خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۰۲۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ترکیه در اوج ۲۴ سال گذشته / بانک مرکزی پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها را بالا برد

تورم ترکیه در اوج ۲۴ سال گذشته / بانک مرکزی پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها را بالا برد

تورم ترکیه در ماه ژوئیه تحت تاثیر تضعیف نرخ برابری لیر و افزایش جهانی قیمت کالاها و انرژی به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موسسه آمار ترکیه هفته گذشته متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ماه گذشته میلادی را ۷۹.۶ درصد اعلام کرد. نرخ تورم ماهانه نیز ۲.۳۷ درصد افزایش یافت.

بیشترین افزایش سالانه سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه مربوط به بخش حمل و نقل است که ۱۱۹.۱۱ درصد افزایش داشت. در حالی که شاخص قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نیز ۹۴.۶۵ درصد بالا رفت.

به نقل از یورونیوز ، تورم سالانه اکنون در بالاترین سطح از سپتامبر ۱۹۹۸ قرار دارد، زمانی که سطح عمومی قیمت‌ها ۸۰.۴ درصد صعود کرد. در آن دوره ترکیه در حال مبارزه برای پایان یک دهه تورم شدید مزمن بود. تورم این کشور در ماه ژوئیه تحت تاثیر تضعیف نرخ برابری لیر و افزایش جهانی قیمت کالاها و انرژی به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته ۷۸.۶۲ درصد بود. افزایش ماهانه نرخ تورم نیز در ماه ژوئن ۴.۹۵ درصد گزارش شد که بالاتر از نرخ اعلام شده برای ماه ژوئیه بود.

چگونه تورم ترکیه شروع به افزایش کرد؟

افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درصدی همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت. نرخ برابری هر لیر ترکیه در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد بود. در سال جاری میلادی هم حدود ۲۷ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. در حال حاضر هر دلار آمریکا در برابر ۱۷٫۹۶ لیر مبادله می‌شود. این نرخ یکسال پیش ۸.۴۰ بود.

دولت ترکیه اعلام کرده که نرخ تورم، با تقویت تولید و صادرات با اتکا به افت ارزش لیر و اعطای تسهیلات ارزان بانکی کاهش خواهد یافت. چنان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که تورم در فاصله فوریه تا مارس سال آینده تا سطحی «مناسب» کاهش یابد اما بانک مرکزی ترکیه پنجشنبه گذشته پیش‌بینی پایان سال ۲۰۲۲ را از ۴۲.۸ درصد به ۶۰.۴ درصد افزایش داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.