کد مطلب: ۵۱۵۷۱۱

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

بررسی واکنش بازار سرمایه به اخبار سیاسی/ چه سناریو‌هایی در بورس مطرح است؟

بررسی واکنش بازار سرمایه به اخبار سیاسی/ چه سناریو‌هایی در بورس مطرح است؟

در حالی که سیگنال‌های مثبتی در رابطه با کاهش تحریم‌ها به گوش می‌رسد. سیگنال‌هایی که می تواند قیمت دلار و روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. در مجموع چه سناریوهایی برای بازار سهام مطرح است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت‌های جهانی در حال افزایش است و اخبار امیدوارکننده‌ای از احتمال مذاکره ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. با این همه، جو بورس مثبت نیست و بازار با فشار فروش مواجه است.

کارشناسان، کمبود نقدینگی را عامل اصلی روند نزولی بورس می‌دانند و می‌گویند تغییر دامنه نوسان نامتقارن هم نمی‌تواند شرایط را بهتر کند. اما آیا اخبار سیاسی مانند مذاکره احتمالی باامریکا یا خروج از پروتکل‌های الحاقی می‌تواند سناریوهای متفاوتی برای بورس رقم بزند؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با روابط ایران و آمریکا گفت: کش و قوس‌هایی در بین ایران و آمریکا وجود دارد که هرکدام در گفت‌وگو‌های خود اینگونه مطرح می‌کنند که انتظار دارند اولین قدم از سمت طرف مقابل برداشته شود و این روند فعلا ادامه‌دار است. با توجه به وجود یک فضای مبهم در این میان، نقش اتحادیه اروپا و چین در صورتی که امکان یک توافق دوباره وجود داشته باشد بسیار مهم و تاثیرگذار است.

خبری‌زاد با بیان اینکه وجود این فضای مبهم در بازار تاثیرگذار است، توضیح داد: در صورت توافق یک موج کاهش قیمت دلار را در پیش داریم که در این صورت با توجه به کاهش قیمت دلار شرکت‌هایی که با منبع درآمد دلاری همراه هستند، با باز شدن درهای صادراتی کشور، فروش مستقیم بهتر، درآمد بالاتر و در نتیجه با کاهش هزینه‌ها روبرو می‌شوند. در این صورت با یک واکنش هیجانی همراه هستیم اما در کل به نفع کل کشور و در بلند مدت به نفع بورس است.

این کارشناس ادامه داد: بازار سهام در وهله اول منتظر مشخص شدن موضع ایران در رابطه با خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی است و نتیجه خروج یا عدم خروج از پروتکل‌های الحاقی بر روند آینده بازار سهام تاثیرات متفاوت دارد.

خبری‌زاد با اشاره به این نکته که مهم‌ترین نکته موجود در بازار، کمبود نقدینگی است، افزود: با افزایش قیمت‌های جهانی و مثبت شدن بازارها انتظار می‌رفت که بازار امروز (۲ اسفند) روند صعودی به خود ببیند اما با توجه به کمبود نقدینگی، بازار روند کاهشی را پشت سر گذاشت. نبود انگیزه برای ورود به بازار باعث به‌وجود آمدن این مساله شده است که این روند فعلی ادامه‌دار است.

او در پایان گفت: با احتمال کاهش یا افزایش قیمت دلار در سال آینده، انتخابات پیش‌رو و اتفاقاتی از قبیل روابط دیپلماتیک باید دید که آیا انگیزه‌ای برای ورود به بازار ایجاد می‌شود یا خیر؟

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حقوقی ابشاری عرضه نکنه نمیخواد بخره سهامدارها خودشون بازار رو درست میکنن فقط مشکل الان بورس خبر مثبت یا نقدینگی نیست فقط حقوقی و کارگزاری هست سهم وسپهر رو نگاه کنید حقوقی یک ریال نمیزاره بالا بیاد تا تقاضا زیاد میشه فوری عرضه میکنه تا سهم رو روی صفر تابلو نگه داره و خرید بزنه کل بازار همینه جو بازار رو کاری کردند که نسبت تابلو بریزه بهم و سهامدار تازه کار هر مثبت بازار رو خروج ببینه و بفروشه تا بتونن بازار رو پایین نگه دارن امروز شستا تو پیش گشایش 27م خریدار داشت 3م سهم فروشنده ولی با این حجم 9برابری خرید حقوقی اجازه نداد سهم یک ریال بالاتر باز بشه و وقتی اطمینان پیدا کرد که منفی میشه خریدش رو کنسل کرد تا صف فروش درست بشه و بعد خرید کرد .نمیدونم چرا یک کارشناس پیدا نمیشه که در مورد این کار حقوقی و کارگزاری ها حرف بزنه انگار در مورد خلاف حقوقی و کارگزاری حرف زدن خط قرمزشون هست و اگر حرف بزنن دیگه کارشناس نیستن و اجازه فعالیت بهشون نمیدن

    • ناشناس

      این کارشناسها همون کله گنده های حقوقی هستن چرا نمیگیری؟

    • محمود

      برای اینکه کارشناسا همن حقوقیا و بازار گردانها هستن

  • میلاد

    شرمنده نمیخام موج منفی باشم ولی با امار بانک مرکزی هم حساب کتاب کنیم سال دیگه ۳۰ درصد تورم داریم و دلار ۲۹ تومنی
    با آمار خودشون

  • ناشناس

    اون روزا رو یادتون بیاد که فکر میکردید خیلی زرنگید هر روز مثبت پنج میخوردید همتون فکر میکردید کارشناس بازار سرمایه هستید وبقیه که تو بورس نیستن هیچ عرضه ای ندارن دنیا گرده

  • سامان

    دهنوی جان زدی چشمشم کور کردی که !

  • مردم

    به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت‌های جهانی در حال افزایش است و اخبار امیدوارکننده‌ای از احتمال مذاکره ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. با این همه، جو بورس مثبت نیست و بازار با فشار فروش مواجه است.
    چون با آتیش زدن سرمایه مردم دارن اختلافات جناحی را گرم میکنن ؛ ولی به هر حال اصلاح طلبان پیروز میدان هستند چون ملت ایران ملتی فهیم هستند.

  • ناشناس

    توی دلار هم دارن مثل بورس نوسان گیری میکنن.
    ملت رو میترسونن میاد پایین میخرن بعد باز میره بالا.
    هیچ کس هیچی نفروشه هیچی هیچی هیچی .
    فقط نگهدارید .

  • ناشناس

    مرحله دوم‌نقشه پیاده شده و ته مونده پولها بلوکه شد

  • ناشناس

    علت اصلی فروش در سهام بورس هیچی نیست فقط دولت با عرضه دروغ پالایش بذر بی اعتمادی کاشت باید پالایش بکشن بالا تا اعتماد برگرده

  • ناشناس

    تا دولت صندوق های دولتی درست کنه وگرنه اعتماد مردم بر نمیگرده

  • ناشناس

    اشخاصی که در بورس سرمایه گذاری کردند نگران نباشند دولت و حقوقیها خیلی سرمایه گذاری در بورس انجام دادند و الان 75% سهمها در دست حقوقی هستش .
    به این سادگی نیست . حقوقیها تا سود نکنند خارج نخواهند شد . تنها ظلمی که الان انجام میدهند سهمهای خودشان را ثابت نگه داشتند در مقابل سهم پالایش و دارایکم را با منفی 4% پیش میبرند .
    در آینده حقوقی در حد تریلیون سود خواهد کرد چرا گیر دادند به سهم مردم مانند پالایش و دارایکم ؟
    لطفا دست از یقه مردم بردارید.
    تمام این داستانهایی که به ظاهر کارشناسان بورس بیان می‌کنند را باور نکنید .
    آقایان برای بورس برنامه دارند که سود کنند .
    تمامی حرکتهای بورس دستوری میباشد .
    فقط از آقایان محترم که در راس سهام بورس قرار و اختیار تام دارند تقاضا دارم دست از پالایش و داریکم بردارند
    و اینها را مثل بقیه سهمها ثابت نگه دارند. مردم بورس اصلاح خواهد شد
    لطفا صبور باشید.