجتناب از انجام این کار وجود ندارد.

دکتر ریچارد زیمرمن، که گروه تحقیقاتی واکسیناسیون پیتسبورگ را اداره می کند و در کمیته مشاوره واکسن CDC خدمت کرده است، موافق است که اکنون زمان خوبی برای دریافت یک تقویت کننده COVID-19 است، زیرا تعداد موارد ابتلا در ایالات متحده بالاست. (زیمرمن تقویت کننده Omicron خود را در اوایل سپتامبر دریافت کرد.) اما به نظر او، سپتامبر برای تزریق واکسن آنفولانزا کمی زود است. او می‌گوید: «ایده‌آل این است که واکسن‌ها را قبل از فصل هر بیماری عفونی، زمان بندی کنیم. فصل آنفولانزا معمولاً از دسامبر تا مارس اتفاق می‌افتد، بنابراین من شخصاً زدن واکسن آنفولانزا را تا اکتبر یا نوامبر متوقف می‌کنم.»

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که اثر واکسن آنفولانزا هر ماه پس از واکسیناسیون تقریباً ۱۰ درصد کاهش می‌یابد - بنابراین اگر فردی در ماه سپتامبر علیه آنفولانزا واکسینه شود، اگر در فوریه یا مارس در معرض ویروس قرار بگیرد، ممکن است در برابر ویروس آسیب‌پذیر باشد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و به طور خاص روی افراد مسن بررسی شد، نشان داد که اگر همه سالمندانی که به طور معمول علیه آنفولانزا واکسینه می‌شوند، به جای اوت یا سپتامبر واکسن‌های خود را از اکتبر شروع ‌کنند، بیش از ۱۱۰۰۰ مورد ابتلا به آنفولانزا در میان سالمندان ممکن است در یک فصل معمولی اجتناب شود. CDC می گوید واکسینه شدن در ماه نوامبر یا بعد از آن اشکالی ندارد، زیرا آنفولانزا می تواند تا ماه مه در گردش باشد.

با این حال، یک عامل پیچیده دیگر نیز وجود دارد. دانشمندان در ایالات متحده اغلب به استرالیا نگاه می کنند، که فصل آنفولانزای خود را در طول بهار و تابستان ایالات متحده دارد تا پیش بینی کنند که در ایالات متحده چه اتفاقی می افتد -و استرالیا امسال یک فصل آنفولانزای اولیه غیرمعمول داشت.

آنفولانزا هنوز به طور گسترده در ایالات متحده منتشر نشده است، اما بر اساس آنچه در استرالیا اتفاق افتاد، این امکان وجود دارد که به زودی این وضعیت تغییر کند. دکتر براندون وب، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی اینترمونتین یوتا، می‌گوید: امسال، من فکر می‌کنم دریافت واکسن آنفولانزا در اوایل پاییز، منطقی است

در پایان دکتر زیمرمن می‌گوید: اکثر مردم نیازی به استرس زیادی در مورد زمان بندی انجام واکسیناسیون ندارند. بهترین زمان برای واکسیناسیون زمانی است که واقعاً آن را انجام دهید. و اگر واکسن آنفولانزا و تقویت کننده COVID-19 به طور همزمان تنها راهی است که هر دو را میتوانید دریافت کنید، تزریق هم زمان دو واکسن ممکن است راه حل خوبی باشد.

برای برخی افراد، رفتن به پزشک یا یک مرکز پزشکی سخت است. برای آنها، داشتن هر دو واکسن به طور همزمان ممکن است خطر کاهش محافظت در برابر ویروس را کم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.