کد مطلب: ۵۵۸۲۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات جدید از واکسیناسیون خارج از نوبت مهندسان

جزئیات جدید از واکسیناسیون خارج از نوبت مهندسان

روند واردات واکسن به قدری کند است که سالمندان مجبورند شب در صف بخوابند. اما یکی از شرکت‌های تابعه وزارت بهداشت توانسته برای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان دو میلیون دز واکسن اسپوتنیک بخرد و به زودی وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان قم پیامکی برای تجارت‌نیوز ارسال کرد که در آن گفته شده بود اعضای سازمان نظام مهندسی و خانواده آنها می‌توانند با پرداخت ۳۵۰ هزار تومان برای هر دز، واکسن بزنند.

حالا نامه‌ای از احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منتشر شده که نشان می‌دهد تزریق واکسن فقط محدود به استان قم نبوده و اعضای سازمان نظام پزشکی کل استان‌ها می‌توانند واکسن بگیرند.

در این نامه، احمد خرم گفته: یک شرکت دارای مجوز قرار است دو میلیون واکسن کرونا اسپوتنیک روسیه وارد کند. او خواسته کلیه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌‌ها تا پایان وقت اداری روز ۱۴ تیرماه تعداد دز مورد نیاز خود را اعلام کنند. او تاکید کرده کلیه مراحل واردات و تزریق واکسن با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

خرم

واکسن مهندسان از کجا تامین می‌شود؟

اما دو میلیون دز واکسن وارداتی این سازمان قرار است از کجا تامین شود؛ سهمیه عمومی مردم یا جای دیگر؟ کمیل صرامی، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به تجارت‌نیوز گفت: این دو میلیون دز واکسن قرار است از طریق یکی از شرکت‌های سابقه‌دار تابعه وزارت بهداشت وارد شود. شرکتی که صرامی نام او را نمی‌گوید.

اما تاکید می‌کند که واردات دو میلیون دز واکسن قطعی است و برآورد اولیه این است که قیمت هر دز واکسن برای اعضا حدود ۳۵۰ هزار تومان باشد.

سوال مهم این است که چگونه هلال احمر و وزارت بهداشت و درمان بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات واکسن را ندارند و تاخیر در واردات به همین دلیل است. اما حالا این مقام مسئول می‌گوید یک شرکت وابسته به وزارت بهداشت قرار است واکسن کرونا وارد کند و هر دز آن هم حدودا ۳۵۰ هزار تومان است.

حتی گفته شد ایران قرار بود ۱۶ میلیون دز واکسن از کواکس بخرد اما تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول مانع این کار شد. اما حالا گفته می‌شود یکی از شرکت‌های تابعه وزارت بهداشت به راحتی می‌تواند واکسن وارد کند. بدون اینکه تحریم‌ها مانع باشد!

پس سوالی که وجود دارد این است که مشکل واردات واکسن به ایران چیست؟ ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفته بود کل پول لازم برای واکسیناسیون کل کشور حدود ۲ میلیارد دلار است و ایران این پول را ندارد.

دولت می‌گوید منابع مالی وجود دارد اما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان دارو وارد کرد و منتظرند که واکسن تولید داخل به ثمر بنشیند و مردم را واکسینه کنند.

اما جالب اینکه شرکت برکت در نامه‌ای که درباره ساخت واکسن کرونا در سایت کدال منتشر کرده نوشته تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت واکسن کرونای داخل را وارد کرده است. یعنی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات هم منابع مالی هست و هم تحریم نیست. اما برای خرید واکسن ماجرا بر عکس است.

همه واکسینه نمی‌شوند؟

اما مساله دیگر این است که بر اساس آماری که احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قبلا اعلام کرده بود سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار عضو دارد. اگر این پیامک برای کل اعضای سازمان نظام مهندسی کشور ارسال شده باشد، یعنی حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی بالقوه برای تزریق واکسن در این سازمان وجود دارد و باید حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن برای واکسیناسیون همه اعضا و خانواده آنها وارد شود.

اما گفته شده که فقط دو میلیون دز واکسن وارد می‌شود. پس احتمال اینکه واکسن‌ها به همه اعضا برسد وجود ندارد و نیمی از افراد واکسینه نمی‌شوند. مساله این است که احمد خرم فروردین ماه در نامه‌ای به سعید نمکی خواسته بود مهندسان ساختمان جزو اولویت تزریق واکسن باشند. اما حالا معلوم نیست این دو میلیون دز چگونه بین همه اعضا تقسیم می‌شود و در شرایطی که بسیاری از گروه‌های اولویت‌دار دیگر واکسینه نشده‌اند چرا باید اعضای خانواده مهندسان هم واکسن بزنند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کریم ناظری

    با سلام
    چرا کسی به فکر کارمندان زحمتکش بانکها نیست که در هر شرایطی (حتی اگه از آسمون سنگ بباره) باید بیان سر کار و با بیشترین بهره وری و اکثرا در بانکهای دولتی با بیشترین تجمع مشتریان کار کنند، نیست
    آیا اینا از کره دیگه ای اومدن، یا جون سختن و مریض نمیشن یا اصلا مهم نیست که مریض بشن یا نه
    چرا هیچ جایی خبری از کارمندان بانکی که از اول این بیماری سر کارشون حاضر بودن تا وقتیکه مبتلا شده و جان خود را در راه خدمت به خلق از دست داده اند گفته نمیشهچه گروه شغلی بعد از کادر درمان میشه نام برد که بیشترین تماس رو با عوامل بیماری زا یا مردم دارند جز کارمندان بانکها
    لطفا انصاف رو رعایت بفرمایید

    • زاپچی

      کارمندان زحمت‌کش بانک؟!ههههه…زیر کولر و بخاری نشستید ساعت ۲تعطیل می‌شید ..هر چی وامه و مزایا هست میگیرید …حقوقتون هم که خوبه…زحمت زیادی کمرتو نشکنه برادر !!!!

    • ناشناس

      همه سازمان ها و بانک ها برای خرید واکسن مستقیم از خارج اقدام کنند.
      همه حق زندگی دارند. خیلی از مردم حاضر هستن که پول واکسن بدهند.
      چرا چین یک میلیارد دوز واکسن بزنن و مردم ترکیه بالای ۵۰ میلیون دوز !!!
      وقتی دولت ایران تحریم هست چرا به بخش خصوصی واردات واکسن واگذار نمی کند؟؟

    • ایرانی

      مسخره است دارین سر چی دعوا میکنین سر یه وعده سر خرمن بجای این حرفها بپرسیم چرا واکسن برای عموم مردم نیست ما از ارمنستان فقیر تریم!!؟؟؟

    • ناشناس

      این بی عرضگی مسئولین بانکهاست!
      ب بالادست خودتون اعتراض کنیداز طرفی خرید واکسن برای مهندسین هم رانت نیست…
      چون از سهمیه های دولتی استفاده نشده و هزینه واکسن رو هم خوده مهندسین پرداخت میکنن
      سازمان نظام مهندسی ‍‍‍فقط واسطه شده تا با پول خوده مهندسین براشون واکسن بخرهوقتی افرادی از سهمیه پرستاران یا سالمندان برای خانواده خودشون برداشتن باید اعتراض میکردین

  • ناشناس

    من یک مهندس پایه یک هستم .در بدترین شرایط کرونا ما تعطیل نشدیم و خدمات مهندسی ادامه داشت .اگر مهندسین ناظر تعطیل شوند الزاما باید عملیات ساخت وساز تعطیل شود و این یعنی بی کاری تعداد زیادی از کارگران .به شخصه دو بار کرونا گرفتم و هر دو بار هم از ساختمانهای تحت نظارت بود .تا به حال به یک ساختمان در حال ساخت رفته اید. اگر بروید میفهمید که چگونه مهندسین در این شرایط خطر را به جان میخرند.کارگران ایرانی و افغان به هیچ وجه پروتکل رعایت نمیکنند و در این گرما در حین کار ماسک زدند اصولا نشد است .

  • ناشناس

    من موافق اینکار نیستم.با وجود بیماری زمینه ای منتظرم تا از مسیر عمومی نوبت واکسن برای من و خانواده اعلام شود. این کارها موجب بدبینی مردم و اقشار مختلف بهم میشود. عموم مهندسین سطح زندگی و درآمدشان مثل عموم مردم است.

  • ناشناس

    حالا اگه تو صف ورود به کشور ارمنستان بودیم و چندین میلیون خرج می کردیم دلتون آروم می شد؟ پولشم که داریم خودمون می دیم

  • ناشناس

    فعلا که نه به داره نه به باره غصه نخورین

  • ناشناس

    بابا توروخدا وارد کنید پولشو هم میدیم همه هم که ازدواج نکردندشما خانمهایشان رو هم حساب میکنید بالاخره که همه باید بزننددیگه زودترباباخسته شدیم به ولله