کد مطلب: ۶۳۵۷۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش آمریکا به خرید نفت از ایران/ شرط آمریکا چیست؟

واکنش آمریکا به خرید نفت از ایران/ شرط آمریکا چیست؟

با خروج روسیه از بازار انرژی، رفع تحریم‌های نفتی ایران قوت گرفته است و شواهدی وجود دارد که حتی آمریکا هم ممکن است بخواهد از ایران نفت بخرد. این گمانه‌ها کدام است؟ آیا آمریکا می‌خواهد از ایران نفت بخرد؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر انرژی امریکا در گفتگویی خرید نفت از ایران را محتمل دانسته و گفته: این احتمال وجود دارد که نفت ایران دوباره به بازار برگردد و کشورهای دیگر بتوانند از ایران نفت بخرند. اما ابتدا باید با ایران به توافق برسیم. یعنی این مساله منتظر نتیجه مذاکرات وین است.

اگرچه وزیر انرژی آمریکا، خرید نفت از ایران را مشروط به امضای توافق هسته‌ای دانسته اما گروهی از قانونگذاران آمریکا در تلاش برای تصویب طرحی هستند که بر اساس آن دولت بایدن اجازه خرید نفت از ایران را ندارد.

نگرانی از نفت ۳۰۰ دلاری!

بعد از جنگ روسیه و اوکراین ، قیمت جهانی نفت تا ۱۳۰ دلار هم بالا رفت. اما امروز ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ قیمت نفت برنت به ۱۱۵.۶ دلار رسید. اگرچه قیمت نفت کاهش پیدا کرده، اما برخی از تحلیلگران معتقدند روند صعودی قیمت نفت ادامه دارد و حتی ممکن است قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار هم برسد.

نخست وزیر روسیه هم روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر تحریم‌های روسیه ادامه پیدا کند امکان دارد قیمت نفت به ۳۰۰ دلار برسد.

حالا هم مشتریان نفتی در تلاشند که خلا روسیه در بازار انرژی را سریع‌تر جبران کنند. هم کشورهای دارای نفت و گاز، می‌خواهند از این فرصت برای توسعه بازار خود استفاده کنند.

آمریکا چند روز قبل، تحریم‌های نفتی ونزویلا را لغو کرد تا این کشور بتواند بعد از سه سال صادرات نفت خود به جهان را از سر بگیرد. البته مشروط به اینکه بخشی از نفت ونزوئلا به آمریکا صادر شود.

این اقدام امریکا این سوال را ایجاد کرد که آیا ممکن است آمریکا بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کند و حتی از ایران نفت بخرد؟ وزیر انرژی آمریکا گفته خرید نفت از ایران محتمل است اما به شرط أنکه اول توافق هسته‌ای امضا شود.

تلاش جدید برای ممنوعیت خرید نفت ایران

این اظهارنظر در کنار رویدادهای دیگر، ورود ایران به بازار انرژی را تقویت کرده است.

ایرانا در گزارشی اعلام کرد: همزمان با افزایش بی‌سابقه بهای نفت در پی ممنوعیت واردات نفت،گاز و انرژی روسیه به آمریکا، گروهی از قانونگذاران تندروی آمریکایی طرحی آماده کرده‌اند که در صورت تصویب آن دولت بایدن اجازه خرید نفت از ایران را ندارد.

تلاش قانونگذاران آمریکایی در کنار اظهارات وزیر انرژی امریکا این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا آمریکا در تلاش برای خرید نفت از ایران است. البته به شرط اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.

برای همین عده‌ای در داخل آمریکا در تلاشند طرحی را تصویب کنند که حتی در صورت رسیدن به توافق، دولت بایدن نتواند از ایران نفت بخرد. در خارج از آمریکا هم تلاش‌ها برای وارد نشدن ایران به بازار انرژی ادامه دارد.

روسیه و ترکیه مانع فروش نفت ایران؟

بخشی از این تلاش‌ها از سوی روسیه در جریان است. کشوری که بخش مهمی از گاز اروپا را تامین می‌کند و حالا با حمله به اوکراین، صادرات نفتی‌اش تحریم شده است. بایدن رسما اواسط هفته جاری واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کرد. اقدامی که بلافاصله بر قیمت جهانی نفت اثر گذاشت و قیمت نفت را به ۱۳۰ دلار در هر بشکه رساند.

تلاش‌های دیگر از جانب ترکیه است. باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی از پیشنهاد جدید ترکیه به آمریکا خبر داده است. ترکیه به آمریکا گفته اگر می‌خواهید نیاز اروپا به گاز روسیه را قطع کنید، بهترین راه این است که از اسرائیل گاز وارد کنند اما از مسیر ترکیه!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تورا بخدا ای مسولین با احتیاط کامل که منافع کشورمان آسیب نبیند. با اروپا و آمریکا کنار بیایید.‌دیگه ملت در این دریای طوفانی بحرانی گرانی دارند از پای در می آیند. نترسید جلو بروید و متفکرانه و اصولی از این فرصت بدست آمده حداکثر استفاده را بکنید.

    • ناشناس

      احسنت

  • ناشناس

    بنظر میرسد در بحران انرژی ناشی از تجاوز روسیه به اوکراین ، سر ایران باز هم بی کلاه خواهد ماند و ترکیه مثل همیشه از داخل بحران‌ها منافع خود را کسب خواهد کرد