کد مطلب: ۵۲۸۵۰۰

تجارت‌نیوز از واکسیناسیون بیماران خاص گزارش می‌دهد:

صف واکسن کرونا / دردسرهای واکسینه بیماران خاص

صف واکسن کرونا / دردسرهای واکسینه بیماران خاص

واکسیناسیون بیماران خاص برای کرونا در حال اجراست اما با گذشت چند روز از آغاز واکسیناسیون، بیماران باید برای دریافت واکسن در صف و شلوغی بمانند.<br /> برخی هم باید ثبت‌نام کنند تا نوبتشان برای تاریخ‌های اعلام شده دیگری برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اطلاعیه‌ای در فضای مجازی بین خودشان دست به دست می‌شود. همدیگر را از امکان دریافت تزریق واکسن کرونا در بیمارستان‌های مشخص باخبر می‌کنند. از بیماران ام اس گرفته تا بیمارهای خاص دیگر از جمله مبتلایان به سرطان.

در همین مورد افسانه اقبال ‌نیا، بنیان‌گذار پویش آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طرح واکسن بیماران مبتلا به سرطان در حال اجراست. لیست بیماران در اولویت دریافت واکسن کرونا و مراکز تزریق را هم در دست داریم که آن را به دست مبتلایان به سرطان می‌رسانیم و اطلاع رسانی می‌کنیم. بیمارستان امام حسین از جمله مراکزی است که برای تزریق واکسن کرونا اقدام کرده است.»

صف بیماران برای دریافت واکسن کرونا

در روزهای ابتدایی یعنی از ۱۱ فروردین روند دریافت واکسن کرونا خوب پیش می‌رفت تا اینکه در روزهای بعد رفته رفته صف تشکیل و شلوغ شد. حالا دیگر شلوغی این صف، نگرانی بیماران را برای ابتلا به کرونا بیشتر کرده است و آنطور که یکی از آنها می‌گوید: «به جای درست کردن ابرو، چشم را هم کور کنیم!»

برخی از بیماران صبح زود از ۵ تا ۷ صبح به بیمارستان‌ها می‌روند تا زورتر بتوانند واکسن دریافت کنند. یکی از مبتلایان به ام اس از روند واکسیناسیون به تجارت‌نیوز می‌گوید: «روز ۱۸ فروردین برای دریافت واکسن کرونا به بیمارستان امام حسین رفتم و واکسن چینی سینوفارم را تزریق کردم. البته مسئول آنجا گفت که روزانه ۲۷ واکسن کرونا بیشتر تزریق نمی‌کند. زمان تزریق بعدی را هم برایم ۱۶ اردیبهشت تعیین کرد.»

او می‌گوید: «تعداد کسانی که برای دریافت واکسن کرونا به بیمارستان امام حسین می‌روند زیاد شده و به همین دلیل مازاد مراجعه‌کنندگان را ثبت‌نام و تاریخی را برای آنها تعیین می‌کنند.»

یکی از بیماران مبتلا به سرطان نیز می‌گوید: «از صبح به بیمارستان طالقانی آمدم و برای دریافت واکسن چینی کرونا ثبت‌نام کردم.»

برگه‌ای روی شیشه در بیمارستان امام حسین چسبانده شده که روی آن نوشته: واکسیناسیون همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر انجام می‌شود. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که پیش از اتمام زمانبندی دیگر تزریقی صورت نمی‌گیرد. مسئول واکسیناسیون حدود ساعت ۱۱ اینطور می‌گوید: «سرم شلوغ است، وقت ندارم. زمان واکسیناسیون تمام شد. برای روزهای بعد مراجعه کنید.»

صف بیماران برای دریافت واکسن کرونا درحالی است که امروز وزیر بهداشت در شصت و چهارمین کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «من ارزی که سال ۹۹ گرفتم یک میلیارد و دویست میلیون یود و کمتر از سال ۹۷ آرام بود اما شما یک مورد صف مرغ را در حوزه دارو دیدید؟»

آنچه که روند تزریق واکسن کرونا را برای بیماران خاص با نابسامانی مواجه کرده، تعداد کم مراکز پوشش دهنده و میزان واکسنی است که در اختیار دارند.

کدام بیمارستان‌ها به بیماران خاص واکسن تزریق می‌کنند؟

بیمارستان‌های طالقانی پوشش دهنده شبکه بهداشت شمیرانات، بیمارستان لقمان پوشش دهنده مرکز بهداشت شرق و بیمارستان امام حسین پوشش دهنده مرکز بهداشت شمال است. سه بیمارستان دیگر هم شبکه بهداشت دماوند، پردیس، فیروزکوه، ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت را پوشش می‌دهند.

کدام بیماری‌های خاص در اولویت واکسن کرونا هستند؟

بیمارن دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، ‌CF، EB، اوتیسم، MPS، مبتلایان به سرطان که در حال دریافت داروی شیمی درمانی و یا در حال دریافت درمان رادیوتراپی هستند، پیوند اعضا (پیوند قلب و ریه در اولویت اول، پیوند کبد در اولویت دوم، پیوند کلیه با اولویت بیماران بالاتر از ۵۰ سال در اولویت سوم)، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه.

این در حالی است که میزان واکسن کرونا در کشور شاید جوابگوی نیاز این تعداد بیماری نباشد. چنانچه بخشی از کادر درمان هم هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. در این مورد هم روز گذشته دبیر کل خانه پرستاران به تجارت‌نیوز گفت: «حدود ۳۰ درصد از پرستاران واکسن کرونا دریافت کردند.»

از سوی دیگر مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر در مصاحبه با ایرنا گفت: «مکاتبات زیادی با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص اولویت‌بندی بیماران نادر در برنامه ملی واکسیناسیون صورت گرفته است اما همچنان تنها بیماری‌های صعب‌العلاج و بیشتر شناخته شده برای دریافت واکسن در نظر گرفته شده است. هیچ پروتکل مشخصی برای شیوه اولویت‌بندی این بیماران برای دریافت واکسن کرونا وجود ندارد و با توجه به اینکه برخی از انجمن‌های بیماری های نادر هنوز ثبت نشده‌اند یا تعداد بیماران آنها بسیارکم است، صدایشان به جایی نمی‌رسد.»

نباید فراموش کرد وضعیت بیمارانی را که شرایط جسمی آنها امکان مقابله با کرونا را سخت می‌کند و شاید هم نتوانند این ویروس مهلک را شکست دهند. این بیماران باید با حمایت بیشتری مورد توجه قرار بگیرند و پیش از آنکه دیر شود سهمیه مورد نیاز آنها در مراکز بیشتر در اختیار آنها قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.خسته نباشید از گزارش بسیار خوبتون .بله ما که بیماری خاص داریم هیچوقت از طرف دولت به ما کمک نشد .چه برسد به واکسن .
    یکم از کشورهای دیگه یاد بگیرن مثل هند با اون همه جمعیت .بخوبی دارن واکسن میزنن .

  • رامک نراقی

    بله از پرستاران بازنشسته و پرستاران پیشین که کهولت سنی دارند بر اثر کرونا و یا بیماری زمینه ای فوق کرده اند .

  • ناشناس

    بدرد نخورد

  • ناشناس

    چه واکسن ایرانی و چه واکسن چینی و روسی یا حتی هندی همگی از ویروس ضعیف شده ساخته شدن و واکسن ویروس ضعیف شده برای بیماران خاص ممنوعه

  • ناشناس

    خسته نباشید به کادر درمان وارزوی سلامتی برای همه اونایی که واکسن میزنن.

  • عاشق بوی باروت

    عجب کاسبی پر رونقی راه انداخته شده با این کرونا….

  • عاشق بوی باروت

    لعنت به کرونای دولتی

  • عاشق بوی باروت

    هر چی می‌نویسم میگه خطا
    دیگه سکوت میکنم

  • ناشناس

    واکسنا را دادن بازار ازاد ۶۰ میلیون میفروشن واقعا خجالت اوره

  • یزدانی

    سلام من سرطان داشتم یکسال پیش مراحل جراحی شبمی درمانی وپرتوراتمام کردم پارسال ۳خردادتمام شددرصورتی که سرطانم ازنوع ۳گانه منفیه یعنی هیچ داروی نداردهر۳ماه ۱باربرای آزمایش یاسونواگرافی بایدب بیمارستان برم وبعدپیش دکتر.همیشه استرس این رادارم ازاطراف تهران که ب تهران مییام کرونا نگیرم.ازلحاظمادی هم چنان نیستم که با اسنپ یاتاکسی بیام مجبورم ازمترو انوبوس استفاده کنم ،چرا ب امثال ما زودترواکسن نمیزنید.مدارک ما درسیتم موجود،نیازنیست که خودمان اقدام کنیم حداقل درموردبیماران خاص ازکشورهای دیگه الگوبرداری کنید.درسته که مردن مردم برایتان بیشترصرف داره تازنده بودن.