کد مطلب: ۴۴۹۰۳۶

۲ میلیون دام مازاد بر نیاز داریم / هشدار نسبت به تلفات بالا

۲ میلیون دام مازاد بر نیاز داریم / هشدار نسبت به تلفات بالا

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه جمعیت دام سبک کشور تا یک ماه دیگر از مرز ۷۵ میلیون راس خواهد گذشت، افزود: از این جمعیت ۱۵ میلیون راس پرواری است که ۲ میلیون راس آن مازاد بر نیاز مصرف کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منصور پوریان ادامه داد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی مراتع کشور تنها ظرفیت ۶۰ میلیون راس دام را دارد در حالی که طبق گزارش مرکز آمار در پایان زمستان سال گذشته جمعیت دام سبک کشور به ۶۵ میلیون راس رسیده بود.

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه علاوه بر فشار بر مراتع نگرانی مهم دیگری نیز با افزایش جمعیت دامی وجود دارد، اظهار کرد: ما با کمبود تجهیزات بهداشتی و دامپزشکی برای جمعیت دامی مواجه هستیم که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

به گفته پوریان کمبود مراتع و تجهیزات بهداشتی و دامپزشکی می‌تواند منجر به اتفاقاتی جبران ناپذیری شود.

به اعتقاد وی فشار بر منابع طبیعی و تخریب آن و همچنین شیوع موج بزرگی از بیمارهای دامی که به توجه به تراکم جمعیت می‌تواند تلفات بالایی را به بار بیارود، اتفاقاتی هستند که جبران آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

رئیس شورای تامین دام کشور یادآور شد: شیوع بیماری دامی می‌تواند سلامتی جمعیت انسانی را نیز تهدید کند چراکه تعداد زیادی از بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام هستند.

پوریان شرایط را برای جمعیت دام سنگین کشور بسیار بد توصیف کرد.

وی گفت: تعداد دام‌های سنگین مازاد کشور از ۳۰۰ هزار راس فراتر رفته و اوزان برخی از آن به حدود یکبیماری تن می‌رسد که مشتری برای آن‌ها وجود ندارد.

پوریان نیاز به تعلیف دام‌ها سنگین با نهاده‌های دامی که این روزها با کمبود و گرانی آن مواجه هستیم را موضوعی عنوان کرد که فشار مالی زیادی بر دامداران و کشور می آورد.

رئیس شورای تامین دام کشور از مسئولان خواست برای جلوگیری از اتفاقات جبران ناپذیر هر طور شده دام مازاد را از کشور خارج کنند.

پوریان اقدام دولت برای خرید تضمینی محدود گوشت قرمز را بی‌ثمر دانست و اظهار کرد: همین امروز زمان تصمیم جدی درباره خروج جمعیت مازاد دام از کشور است چرا که تا یکماه آینده با فشردگی بیشتر جمعیت دامی احتمالا دیگر دیر خواهد بود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.