کد مطلب: ۷۵۸۳۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جایگاه‌های سی ان جی در آستانه ورشکستگی/ گاز از سبد سوخت حذف می‌شود؟

جایگاه‌های سی ان جی در آستانه ورشکستگی/ گاز از سبد سوخت حذف می‌شود؟

آثار تعطیلی‌های مداوم جایگاه‌های سی ان جی در زمستان امسال نمود پیدا کرده است. محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: جایگاه‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارند و ادامه روند فعلی ممکن است به تعطیلی جایگاه‌ها ختم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آثار قطعی‌ گاز در جایگاه‌های سوخت سی ان جی کشور این روزها بیش از هر زمانی به چشم‌ می‌آید. روزهای سرد امسال و افزایش مصرف گاز در این ایام نه‌تنها مردم را بلکه بسیاری از صنایع و پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار داد. جایگاه‌های سی ان جی نیز از این موضوع مستثنی نبودند و زیان مالی کلانی را متحمل شدند.

محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: جایگاه‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارند. هرچند مشکل گاز حل شده ولی همچنان زیان انباشته دارند. به این معنا که جایگاه‌های سوخت سی ان جی متناسب با هزینه‌های روزافزون درآمد ندارند.

او ادامه داد: به صورت کلی 20 درصد افزایش کارمزد در جایگاه‌های سی ان جی پرداخت می‌شود. حال در کنار این میزان پرداختی اندک ماجرای قطعی گاز و خسارتی که در این زمنیه به عمل آورده شرایط سخت‌تری را رقم زده است.

جوهری افزود: زیان جایگاه‌ها از قطعی گاز تاکنون حدود 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود. چراکه تعطیلی هر یک از این جایگاه‌ها و راه اندازی مجدد آن هزینه‌‌‌بر است. فارغ از این برخی هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ بدون منابع مالی هم وجود دارد که جایگاه‌داران را با چالش مواجه کرده است.

واردات بنزین حتمی است؟

جوهری با توجه به وضعیت نامناسب جایگاه‌های سی ان جی توضیح داد: ادامه این روند احتمال واردات بنزین را افزایش می‌دهد. چراکه به‌تبع با نبود گاز در سبد سوخت مصرفی مردم به استفاده از بنزین روی می‌آورند. با افزایش مصرف از این سوخت آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود.

او عنوان کرد: توجه به توسعه صنعت سی ان جی نه تنها در صرفه‌جویی بنزین بلکه با توجه به اینکه سوخت پاکی به حساب می‌‌آید در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار است. با این حال در شهرهای کوچک عملا 70 درصد از ظرفیت جایگاه‌ها بدون کاربرد مانده است و روبه تعطیلی هستند.

جوهری گفت: در دهه 80 حدود پنج میلیارد تومان برای احداث این جایگاه‌ها هزینه شد اما حالا با بی‌توجهی به توسعه آن‌ها گویی آن سرمایه هدررفته است. از طرفی برخی قطعات مورد استفاده در جایگاه‌ها باید از خارج تامین شود در حالیکه تحریم‌ها مانع آن می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که شاید کمبود گاز در کشور باعث شده کمتر به این صنعت توجه شود گفت: استفاده از سی ان جی 24 میلیون لیتر از سبد مصرفی سوخت را تامین می‌کند. این در حالی است که تنها دو درصد از مصرف گاز کل کشور به جایگاه‌های سی ان جی اختصاص پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد مسئولان این رقم اندک را نمی‌دانند که تعطیلی این جایگاه‌ها در زمستان را اعمال کردند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد هزینه هنگفتی که در دهه 80 برای توسعه صنعت سی ان جی در نظر گرفته شد امروزه به راحتی در حال از بین رفتن است و هیچ کس توجهی به این موضوع ندارد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر بحران گاز جایگاه‌ های CNG مشهد و گلستان را تعطیل کرد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله دیگه زمستان سسسسسخت اروپا که میگفتن همینه دیگه
    بی کفایتی مسعولین رو ببینین دارنده دومین ذخایر گاز جهان .تاکید میکنم جهان تو تلویزیون میومد مردم اروپا رو نشون میداد که دارن چوب وذغال ذخیره میکنن .حالا ببین خودش با دو روز سرد شدن هوا به کجا رسیده .عاقبت مسخره کردن مردم همینه .بی کفایتیا .خدا هر را شناخت شاخش نداد

  • ناشناس

    بنظر ۵ میلیارد دلار درست است.
    مگر کمپرسور چه قطعه پیجیده دارد که باید وارد شود؟
    قطعات پیچیده مورد نظرتان را در نمایشگاه عرضه کنید و تعداد سالیانه را بگویید. در داخل با نصف قیمت تمام شده خارجی با همان کیفیت تولید میشود.
    از ۴ تا آدم کاربلد و صالح استفاده کنید حل میشود.

    • ناشناس

      با همین تفکر بسیجی و کشور رو به سقوط کشوندید بیخیال هم نمیشید