کد مطلب: ۳۳۸۰۱۵

اولین واکنش‌های توییتری به لایحه بودجه ۹۸

اولین واکنش‌های توییتری به لایحه بودجه 98

از وزیر ارتباطات تا روزنامه‌نگاران، پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس نسبت به این لایحه و سخنان رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه مجلس واکنش نشان دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز، لایحه بودجه 98 با حدود دو هفته تاخیر به دلیل ایجاد برخی اصلاحات امروز به صحن مجلس رفت. این موضوع به توییت و هشتگ‌های کاربران توییتری راه یافته و موجب شده که این کاربران نسبت به لایحه بودجه 98 و همچنین سخنان حسن روحانی واکنش نشان دهند.

از این بین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییت خود از دعوت رئیس‌جمهور برای حمایت از اصلاحات ساختاری حمایت کرده و نوشته است: «امروز و در صحن علنی مجلس، رئیس‌جمهور از لزوم شفاف‌سازی در بودجه و ضرورت توسعه دولت الکترونیک سخن گفتند و نقادان را به نقادی و افکار عمومی را به حمایت از اصلاحات ساختاری دعوت کردند. در پاسخ به این دعوت به عنوان عضو کابینه پیش‌قدم می‌شوم».

محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز ضمن استقبال از تصمیم رئیس‌جمهور برای حمایت از تولید، واردات بدون انتقال ارز، از امید باز شدن بندهای پیچیده به پای تجارت در حوزه صادرات خبر می‌دهد و می‌نویسد: «رئیس‌جمهور در مجلس از تصمیم مهمی رونمایی کرد که طبق آن برای حمایت از تولید، واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد.

اگر چه این تصمیم 8 ماه قبل از سوی فعالان اقتصادی به دولت داده شد، اما اکنون هم از آن استقبال کرده و امیدوارم تا بندهای پیچیده به پای تجارت در حوزه واردات و صادرات باز شوند».

پویا فیروزی، فعال بخش خصوصی در توییت خود به پیشنهاد دولت برای گرانی گازوئیل اشاره کرده و نوشته است: «در بودجه ۹۸ دولت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی برای قیمت گازوئیل را ارائه کرده است».

این لایحه واکنش تعدادی از روزنامه‌نگاران را نیز به همراه داشته است. علی طالب‌زاده از دلایل آرامش ارزی می‌گوید: «امروز با سخنان روحانی در مجلس مشخص شد چرا در تعطیلات نوروز 97 دلار روند صعودی به خود گرفته بود. در این چند ماه ذخایر چگونه پر شد؟ عدم اختصاص ارز به واردات، سخت‌گیری به صادر‌کننده، دلار خانگی، صندوق توسعه ملی، محدودیت بانکی و همکاری نهاد پرقدرت برای تزریق ارز دلیل آرامش ارزی است».

در توییت دیگری محمد نوری از وجود حرکت‌های مخفی در بودجه می‌گوید: «روحانی در سخنانی که احتمالا با واکنش برخی کانون‌های قدرت مواجه شود، اعلام کرد که حرکت‌های مخفی در بودجه وجود دارد. او اشاره به مصادیق نکرد اما به باور ناظران سهم‌خواهی برخی مراکز و اصرار اصولگرایان بر افزایش بودجه امنیتی باعث اختلاف شده است».

حجت مرتجی نیز در توییت خود می‌نویسد: «روحانی از موضع منتقدانه و نه رئیس دولت در مجلس سخن گفت. ناتوانی دولت و مجلس را برای اصلاح ساختار بودجه بیان کرد و از مردم کمک خواست تا با فشار نظام را مجبور به اصلاح ساختار بودجه کنند».

مرتضی کاظمیان به کاهش‎های قابل توجه برخی از سازمان‌ها توجه می‌کند: «در بودجه انقباضی ۹۸ برخی کاهش‌های قابل توجه رخ داده؛ از جمله تقلیل محسوس بودجه: موسسه نشر آثار امام خمینی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (وابسته به مصباح)، سازمان تبلیغات اسلامی شورای سیاست‌گذاری، حوزه‌های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی».

سعید مالکی به یکی از سخنان رئیس‌جمهور اشاره می‌کند و می‌نویسد: «وقتی رئیس‌جمهوری اعتراف می‌کند که زور دولت به برخی از نهادها در موضوع بودجه و مالیات نمی‌رسد باید افسوس خورد و البته نگران شد! افكار عمومی چگونه می‌توانند زورشان برسد؟! مگر این که برنامه و هدفمند باشد!».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رئیس‌جمهور رفته بود لایحه بودجه 98 رو تحویل بده، 1000 تومن دلار گرون شد!