خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۲۱۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام بانک‌های آمریکا ورشکست شدند؟/ دلیل ورشکستگی بانک‌ها چه بود؟

کدام بانک‌های آمریکا ورشکست شدند؟/ دلیل ورشکستگی بانک‌ها چه بود؟

وقتی سپرده‌گذاران یک بانک تصمیم می‌گیرند سرمایه خود را از آن خارج کنند، آن بانک در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرد. فجیع‌ترین ورشکستگی بانکی آمریکا در سال 2008 اتفاق افتاد که طی آن بانک واشنگتن میوچوال، به جی پی مورگان فروخته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکثر ورشکستگی‌های بانکی در صدر اخبار قرار نمی‌گیرند، بنابراین بسیاری از مردم نمی‌دانند که این اتفاق چند بار و در کجا رخ می‌دهد. با این حال، اخیرا دومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ آمریکا برای بانک سیلیکون ولی (SVB) اتفاق افتاد و در 10 مارس 2023 این بانک در وضعیت در حال ورشکستگی قرار گرفت. با بسته شدن بانک سیگنچر (Signature Bank) در 12 مارس، دومین ورشکستگی بانکی بزرگ آمریکا در سال 2023 و سومین ورشکستگی تاریخ آن رقم خورد.

تعداد این شکست‌ها در دوران سخت اقتصادی، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در سال‌های 2009 و 2010 یعنی در اوج بحران مسکن، تقریبا 200 بانک در این کشور تعطیل شدند.

این گزارش به نقل از gobankingrates ، به سنگین‌ترین موارد ورشکستگی بانکی در تاریخ آمریکا می‌پردازد که بخشی از بدترین فروپاشی بازار در 50 سال گذشته به حساب می‌آیند.

ایندی مک (Indy Mac)

بانک ایندی مک در دوران رونق املاک و مستغلات در اوایل دهه 2000، با تخصیص وام‌هایی که نیازی نبود وام‌گیرندگان برای دریافت آنها، برای تایید درآمد یا دارایی، تولید زیادی داشته باشند، به یک بازیگر اصلی در دنیای بانکداری تبدیل شد.

اگر قیمت خانه افزایش می‌یافت، بانک به سادگی می‌توانست مبلغ وام خود را با فروش مجدد خانه بازپس گیرد. اما زمانی که قیمت املاک و مستغلات رو به کاهش می‌رفت، ضرر و زیان ایندی مک نیز افزایش پیدا کرد و در نهایت این بانک با 32 میلیارد دلار دارایی در 11 جولای 2008 ورشکست شد.

بانک فرست ریپابلیک (First Republic)

فرست ریپابلیک، در زمان شکست خود، بزرگترین بانک در جنوب غربی بود و 20 درصد از کل وام‌‌ بانک‌های تجاری در تگزاس را در اختیار داشت. این بانک برای مدیریت مناسب وام‌های خود و پیشرفت‌های جدید سخت تلاش کرد. با وجود اینکه آن زمان ارزش املاک و مستغلات 10 تا 15 درصد در سال کاهش می‌یافت، این بانک نتوانست ارزیابی‌های خود را به روز کند.

علاوه بر این، مدیریت بانک از انتظارات بیش از حد خوش‌بینانه در مورد اجاره‌ها، نرخ‌های پایین خانه‌های خالی و نرخ‌های تنزیل کم برای پیش‌بینی جریان‌های نقدی نادرست استفاده کرد. بانک فرست ریپابلیک در 29 جولای 1988 با حدود 32 میلیارد دلار دارایی دچار ورشکستگی شد.

بانک ملی کنتیننتال ایلینوی و تراست (Continental Illinois National Bank and Trust)

کنتیننتال ایلینوی، در سال 1984، بزرگترین ورشکستگی بانک در تاریخ محسوب می‌شد. زمانی که این بانک بر اساس سپرده‌ها، هفتمین بانک بزرگ تجاری در ایالات متحده بود، سپرده‌گذاران بزرگ احساس خطر کرده، بانک را تحت فشار قرار دادند و در اوایل ماه مه آن سال، 10 میلیارد دلار از سپرده‌های خود را برداشت کردند. کنتیننتال ایلینوی در همان ماه با 40 میلیارد دلار دارایی ورشکست شد.

بانک سیگنچر (Signature)

تنها دو روز پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB)، بانک سیگنچر توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک بسته شد. درست مانند SVB، مقامات دولتی تصریح کردند که برای سپرده‌گذاران جبران خسارت می‌شود اما سهامداران و برخی دیگر از دارندگان بدهی بدون وثیقه محافظت نخواهند شد. سیگنچر با 110 میلیارد دلار دارایی، روز 12 مارس امسال دچار فروپاشی شد.

بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley)

بانک سیلیکون ولی در 10 مارس 2023 پس از خروج سپرده‌هایش توقیف گشت. با توجه به میزان بزرگی این شکست، بازارها پس از بسته شدن سیلیکون ولی متلاطم شدند و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از این فرصت استفاده کرد و به سپرده‌گذاران اطمینان داد که وجوه آنها امن است. سیلیکون ولی 209 میلیارد دلار دارایی داشت اما حتی این شکست هم بزرگترین ورشکستگی بانکی در تاریخ آمریکا به حساب نمی‌آمد.

بانک واشنگتن میوچوال (Washington Mutual)، بزرگترین ورشکستگی بانکی آمریکا

بزرگترین ورشکستگی بانکی که تا کنون رخ داده است، زمانی بود که بانک واشنگتن میوچوال در سال 2008 دچار فروپاشی شد. در آن زمان، این بانک حدود 307 میلیارد دلار دارایی داشت. با این حال، در جریان موج نبود قطعیت و بحران بانکی، واشنگتن میوچوال، خروج سپرده سنگینی را تجربه کرد که در آن مشتریان تقریباً 17 میلیارد دلار دارایی را در کمتر از 10 روز برداشت کردند.

واشنگتن میوچوال هیچ کمک مالی دولتی دریافت نکرد، توقیف شد و به قیمت 1.9 میلیارد دلار به جی پی مورگان فروخته شد، بنابراین شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی (FDIC) مجبور نبود چیزی از صندوق ذخیره خود برای بسته شدن این بانک بپردازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.