کد مطلب: ۲۳۳۶۲۸

ورودی آب به سد مهاباد ۸۵ درصد کاهش دارد

ورودی آب به سد مهاباد 85 درصد کاهش دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به اینکه ورودی فعلی آب سد این شهر 6.5 متر مکعب بر ثانیه است، گفت: ورودی آب به مخزن سد نسبت به سال قبل 85 درصد کاهش یافته است.

ایرج شجاعی روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با اشاره به کاهش شدید ذخایر برفی منطقه، افزود: کل ورودی آب به سد مهاباد از پائیز سال گذشته تاکنون 127 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال قبل تقریبا برابر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به افزایش دما و تغییرات اقلیمی در منطقه، اظهار کرد: کشاورزان، مسئولان و مردم باید بدانند که کشور با بحران کمبود آب مواجه است.

شجاعی ادامه داد: کمبود آب مربوط به همه ابعاد جامعه بوده و بر این اساس توجه به اصلاح الگوی مصرف ضروری است.

وی با بیان اینکه کشاورزی بخش اعظم صنعت منطقه را شامل می‌شود، گفت: کشاورزان باید در کاهش مصرف آب و مکانیزه کردن نحوه مصرف برنامه‌ریزی کنند.

شجاعی با تاکید بر ضرورت حفاظت از منابع آبی، بیان کرد: با افرادی که از چاه‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند برخورد جدی خواهیم کرد.

مدیر اداره امور آب مهاباد نیز گفت: میزان آب ذخیره شده در سد مهاباد 170 میلیون مترمکعب است که پنج میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

محمد عبدالهی ادامه داد: امسال حجم آب رهاسازی شده برای احیا دریاچه ارومیه 12.7 میلیون متر مکعب بوده و مرحله دوم رهاسازی آب به دلیل کمبود آب متوقف شده است.

عبداللهی با اشاره به طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، گفت: سال گذشته پنج و هزار 107 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده که پس از انجام مراحل قانونی با افراد متخلف برخورد می‌شود.

وی گفت: در نوروز سال جاری تعداد 2 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف، 2 حلقه چاه مسدود و پنج اخطاریه نیز صادر شد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد نیز گفت: در سال آبی امسال 336 میلی متر بارندگی در شهرستان مهاباد داشتیم که این میزان 100 میلی متر بیشتر از سال گذشته است.

اردلان محمدپور ادامه داد: دمای این شهرستان نسبت به پارسال بیش از چهار درجه و نسبت به دراز مدت 2.4 درجه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اردیبهشت سال جاری بارندگی نرمالی پیش بینی شده، اظهار کرد: برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده بارش باران را انتظار داریم.

قاسم امینی، مسئول بهداشت محیط مهاباد نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت مطلوب کیفیت آب مهاباد، گفت: روزانه بطور متوسط 50 نمونه آزمایشی از آب شهری برداشت می‌شود که در بیش از 99 درصد موارد، آب دارای کیفیت مطلوب است.

سد مهاباد یکی از سدهای بزرگ آذربایجان غربی و جزو 10 سد پرآب کشور است؛ شهرستان 237 هزار نفری مهاباد بیش از 81 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.