کد مطلب: ۷۰۳۵۴۸

۱۳ اصفهانی به وبا مبتلا شدند

۱۳ اصفهانی به وبا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۱۳ اصفهانی به بیماری وبا خبر داد و گفت: بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژمان عقدک در گفتگو با ایسنا، به شیوع بیماری وبا اشاره و اظهار کرد: وبا بیماری است که از طریق آب آلوده و گاهی از طریق خوراکی‌های آلوده ازجمله میوه و سبزی‌ها منتقل می‌شود.

به نقل از ایسنا، وی در مورد علائم بیماری وبا توضیح داد: از علائم شایع بیماری وبا اسهال است، درصد زیادی از افراد ممکن است بدون علائم درگیر بیماری وبا شوند و یا علائم خفیف داشته باشند، برخی افراد هم ممکن با علائم شدیدتری مبتلا شوند و نیاز به بستری پیدا کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیماران معمولاً اسهال همراه با استفراغ بدون تهوع دارند و حجم زیادی آب از طریق اسهال از دست می‌دهند، بنابراین بدنشان خشک و بی‌حال می‌شود، همچنین بی‌قرار می‌شوند، خشکی دهان پیدا می‌کنند و پوستشان چروک می‌شود.

وی هشدار داد: اگر بیماران آب زیادی از دست بدهند، ممکن است سطح هوشیاری‌شان کاهش پیدا کند و حتی به حالت تشنج یا کما هم برسند.

عقدک با تأکید بر اهمیت مصرف آب آشامیدنی سالم، گفت: افراد باید یاد بگیرند همیشه و در هر کجا که هستند از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و اگر از آب لوله‌کشی مطمئن هستند مصرف کنند، در غیر این صورت از آب بسته بندی شده برای خوردن و شست‌وشو استفاده کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده، از ۱۹ شهریورماه تا این لحظه ۱۳ مورد مثبت مبتلا به وبا در اصفهان داشتیم که تست شان مثبت بود. این افراد همگی درمان شدند و در حال حاضر مشکلی ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: طبق قاعده هر ساله، زمانی که وبا شناسایی می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌های بیماران را برای تهران ارسال می‌کند. در حال حاضر نمونه‌ها برای تائید آزمایشگاه وزارت بهداشت ارسال شده و منتظر جواب هستیم.

عقدک با تأکید بر اینکه بیماری وبا کاملاً درمان‌پذیر است و در همه مراکز درمان‌های ساده برای بیماران وجود دارد، افزود: افراد باید هوشیار باشند و اگر اسهال مداوم داشتند و حجم زیادی از آب بدنشان در حال تخلیه شدن است به پزشک مراجعه کنند تا از آن‌ها نمونه گرفته شود و بلافاصله درمان و مایع درمانی را آغاز کنند. اگر مردم موارد توصیه شده را رعایت کنند قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته بودند و نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت شده بود، افزود: امیدواریم در بین افرادی که به‌تازگی از عراق بازمی‌گردند مورد مثبتی از ابتلا به وبا نداشته باشیم و اگر هم باشد به‌موقع شناسایی و درمان شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه کرد: از زائرانی که از عتبات عالیات باز می‌گردند می‌خواهیم در صورت داشتن علائم بیماری، خود را قرنطینه و اگر شدت بیماری آن‌ها زیاد است حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی توضیح داد: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریو کلرا ایجاد می‌شود که در صورت عدم پیشگیری و درمان به‌موقع و مناسب بسیار کشنده است.

عقدک با اشاره به اینکه در کل کشور موارد شیوع بیماری وبا دیده شده، اما در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، کرمان، بوشهر و تهران بیماران بیشتری شناسایی شده‌اند، گفت افراد از ۱ تا ۸۰ سال به وبا مبتلا شده‌اند، اما ۶۷ درصد بیماران بین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند، همچنین تعداد مبتلایان مرد و زن یکسان بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصفهونی وبا ؟؟؟ وبا چی چی ست !
    جوک قشنگی بود