کد مطلب: ۱۹۰۵۹۶

وضعیت قرمز ذخایر آبی کشور

وضعیت قرمز ذخایر آبی کشور

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت هشدار ذخایر آبی کشور گفت: وضعیت ذخایر آبی در کشور شرایط مطلوبی ندارد.

محمد‌جعفر ناظم‌السادات گفت: پاییز امسال بارندگی‌ها از میانگین هر ساله کمتر بود و به یک سوم کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در مناطق جنوبی کشور روند بارندگی‌ها منفی بوده و هست، افزود: باید در بهره‌برداری و مصرف آب نگرش جدیدی ایجاد شود تا با مشکلات بیشتر از این روبه رو نشویم.

وی با اشاره به کاهش ذخایر رطوبتی جنوب این امر را یکی از دلایل کاهش بارندگی‌ها دانست.

ناظم‌السادات گفت: اگر بیش از این ۱۰ واحد رطوبت از اقیانوس آرام و اطلس وارد کشور می‌شد، باران می‌بارید، ولی اکنون این رطوبت باید بیشتر از ۱۵ واحد باشد تا باران ببارد.

ناظم السادات با بیان اینکه مصرف آب در کلان‌شهرها به خصوص شیراز تا ۱۰ برابر افزایش داشته است، گفت: باید در قانون مصوب شده مجلس شورای اسلامی در خصوص بهره‌برداری از آب که سال ۶۱ به تصویب نمایندگان رسیده است بازنگری شود، زیرا در آن زمان جمعیت کمتر بود، منابع آب زیر زمینی بیشتر بود و شرایط جوی و اقلیمی با امروز فرق می‌کرد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آب و هوا را در جنوب کشور باید تغییر داد، گفت: اکنون باید با سرمایه‌گذاری به سمت تولید مدل‌های ملی آب و هواشناسی حرکت کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، راهکار اصلی افزایش رطوبت در هوا و اقلیم را جنگل‌کاری و گیاهان خودرو اعلام کرد و گفت: باید با کمک مردم، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و بدون دخالت دولت عرصه منابع طبیعی را حفظ کرده و گسترش داد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.