کد مطلب: ۶۰۳۹۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی/ «سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!»

واکنش‌های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی/ «سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!»

امیدنامه شرکت تپسی برای ورود به بورس روز گذشته منتشر شد. انتشار این امیدنامه واکنش‌های زیادی را در بین اهالی استارتاپی و بورسی توییتر به همراه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیدنامه شرکت تپسی برای ورود به بورس روز گذشته منتشر شد. انتشار این امیدنامه واکنش‌های زیادی را در بین اهالی استارتاپی و بورسی توییتر به همراه داشت.

در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم:

«‏سود خالص یک‌سالهٔ تپسی ۴.۵میلیارد تومان بوده؛ با کل این مبلغ حتی نمی‌شه یه خونهٔ نقلی توی یه محلهٔ معمولی تهران خرید! اگر ریگی به کفش‌تون نیست و این مبلغ واقعیه، استارتاپ رو بیخیال شید و بزنید تو کارهای دیگه.»

«‌‎#تپسی با سود ۴.۷۱۵ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹ بزودی در بازار سهام قابل معامله خواهد شد، امیدنامه با مهر تامین سرمایه کاردان نسبت به خیلی از نمونه‌های ایرانی تمیز محسوب میشه. بنظرم میتونست بازار رو بزرگ‌تر و با امید بیشتری ببینه.»

«‏پنمن تو کتاب تجزیه و تحلیل صورتهای مالی میگه اینکه مدیریت یه شرکت چه ایده های بلندپروازانه ای داره مهم نیست. شما باید ببینید اینا در نهایت به سود ختم میشه؟ و اگه جواب مثبته چقدر سود میسازه؟ #تپسی»

«‏افزایش شدید در فروش که تپسی برای سالهای ۱۴۰۲ به بعد پیش‌بینی کرده، مبناش چیه؟ تورم و افزایش قیمت کرایه رو خیلی بالا گرفتن یا انتظار دارن سهم بازارشون کلی افزایش پیدا کنه؟ کاش کمی شفاف کنن این رو»

«‏درسته استارتاپه ولی خدایی درآمد ۴ - ۵ میلیارد تومن در حد یک حجره کوچیک تو بازاره!»

ارزش‌گذاری شرکت‌های استارتاپی متفاوت است

در ادامه اما رضا خانکی، تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داران در رشته توییتی به موارد مهمی در خصوص امیدنامه تپسی اشاره کرد. وی نوشت:

«‏همونطور که حدس میزدم پخش شدن امیدنامه ‎#تپسی سر و صداهای زیادی به پا کرد و بیشترین واکنش هم از بچه‌های بازار سرمایه بود که تحلیلشون بیشتر بر مبنای سود آوری شرکت است. این همون مشکلی بود که چند وقت پیش هم بهش اشاره کرده بودم و قابل پیش‌بینی هم بود. نکته‌ی اول اینه که باید با آموزش ‏کمک کرد به سرمایه‌گذاران در بازار که روش‌های دیگر ارزشگذاری رو هم بر روش‌های پیشین اضافه کنند.

روش‌های مبتنی بر سود DDM که اصطلاحا به روش نسبت پی بر ای معروف هست (که از اون هم برداشتی ناقصی دارند عمدتا) بیشتر حول شرکت‌های تولیدی و اصطلاحا Mature مطرحه. سایر روش‌های ارزشگذاری‏ که مبتنی بر دارایی نامشهودی که قابلیت ایجاد ورتیکال‌های دیگه دارند(بخصوص در مورد تپسی) روش های مالتیپل، VC method, روش‌های ارزشگذاری مبتنی بر کاربر، روش‌های ارزشگذاری مبتنی بر رشد و… باید مورد توجه قرار بگیرند.

این اتفاق در اکثر بورس‌های دنیا اتفاق افتاده و متاسفانه با یک تاخیر ‏زمانی شاید ۳ دهه‌ای تازه فعالان بازار ما با این ادبیات دارند آشنا میشوند. این‌ مسیر پر چالشی است و برای بازار ما فرصتی است کم نظیر. هم میشه دانش مالی رو گسترش داد و هم در نحوه‌ی ارزشگذاری در بازار یک تعادل ایجاد کرد.»

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    تپسی کلی راننده داره که استثمار کرده….بعد ۴میلیارد در یکسال…عجیبه….

    • آبی خاکستری

      باج و خراج میدن بدبختا
      آویزون این شرکتها زیادن. سودشون میره شکم اونا
      اینجا نمیشه اسم برد

  • ناشناس

    سهم ولغدر ارزش خرید دارد میشه یک راهنمایی کنید

  • ناشناس

    امدن این شرکت ها اصلا به بازار کمک نمی کند بلکه بازار را خراب تر می سازد مانند یک هیزوم تر در داخل اتش

  • ناشناس

    تپسی در مقابل اسنپ سود اوریش صفره . مسافرش خیلی کمه مسافری که تپسی گرفته هم میگه اسنپ گرفتم !!!! تپسی یک اتاقک قراضه اجاره کرده داخل پارک ارم

  • Am

    آخه یکی نیست بگه فداتشم شما کار آفرینی نکردی، با ایجاد یه شبکه شبه کارافرین! یه فضای رقابتی مضحک ایجاد کردی که الزاما سفرهای با مبدا بالای ۷ دقیقه تا مقصد ، ۸۰ درصد سفرهاش رو تشکیل میدن،بعد مسافر از همه جا بی خبر بخاطر نبودن راننده در نزدیکی بعضاً متحمل پرداخت کرایه های غیرمعقول میشه یا بیخیال !و این در حالی که وقتی داخل اپ بازار برای دانلود تپسی اقدام میکنی اسنپ تو صدر میاد بالا که نهایت ۲۰ درصد سفرها بالای ۵ دقیقه تا مبدا هست !پس بهتر نیست بجای زور جا کردن خودت به هر طریق ممکن تو رقابت که خودت و راننده هات دارن … میشن یه فکر بهتر از وارد شدن به بورس انجام بدی؟بکش کنار بذار باد بیاد این فضای هرج و مرج یه ثباتی بگیره

    • علوی‌.

      به هر صورت باید ریشه‌فقر را توسط همیاری‌تک‌تک ملت.کشور.از.بیخ.بخشکانیم..بنا‌نیست‌خدا‌گونی‌پول‌نقد‌از‌اسمان‌بریزد‌پایین..از.ما.حرکت.از.خدا.برکت‌‌

    • علوی‌.

      بسیجی.در‌هر‌صحنه‌ایی‌در‌هر‌سنی‌باشد‌بسیجی‌میمانند‌تا‌مرز‌شهادت‌در راه حق علیه باطل…

    • علوی‌.

      کمیته.امداد.امام.سازمان‌بهزیستی‌دو‌صندوق‌وابسته‌به‌دولت‌داریم.با سرمایه‌های کلان‌..ولی‌بودجه‌های‌موجود‌به‌طرز‌صحیح‌هدایت‌جهت.فقر.زدایی.نمیشود…..الا.ماشاالله…….

  • ناشناس

    آقای خانگی عزیز
    روش DDM به روش نسبت های پی بر ای معروف نیست. علاوه بر این در بورس ایران هم صرفا از این روش استفاده نمی شه. و مهم تر از اون، هر چند روش های نسبی ای که شما گفتید در ارزش گذاری استارتاپ ها استفاده می شه، ولی وقتی در ارزش گذاری از روش های مبتنی بر رویکرد شود استفاده شده، باید به همون روش جواب قانع کننده داده بشه نه این که به روشی ارجاع بشه که استفاده نشده.
    بدیهی هستش که روش ارزشگذاری شرکت های پر رشد با بقیه فرق داره. ولی اولا این شرکت ها اغلب به وی سی ها واگذار می شن نه به عموم و دوم، فعلا با توجه به محدودیت عرضه ی این شرکت ها، استفاده از اون روش ها با محدودیت های گسترده ی اطلاعاتی رو به روست. ولی با رویکرد مثبت می شه امیدوار بود با ورود تپسی ودیگر شرکت های کم سوپ پر ارزش کم کم این اطلاعات فراهم بشه و اون روش ها شکل بگیره.

  • علوی‌.

    سلامخدا.قوت.قویترین.بانک‌در‌کشور‌تعداد‌بیشترین‌جمعیت.ملت.کشور‌است‌که.میتوانند.با.یک.مرحله‌همه‌را‌تقویت‌مالی‌نمود‌‌و‌‌به‌مدت‌پنج‌سال‌بازگشت‌اقساط‌به‌آضآفه‌سود‌حاصله‌..هر فرد ایرانی ماهانه در یکتاریخ مشخص مبلغ‌31000تومان‌پیوسته‌ماهانه‌بپردازد‌به‌صندوق
    مادام‌العمر‌سود‌اوری‌دارد.تا‌زنده‌اییم‌رزمنده‌اییم.

  • علوی‌.

    سلام.خدا‌قوت‌سرمایه نقدی اتان‌تا‌ملت‌زنده‌اند‍وام‌بدهید‌عادلانه به‌جای‌یارانه‌.و‌مادام‌العمر‌دولت‌وملت‌سود‌ببرند.

  • ناشناس

    من حاضرم ماهی سالی ۵ میلیارد بدم
    یکسال تپسی رو بهم اجاره بدن