کد مطلب: ۶۹۱۹۲۸

وبا در ایران ۶۵ نفر را مبتلا کرد/ کدام شهر بیشترین آمار مبتلایان را دارد‌؟

وبا در ایران ۶۵ نفر را مبتلا کرد/ کدام شهر بیشترین آمار مبتلایان را دارد‌؟

وزارت بهداشت اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۴ مرداد، ۶۵ مورد ابتلا به وبا از شش منطقه کشور، شناسایی و گزارش شده است. تاکنون نیز فوتی ناشی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا، از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون گزارش کرده است. در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۲۲ همزمان با ۲۹ تیر سال جاری سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در کشور سومالی نیز منتشر کرد که به ۷۷۹۶ مورد ابتلا و ۳۷ مورد مرگ منجر شد.

سازمان جهانی بهداشت در اواخر تیر ماه طغیان وبا را در برخی از ایالت های کشور افغانستان، پاکستان و عراق نیز گزارش کرد.

در ایران نیز از تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۴۰۱ مواردی از ابتلا به این بیماری در استان کردستان گزارش شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده مبتلایان افرادی بودند که سابقه سفر به مناطق آلوده در کشور عراق را داشتند. پس از بازگشت از سفر نیز علائم بیماری در آنها بروز کرده بود.

گزارش موارد ابتلا به بیماری وبا در ایران

از ابتدای سال جاری تا ۲۴ مرداد، ۶۵ مورد ابتلا به وبا در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان و همچنین جیرفت شناسایی و گزارش شد. حدود ۹۱درصد از موارد ابتلا مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه است.

در عین حال از این موارد ۴۴ مورد مربوط به استان کردستان، ۱۵ مورد مربوط به استان کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی، یک مورد مربوط به بوشهر، دو مورد در جیرفت و یک مورد در کرمان بود. موردی از فوت نیز تا کنون گزارش نشده است.

اگر چه سن بیماران حداقل یک سال و حداکثر ۸۲ سال گزارش شده است، اما اغلب مبتلایان در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند. این بازه سنی حدود ۷۱درصد از موارد را شامل می‌شدند. بیش از ۷۵درصد مبتلایان جنس مذکر و حدود ۷۵درصد بیماران شناسایی شده ساکن مناطق شهری بوده‌اند.

کلیه موارد شناسایی شده «بیوتایپ التور» و «سروتایپ اوگاوا» بوده است.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در بررسی علائم بالینی تقریبا در ۷۲درصد موارد بیماران بدون علائم بالینی یا با تابلو بالینی خفیف تا متوسط گزارش شدند. در ۲۸درصد موارد نیز بیماران با تابلو بالینی شدید مراجعه داشته‌اند. حدود ۵۵درصد مبتلایان به صورت سرپایی درمان شدند و سایر موارد نیاز به بستری داشته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.