خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۷۰۳۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه مجلس:

واکنش مجلس به احتمال حذف صفر از پول ملی / تغییر واحد پولی مجوز مجلس را می‌خواهد

واکنش مجلس به احتمال حذف صفر از پول ملی / تغییر واحد پولی مجوز مجلس را می‌خواهد

سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس گفت: حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی نخواهد داشت، اما با توجه به اینکه دولت خواهان تغییر واحد رسمی پول ملی است، این موضوع تنها با مصوبه مجلس امکان‌پذیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح حذف چهار صفر از پول ملی از زمان دولت نهم همواره از سوی دولت‌ها مطرح بوده؛ به طوری که آخرین بار در تاریخ ( 15 دی ماه سال 97) لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت دوازدهم شد، اما بررسی این طرح در دولت دوازدهم هم مسکوت ماند تا اینکه امروز (سه‌شنبه 27 فروردین ‌ماه 98) دفتر هیات دولت از بررسی طرح حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده است.

همچنین رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته و این لایحه در کمیسیون اقتصاد دفتر هیات دولت در حال کار کارشناسی و استعلام‌های لازم است.

بر این اساس در طرح پیشنهادی بانک مرکزی واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ده هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) ریال جدید خواهد بود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، با اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه خواهد داشت.

ابرتورم در کمین اقتصاد ایران!

حذف صفر از پول ملی تاریخچه دیرینه‌ای دارد و معمولا در کشورهایی انجام می‌شود که اقتصاد این کشورها درگیر ابرتورم بوده و ارزش پول ملی آنها به شدت در حال سقوط است، به همین جهت این کشورها به منظور کاهش هزینه چاپ اسکناس و کاهش نرخ تورم اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کنند که طبق آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، تاکنون حدود ۵۰ کشور در جهان اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند.

سال 2005 ترکیه با نرخ تورم 70 درصدی اقدام به حذف شش صفر از پول ملی خود کرد که دلیل موفقیت این کشور تاکنون در کنترل نرخ تورم تنها حذف صفر از پول ملی نبوده، بلکه این کشور با اصلاح ساختار اقتصادی خود توانست دیگر با چالش ابرتورم روبه رو نباشد.

اما دو کشور ونزوئلا و زیمبابوه در اجرای این طرح موفق نبودند، به طوری که ونزوئلا در سال 2018 با نرخ تورم 1.3 میلیون درصدی اقدام به حذف سه صفر از پول ملی خود کرد که همچنان این کشور با چالش ابر تورم دست و پنجه نرم می‌کند.

همچنین کشور زیمبابوه در سال 2003 با نرخ تورم هزار درصدی اقدام به حذف پنج صفر از پول ملی خود کرد، اما چاپ اسکناس و افزایش نرخ تورم همچنان در این کشور ادامه داشت تا جایی که در سال ۲۰۰۸ این کشور دیگر کاغذ کافی برای خلق پول نداشت. در نهایت اقتصاد این کشور ویران و دلار آمریکا در سال ۲۰۰۹ جایگزین دلار زیمبابوه شد.

نرخ تورم نقطه به نقطه‌ای که از سوی مرکز آمار ایران در اسفند ماه سال 97 اعلام شده حدود 47.5 درصد بوده است، به همین جهت هنوز بین تورم اقتصاد ایران با تورم کشورهایی که حذف صفر از پول ملی آنها اجرایی شده، تفاوت چشم‌گیری وجود دارد.

آیا ابر تورمی در کمین اقتصاد ایران است که دولت خواهان اجرای هر چه سریعتر این طرح است و آیا می‌توان به تاثیرات مثبت این اقدام در ایران از جمله کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی امیدوار بود؟

محمد مهدی مفتح، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم حذف چهار صفر از پول ملی در بخش واقعی اقتصاد و شاخص‌های کلان اقتصادی هیچ تاثیری نخواهد داشت و تنها باعث تسهیل مبادلات پولی برای مردم می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: البته حذف صفر از پول ملی از مدت‌ها قبل انجام شده است، چنانچه چک پول‌های جدید 50 هزار تومانی که 500 هزار ریال است مشاهده شود، یک عدد 50 بر روی این چک پول‌ها مشاهده می‌شود که بیانگر این است که چهار صفر از 500000 ریال حذف شده است، بنابراین مدتهاست که سیاست حذف صفر از پول ملی اجرایی شده است.

مخالف حذف چهار صفر از پول ملی نیستم، اما معتقدم که تاثیر مثبت و قابل توجهی بر شاخص‌های کلان اقتصادی نخواهد داشت و باعث اصلاح ساختار اقتصادی کشور و کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پولی ملی نمی‌شود، بلکه تنها مبادلات پولی را برای مردم آسان می‌کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تا امروز چاپ ایران چک‌های 50 هزار تومانی که تنها عدد 50 برروی آنها نوشته شده چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته و آیا باعث کاهش نرخ تورم و رشد ارزش پول ملی کشور شده است؟

مفتح ادامه داد: مخالف حذف چهار صفر از پول ملی نیستم، اما معتقدم که تاثیر مثبت و قابل توجهی بر شاخص‌های کلان اقتصادی نخواهد داشت و باعث اصلاح ساختار اقتصادی کشور و کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پولی ملی نمی‌شود، بلکه تنها مبادلات پولی را برای مردم آسان می‌کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار است واحد پولی جدیدی تحت عنوان تومان تعریف شود و با استناد به ماده یک قانون پولی و بانکی کشور واحد رسمی پول ملی ایران ریال است، به همین جهت برای واحد پول ملی تعریف قانونی وجود دارد و بانک مرکزی متعهد در مقابل واحد رسمی پول ملی یعنی ریال است، سوالی که مطرح می‌شود این است که تعهد بانک مرکزی در مقابل ریال‌ها به چه صورت خواهد شد؟

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: حذف چهار صفر از پول ملی تنها یک تغییر ظاهری در شکل پولهاست و هیچ تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی نخواهد داشت و تنها مبادلات پولی را برای مردم آسان می‌کند، اما تغییر واحد رسمی پول ملی ایران مساله مهمی است که باید مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به اینکه دولت خواهان تغییر واحد رسمی پول ملی است، این موضوع تنها با مصوبه و مجوز مجلس شورای اسلامی امکان اجرا خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تورم ايران 350% بود تورم اعلامي مركز امار واقعي نيست